قیمت گوشی موبایل در بازار امروز اول خرداد / افت قیمت در بازار موبایل ادامه دارد؟

قیمت گوشی موبایل در بازار امروز اول خرداد / افت قیمت در بازار موبایل ادامه دارد؟

در یک ماه گذشته دست‌ کم به دو دلیل مشخص - کاهش انتظارات تورمی و اثر مستقیم تغییرات نرخ ارز - قیمت موبایل‌های پرفروش 12 تا 18 درصد افت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تغییرات قیمت ارز بازار موبایل را هم با اصلاح مکرر قیمت‌ها روبه‌رو کرده است. اصلاح نسبی قیمت‌ها در این بازار تکنولوژی در حالی رخ داد که اواخر سال گذشته انتظار رشد قیمتی در این بخش پیش‌بینی می‌شد اما در یک ماه گذشته دست‌ کم به دو دلیل مشخص – کاهش انتظارات تورمی و اثر مستقیم تغییرات نرخ ارز – قیمت موبایل‌های پرفروش 12 تا 18 درصد افت کرد.

بازار موبایل در پیچ و خم وضعیت نامشخص قیمت ارز طی ماه‌های اخیر با اصلاح مکرر قیمت‌ها روبه‌رو بوده است. اصلاح قیمت‌ها در حالی رخ داد که اواخر سال گذشته انتظار تورم قیمتی در این بخش با توجه به افزایش عوارض گمرکی تلفن‌های همراه بالای 600 دلار پیش‌بینی می‌شد، اما عملا با شروع سال جدید ادامه شرایط ناشی از کرونا در بسته بودن فروشگاه‌ها و مجتمع‌های فروشگاهی و همچنین ماه رمضان عملا باعث کاهش تقاضا و افت قیمت‌ها در این بازار شده است. در کنار این عوامل ادامه شرایط مذاکرات برجامی و انتخابات هم بر نامشخص بودن اوضاع افزوده است.

محسن بهنامی، کارشناس بازار موبایل، معتقد است تقاضا برای موبایل به‌ شدت کم شده است. همچنین او اعتقاد دارد که کاهش قیمت موبایل متناسب با کاهش قیمت ارز نیست و با این که قیمت ارز افت چند درصدی را در این روزها تجربه می‌کند اما قیمت موبایل با نسبت بیشتری کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش‌ها قیمت موبایل نسبت به دو ماه گذشته در پایین‌ترین میزان قرار دارد و رصد بازار و مقایسه قیمت‌ها و برندهای مختلف نشان می‌دهد که بیشترین کاهش قیمت را گوشی‌های پرچم‌دار داشته‌اند؛ تا جایی که برخی ازمدل‌های آیفون و سامسونگ کاهش قیمت یک تا هفت‌ میلیون تومانی را طی روزهای اخیر تجربه کرده‌اند. برای مثال آیفون 12 پرومکس تنها طی یک هفته نزدیک به یک میلیون و 550 هزار تومان ارزان‌تر شده است.

در فهرست‌های زیر، قیمت تمامی مدل‌هایی که دارای گارانتی معتبر هستند، با همان قیمت مصوب شرکت گارانتی آورده شده است، البته قیمت یک مدل با گارانتی‌های مختلف نیز ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. تمامی مدل‌ها، دارای نسخه بدون گارانتی نیز هستند که در بازار با قیمتی ارزانتر به فروش می‌رسند.

قیمت گوشی‌های شرکت سامسونگ

قیمت گوشی‌های شرکت هوآوی

قیمت گوشی‌های شرکت اپل

قیمت گوشی‌های شرکت شیايومی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد