نارضایتی بازنشستگان نفتی از تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی

نارضایتی بازنشستگان نفتی از تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی

تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت سبب بروز نارضایتی میان کارکنان و بازنشستگان نفتی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت کشور نسبت به تغییر اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت اعتراضاتی دارند. به عقیده آنها، تغییر اساسنامه این صندوق سبب کاهش کیفیت خدمات ارايه شده توسط آن از جمله سخت شدن شرایط بازپرداخت وام مسکن شده است.

منوچهر اناری کارشناس ارشد امور قراردادها، خرید و ممیز در امور اجرایی صنعت نفت، درباره مشکلات اساسنامه جدید صندوق بازنشستگی صنعت نفت، گفت: بیش از دو سال است که بازنشستگان صنعت نفت در یک تلاطم گسترده قرار گرفته‌اند و تمام خانواده صنعت نفت یعنی هم شاغلان و هم بازنشستگان درگیر این ماجرا شده‌اند. متاسفانه این ماجرا بعد از صدور اساسنامه جدید صندوق بازنشستگی صنعت نفت در سال 98 شروع شد.

او افزود: این صندوق در سال 93 دارای یک اساسنامه دیگر بود که در ماده 35 آن، قفل صندوق شکسته شد؛ یعنی بر اساس این ماده، مالکیت صندوق متعلق به اعضای صندوق یعنی شاغلان و بازنشستگان بود که در طول خدمت از حقوق آنها مبالغی به صندوق واریز می‌شود.

اناری ادامه داد: این ماده قانونی اموال منقول و غیر منقول صندوق را به این اعضا متعلق می‌دانست، اما متاسفانه با صدور اساسنامه جدید توسط هیات وزیران، قبل از هر چیزی مالکیت صندوق مجهول شد. در اساسنامه جدید ذکر شده که اموال و دارایی‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت در اختیار صندوق است، اما گفته نشده که صندوق برای چه کسی است؟ این در حالی است که باید اسامی مالکان صندوق در اساسنامه جدید ذکر می‌شد.

صندوقی که از دولت بودجه نمی‌گیرد

او تصریح کرد: این صندوق، بدون دریافت حتی یک ریال از طرف دولت‌های گذشته و دولت فعلی یعنی از حدود 70 سال پیش ایجاد شده و هیچ گونه ردیف بودجه‌ای برای آن اختصاص داده نشده است.

این بازنشسته صنعت نفت، همچنین بیان کرد: از یک سو دل نگرانی بازنشستگان صنعت نفت این است که اگر روزی این صندوق به ورشکستگی برسد که البته اطلاعات شرایط فعلی نیز نشان‌دهنده این مساله است، پشتیبانی مثل سازمان تامین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی کشوری وجود ندارد که دولت بخواهد با استفاده از آنها، حمایتی از بازنشستگان صنعت نفت داشته باشد. از سوی دیگر، مالکیت صندوق نیز در اساسنامه جدید، این نگرانی‌ها را چند برابر کرده است.

سرمایه‌های مشکوک‌الوصول

او ضمن اشاره به جلسه برگزار شده میان بازنشستگان صنعت نفت با فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، گفت: طی جلسه‌ای که با آقای مینو معاون وزیر نفت برگزار شد، او بیان کرد که برای پرداخت مستمری بازنشستگان مشکلی نداریم، بحث مستمری که با نرخ تورم تطابقی ندارد و یک بحث جداگانه است، اما موضوع اصلی سرمایه‌های صندوق است؛ این سرمایه‌ها نامشخص و مشکوک‌الوصول هستند.

اساسنامه جدید مجوز ندارد

ابراهیم رادافزون معاون اسبق برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت نیز بیان کرد: در گذشته هیات مدیره شرکت نفت، به عنوان امین صندوق بازنشستگی و کارکنان صنعت نفت فعال بودند، اما بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی که در آن اشاره شد که مراجع ذی‌صلاح باید نسبت به وضعیت این صندوق بر مبنای گزارش‌های رسمی و حسابرسی‌های صورت گرفته رسیدگی کنند، هیات امنای صندوق بنا بر دلایلی که هیچگاه مشخص نشد، مرجع ذی‌صلاح را هیات دولت تشخیص دادند.

او افزود: در آن گزارش‌ها، وضعیت صندوق مشکوک، مردود یا مشروط بود، مطالبات مشکوک‌الوصول زیادی در آن وجود داشت و هیچگونه پاسخگویی نسبت به این شرایط نداشتند، به نگرانی‌ها دامن زده شد، اما علی رغم تمام گرفتاری‌هایی که هیات دولت داشت، یک اساسنامه تنظیمی را در این زمینه شکل دادند و به سرعت به تصویب رسید در حالی که مورد تایید کارکنان بازنشسته و شاغل صنعت نفت نیست. همچنین مصوباتی که مبنای آن تصمیمات مجلس شورای اسلامی است، قبل از اجرا باید مجوز‌هایی را دریافت کنند که برای این اساسنامه، مجوزی دریافت نشده است.

یک شخصیت حقوقی مستقل است

فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، نیز گفت: صندوق بازنشستگی صنعت نفت طبق اساسنامه هیات دولت، متعلق به هیچ دستگاه اجرایی نیست؛ یعنی متعلق به وزارت نفت، بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت نیست. کسورات حقوق بازنشستگان و شاغلان به این صندوق واریز می‌شود. 64 هزار شاغل اکنون کسوراتشان به این صندوق واریز می‌شود پس نمی‌شود گفت که متعلق به بازنشستگان یا شاغلان است؛ این صندوق با کسورات شکل گرفته و یک شخصیت حقوقی مستقل است.

او ادامه داد: برخی می‌گویند اساسنامه ایراداتی دارد و من به این موضوع ورود نمی‌کنم، چون محل رفع ایرادات آن وزارتخانه نیست و هیات دولت آن را تصویب کرده است. ما در این صندوق فقط دو هدف داریم، منابع صندوق به گونه‌ای سرمایه‌گذاری شود، که بیشترین بازده و توجه را به بازنشستگان داشته باشد.

مینو همچنین ضمن اشاره به این که هدف وزارت نفت دخالت کردن برای گرفتن منابع این صندوق نیست، گفت: اگر وزارت نفت دخالتی در این صندوق دارد، با هدف توسعه و تقویت صندوق است چرا که تمام افرادی که اکنون شاغل هستند، در آینده به فکر بازنشستگی‌شان هم هستند. این شایعات همگی با هدف غرض‌ورزی است و اکنون صندوق با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

گفتنی است؛ صندوق بازنشستگی صنعت نفت یکی از معدود صندوق‌هایی است که بر خلاف صندوق‌هایی مثل فرهنگیان یا تامین اجتماعی، تاکنون انتقادات زیادی به عملکرد آن وارد نبوده اما از زمان تغییر اساسنامه آن در سال 98، با موجی از انتقادات همراه شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد