سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد دلاری شرکت‌های روسی در 7 میدان نفتی ایران

سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد دلاری شرکت‌های روسی در 7 میدان نفتی ایران

ایلنا: وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد 7 میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده‌اند که بعضی از پروژه‌ها تاکنون 7...

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جواد اوجی در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی همکاری‌های تهران - مسکو با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به‌نحو شایسته‌ای پای کار بودند، اظهار کرد: به‌زودی با جمع‌بندی‌های انجام‌شده اسناد کلی توافق‌ها بین دو کشور امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ زمانی در تاریخ این‌قدر روابط ایران و روسیه به هم نزدیک نبوده است، تصریح کرد: باید همه ما از این فرصت طلایی در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، اقتصادی، صنعت، بهداشت و درمان، بانکی و ... استفاده کنیم. در این میان همکاری دو  کشور در زمینه بانکی از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره تحریم‌های احتمالی روسیه در ماه ژانویه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا افزود: سال‌هاست که ایران با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو است، بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریم‌ها را با کمک دو کشور بلااثر کنیم.

اوجی ضمن تشکر از همکاری‌های انجام شده در زمینه برگزاری کمیسیون مشترک همکارهای اقتصادی و ایران روسیه از سوی سفارتخانه ایران در روسیه بیان کرد: بی‌شک بعضی از مسايل مطرح‌شده در مذاکرات اقتصادی میان ایران و روسیه برای اجرایی شدن به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد که امیدواریم این مهم نیز انجام شود.

وی اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روس قرارداد هفت میدان نفت و گاز را با ایران به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده‌اند و بعضی از این پروژه‌ها 7 تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وزیر نفت احداث مشترک کارخانه پمپ‌های درون‌چاهی از سوی شرکت‌های روس و ستاد اجرایی فرمان امام در اهواز را یکی از پروژه‌های مهم میان دو کشور دانست و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده سالانه 150 پمپ درون‌چاهی در این کارخانه تولید خواهد شد. این پمپ‌ها با فناوری خاصی که دارند می‌توانند تولید چاه‌های نفت را دو تا سه برابر افزایش دهند.

 اوجی همچنین با اشاره به برگزاری پیش‌نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه‌های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد تدوین‌شده به‌منظور مذاکره و امضای سند نهایی اظهار کرد: در چند ماه گذشته در قالب کارگروه‌های مختلف بحث‌های مربوط به حوزه بانکی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت، اقتصادی و... با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در محل وزارت نفت پیگیری شده است، هم‌زمان با این نشست‌ها مسيولان و مقام‌های روس با سفر به ایران برای ارتباط بیشتر نشست‌هایی را با مسيولان ایرانی داشته‌اند که در این زمینه سفارت ایران در روسیه کمک شایانی به وزارت نفت داشته است.

وی با تاکید بر اینکه همه توافق‌های انجام‌شده و مورد بحث و تبادل‌نظر ما در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه درواقع همان محورهای مورد توافق روسای جمهور دو کشور است، تصریح کرد: در هیچ برهه‌ای از تاریخ، روابط ایران و روسیه به این نزدیکی نبوده، از این رو هم‌اکنون فرصت بسیار خوبی برای همکاری با این کشور فراهم شده است.

وزیر نفت به ظرفیت‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف و تحریم بودن دو کشور اشاره و اظهار کرد: دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر کنند  در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور توافق‌ها و تصمیم‌های دو طرف نهایی و امضا می‌شود، ضمن آنکه توافق‌نامه‌ای کلی نیز بین دو کشور امضا می‌شود.

اوجی با تاکید بر اینکه برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، گفت: در آینده سطح روابط دو کشور روزبه‌روز به‌ویژه در حوزه اقتصادی افزایش می‌یابد.

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از هشتم تا دهم آبان‌ماه به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیيت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم ريیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را به‌عهده دارد.

در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد