پیش‌بینی بورس مرداد 1400/ بحران خشکسالی چه تاثیری بر صنایع بورسی می‌گذارد؟

پیش‌بینی بورس مرداد 1400/ بحران خشکسالی چه تاثیری بر صنایع بورسی می‌گذارد؟

بازار سرمایه در یک ماه گذشته روند مثبت قابل توجهی را داشته است اما کدام بحران‌ها می‌توانند روند بازار سهام را در کشور به کلی تغییر دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته‌های گذشته شاهد روند صعودی بازار سرمایه بودیم. عمده گروه‌های بازار با اصلاحات قیمتی به سطحی از ارزندگی رسیدند که حالا به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سهام وقت مناسبی برای ورود به بازار شده است. در یک ماه گذشته موثرترین گروه‌های بازار به واسطه سیگنال‌های مثبتی که به آن‌ها رسید، گروه‌های فولادی، پتروشیمی و گروه سیمانی بودند. اما چه بحرا‌هایی پیش روی بازار سرمایه قرار دارد و ممکن است روند بازار را به کلی تغییر دهند؟

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است این روزها وضعیت بحرانی خشکسالی و کم آبی حوزه‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد هنوز برای حل این بحران راه چاره‌ای اندیشیده نشده است.

خیری می‌گوید: به واسطه سد سازی‌های گسترده در کشور و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، بسیاری از تالاب‌ها و جلگه‌های کشور خشک شده‌اند و اگر برای حل بحران کم آبی چاره‌ای نداشته باشیم تاثیر منفی آن را بر روی صنایع مختلف کشور خواهیم دید. بنابراین بحران‌های محیطی و خشکسالی مستقیما می‌تواند بر بورس تاثیر بگذارد و تاثیر این مساله در آینده بروز بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا بسیاری از صنایع کشور نیاز گسترده‌ای به آب دارند.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: برخی از صنایع کشور از آب به شکل بخار یا به شکل ماده اولیه در صنایع پتروشیمی استفاده می‌کنند. در شرکت‌های سنگ آهنی هم کمبود آب می‌تواند به کاهش تولیدات این کارخانه‌ها بینجامد.

خیری در بخش دیگری به بحران برق در کشور اشاره کرد و گفت: قطعی برق و کمبود آن از پنج سال پیش به وضوح در کشور مشخص بود. کارشناسان، بحران برق در کشور را پیش‌بینی کرده بودند. از چند سال گذشته تا به حال مشخصا رشد تقاضا برای برق به شدت بالا رفت و رشد عرضه برق جوابگو این میزان تقاضا شکل گرفته نبود و در حال حاضر هم عرضه برق جوابگو مصرف صنایع کشور نیست.گرچه بسیاری از صنایع فولادی دارای نیروگاه برق هستند اما دولت همچنان برای این صنایع مشکلات جدی را در بحث انرژی به وجود آورد است.

خیری درباره این موضوع تشریح کرد: فروش برق با قیمتی پایین‌تر از بهای تمام شده آن باعث شده است در این صنعت به سمت ورشکستگی پیش برویم. حل این مساله کاملا بستگی به بودجه دولت دارد زیرا شرکت توانیر در فروش برق ناموفق عمل کرده است. همه این بحران‌ها هم به دلیل قیمت‌گذاری نادرست در صنعت برق بوده است و همین موضوع باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در بخش برق به شدت کم شود. در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری در برق روند کاهشی را داشته زیرا به هیچ وجه توجیه پذیری نداشته است.

خیری افزود: به دلیل کمبود برق و قطعی‌های یک ماه گذشته در گزارشاتی که در چند روز آینده شرکت‌ها منتشر می‌شود کاهش تولیدات شرکت‌ها را به وضوح مشاهده خواهیم کرد. اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد صنایعی ماند غذایی، سیمانی و… آسیب جدی خواهند دید.

خیری درباره روند بازار سرمایه در شروع کار دولت جدید گفت: عملی شدن وعده‌های دولت جدید به نظر می‌رسد با مشکل مواجه باشد. وعده عدم تامین مالی از بازار سرمایه با توجه به کسری بودحه سال جاری به نظر می‌رسد دور از انتظار باشد و دولت به دلیل نداشتن مسیرهای جایگزین مجبور می‌شود از بورس تامین مالی کند.

خیری افزود: تیم اقتصادی دولت جدید و توانایی این تیم در مهار تورم و سیاست‎‌گذاری‌های اقتصادی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ریسک در بازار را بالا می‌برد.

این کارشناس بازار در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تنها امید به تغییر بازار و اقتصاد کشور توافقات در مذاکرات برجام است. زیرا اگر این مذاکرات به ثمر برسند انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور گسترش پیدا کنند و ورود ارز به کشور با سهولت بیشتری انجام شود.

آخرین اخبار مرتبط با پیش‌بینی بورس را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد