قیمت نفت 3 درصد ریخت/ عوامل کاهش قیمت نفت چه بودند؟

قیمت نفت 3 درصد ریخت/ عوامل کاهش قیمت نفت چه بودند؟

قیمت نفت به اخبار ضد و نقیضی که از اوکراین می‌رسد واکنش نشان داد و امروز سه درصد کاهش یافت. پوتین، رییس جمهوری روسیه اعلام کرده قرار نیست به اوکراین حمله کند اما برخی کشورها هنوز نگران شروع جنگ روسیه با اوکراین‌اند. البته این تنها دلیل کاهش قیمت نفت نبود و سیگنال‌های مذاکرات برجام هم اثرگذاری خاص خود را بر قیمت نفت داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خبر عقب‌نشینی ارتش روسیه از مرزهای اوکراین، دیروز قیمت نفت را حدود سه درصد کاهش داد. روند کاهشی قیمت جهانی نفت، امروز هم ادامه دارد و هر بشکه نفت برنت، 93 دلار و 70 سنت معامله می‌شود.

با وجود این که بایدن پیش‌بینی کرده بود احتمالا روسیه همین چهارشنبه، امروز، به اوکراین جمله کند اما روسیه دیروز اعلام کرد عملیات نظامی برخی از واحدهای نظامی مستقر در نزدیکی مرز اوکراین تمام شده و این نیروها به زودی به روسیه بازمی‌گردند.

روسیه اعلام کرده این کشور، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آغاز جنگ در اوکراین را انجام می‌دهد. بازار جهانی نفت هم این اعلام را دریافت کرد و قیمت نفت از همان دیروز کاهشی شد و ریخت.

پوتین در یک نشست خبری مشترک با صدر اعظم آلمان در کاخ کرملین گفته بود اگر مسکو خواهان جنگ در اروپا بود، پیشنهاداتی را در مورد روند مذاکرات ارايه نمی‌کرد.

کرملین هم با تایید اظهارات پوتین بیان کرده بود که بسیج نیروهای نظامی در مرزهای اوکراین صرفا به منظور یک مانور بوده است و پس از اتمام آن واحدهای نظامی به پادگان‌های خود برمی‌گردند و هم‌اکنون در حال بازگشت هستند.

البته، وزیر دفاع بریتانیا عقب‌نشینی روسیه را حرکتی تصنعی نامیده و معتقد است هیچ مدرکی دال بر عقب نشینی روسیه از مرز‌های اوکراین وجود ندارد. بایدن هم در کاخ سفید اعلام کرده با وجود این که روسیه برخی نیروهای خود را به عقب رانده اما خطر حمله روس‌ها به اوکراین هنوز هم به صورت کامل دفع نشده است.

با این حال قیمت نفت سیگنال‌های رفع خطر حمله روسیه را گرفت و بهای جهانی نفت، ریخت.

نقش ایران در کاهش قیمت نفت

یکی دیگر از سیگنال‌هایی که احتمالا باعث کاهش قیمت نفت خام شده بود، سیگنال‌هایی از وین است. بعد از لغو برخی از تحریم‌های آمریکا، دیروز وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد این کشور بدهی‌های معوق خود به ایران را در آینده‌ای نزدیک پرداخت می‌کند. وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشته بود: توافق خوب در وین در صورت واقع‌بینی طرف غربی دست‌یافتنی است.

پیش از این برخی تحلیل‌گران رویترز و بلومبرگ گفته بودند که احتمالا آمریکا نگران افزایش قیمت نفت است و به همین دلیل برخی تحریم‌های ایران را لغو کرده است. کاخ سفید اعلام کرده بود لغو این تحریم‌ها تنها برای تسهیل روند مذاکرات بوده و نشانه برگشت این کشور به برجام نیست.

ایران هم پس از لغو برخی از تحریم‌ها، ذخایر شناور نفت خود را از 69 میلیون بشکه به 87 میلیون بشکه رسانده است و آماده عرضه نفت به بازار تشنه تشنه جهانی است.

مطالعه بیشتر: جهان نگران افزایش قیمت نفت است؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد