آمریکا به دنبال مسدود کردن فروش نفت ایران به چین

آمریکا به دنبال مسدود کردن فروش نفت ایران به چین

دولت ایالات متحده برای آماده‌سازی خود برای رویارویی با احتمال بازنگشتن تهران به مذاکرات،موضوع مسدود کردن راه فروش نفت ایران به چین را بررسی میکند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت ایالات متحده در راستای آماده کردن خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدود کردن راه فروش نفت ایران به چین است.

این خبر روز جمعه از سوی یکی از مقامات این کشور به شرط ناشناس ماندن اعلام شد.

به گفته او، واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن گفته بود که در حال حاضر هدف اصلی‌اش، احیای توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی با ایران است و با فرض بازگشت به موقع به این توافق، نیازی به مجازات شرکت‌های چینی که با خرید نفت خام ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند نیست.

اما اکنون، عدم اطمینان درباره زمان از سر گیری مذاکرات وین و اینکه آیا ابراهیم ريیسی، ريیس جمهور جدید ایران حاضر است مذاکرات را از جایی که در 20 ژوين متوقف شده از سر بگیرد یا اصرار به شروع از نقطه صفر دارد، باعث شده که آمریکا بررسی موضوع تحریم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

ایران ادامه مذاکرات را به زمانی پس از آغاز دوره ریاست جمهوری ابراهیم ريیسی موکول کرده و این مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر ما به برجام برگردیم، دیگر دلیلی برای تحریم شرکت‌های وارد کننده نفت ایران وجود نخواهد داشت. اما اگر احتمال بازگشت قریب‌الوقوع به برجام ضعیف شود، آنگاه تدابیری در قبال وضعیت جدید وضع خواهد شد.»

پیش از این وال استریت ژورنال ضمن انتشار گزارشی در این باره که آمریکا تشدید تحریم‌های ایران بویژه با توجه به رابطه تهران با پکن را در دست بررسی دارد، اعلام کرده بود که چین طی ماه‌های نوامبر تا مارس گذشته، روزانه بطور متوسط 557 هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده است. این آمار افزایش فروش نفت ایران به چین را نشان می‌دهد.

پالایشگاه‌های چینی بزرگترین واردکننده نفت ایران هستند و شرکت نفت چینی «کنکورد پترولیوم» به بازیگر اصلی خرید نفت از دو کشور تحریم شدە ایران و ونزويلا تبدیل شده است.

رابرت آینهورن ، تحلیلگر موسسه بروکینگز بر این باور است که «این خبر احتمالا پیامی برای ابراهیم ريیسی است که اگر ایرانی‌ها برای بازگشت به برجام جدی نباشند، ایالات متحده گزینه‌های دیگری دارد که برای تهران هزینه‌بر است.»

منبع: یورو نیوز

مطالعه بیشتر: آغاز انتقال نفت از دریای عمان/ زنگنه: روزی تاریخی در صنعت نفت است
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد