آماری عجیب از در آمد ماهانه کودک کار در تهران/ درآمد کودکان پشت چراغ قرمز اندازه پزشک مختصص

آماری عجیب از در آمد ماهانه کودک کار در تهران/ درآمد کودکان پشت چراغ قرمز اندازه پزشک مختصص

اقتصاد کلاناقتصاد صد نوشت: مروری بر قوانین قضايی و شهروندی ایران دارد و قصد از انتشار این قوانین ، آگاهی بخشی و افزایش سواد حقوقی جامعه ایرانی است. در این گزارش نگاهی به شرایط معیشت و زیست مردم ایران در پاییز 1401 داریم و در ادامه مروری بر حق کودکی برای جمعیت کودک در حقوق شهروندی جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

کار کودکان، از نظر جسمی و روحی و روانی آنها را دچار مشکلات متعددی می کند و آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد.

کودکان در سن کودکی (زیر 18 سال) به بازی و تفریحات متنوع نیاز دارند و اشتغال به کار، تمام این فرصت ها را از او سلب می کند.

در ماده 31 کنوانسیون حقوق کودک به ابعاد فرهنگی، هنری از جمله کلیه زمینه هایی که موجبات تفریح و آرامش و در نتیجه، پرورش خلاقیت های مناسب کودک را فراهم می آورد، اشاره شده و کشورهای عضو، موظف به محترم شمردن و فراهم کردن و توسعه بخشیدن چنین حقی شده اند.

گفتنی است 26 مهرماه 1401 مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خبری که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است اعلام کرد: کودکانی که به‌عنوان کودکان کار و خیابانی از سوی سرشبکه‌ها و باندها و برخی از خانواده‌ها استثمار می‌شوند، ماهیانه درآمدی 50، 100 و 150 میلیون تومانی را دارند که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

طبق آخرین آمار، 6 هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده اند؛ از جمله 103 کودک کار شناسنامه دار در زنجان، 525 کودک خیابانی و کار در استان البرز، 300 کودک کار و خیابانی در اردبیل، 1282 کودک کار و خیابانی در خوزستان و... وجود دارند.

این در حالی است که در ماده 4 بخش الف منشور حقوق شهروندی که مربوط است به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، ذکر شده است که حق کودکان است که صرف نظر از جنسیت به طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره کشی مصون و از حمایت های اجتماعی متناسب از جمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید :

  • به‌کارگیری کودکان؛ شهرداری تکذیب می‌کند/ رضا، امان و نعمت‌الله از کار و درآمد زباله‌گردی می‌گویند

220 35

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد