حقوق کارکنان خودروسازی‌ها چقدر است؟

حقوق کارکنان خودروسازی‌ها چقدر است؟

سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت در حالی با کوهی از زیان انباشته مواجه هستند که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های آنها در...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بخش عمده هزینه‌های سربار و اداری، عمومی و فروش خودروسازان به حقوق و دستمزدی مربوط می‌شود که آنها به پرسنل خود اعم از کارگران و کارمندان پرداخت می‌کنند. این در حالی است که گفته می‌شود خودروسازان بزرگ کشور حدود 25‌هزار نیروی مازاد دارند.

«ایران خودرو» صاحب بیشترین نیروی انسانی

بر اساس صورت‌های مالی که ایران خودرو به بورس ارايه داده، این شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال بیش از 2‌هزار و 790‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد ایران خودرو، این شرکت باید در نیمه دوم سال نیز حدود 2‌هزار و 880‌میلیارد تومان دیگر به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در امسال پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود پنج‌هزار و 670‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که ایران خودرو در سال 99 کمتر از سه‌هزار و 665‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 55‌درصد بالا رفته است. طبعا بخش قابل‌توجهی از این رشد به دلیل افزایش پایه حقوق کارگران در امسال نسبت به 99 است.

اما هزینه‌های ایران خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. این شرکت در 6 ماه امسال، حدود 470‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود 428‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که ایران خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدود 898‌میلیارد تومان می‌رسد. ایران خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال 1400 بیش از 4‌هزار و 247‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد 82‌درصدی خواهد داشت.

 

حقوق و دستمزد در سایپا

دومین خودروساز بزرگ ایران که کمتر از ایران خودرو و بیشتر از پارس خودرو نیروی انسانی دارد. بر اساس صورت‌های مالی ارايه شده به بورس توسط سایپا، این شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال بیش از‌ هزار و 23‌میلیارد تومان بابت حقوق و دستمزد کارگران خود پرداخت کرده است.

طبق برآورد سایپا، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدود ‌هزار و 190‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که دومین خودروساز بزرگ ایران در امسال پرداخت خواهد کرد، بالغ بر 2‌هزار و 200‌میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این در حالی است که سایپا در سال 99 کمتر از ‌هزار و 550‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 46‌درصد بالا رفته است.

اما مانند ایران خودرو، هزینه‌های سایپا در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته با رشد مواجه خواهد بود. این شرکت طی شش ماه امسال، حدود 273‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود 304‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد.

بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که سایپا طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به حدودا 577‌میلیارد تومان می‌رسد.

سایپا با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال 1400 بیش از‌ هزار و 500‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد 67‌درصدی خواهد داشت.

 

پارس خودرو چقدر حقوق می‌دهد؟

به سراغ پارس خودرو برویم، سومین خودروساز بزرگ ایران که کمترین نیروی انسانی را بین سه شرکت اصلی صنعت خودرو کشور دارد.

بر اساس صورت‌های مالی ارايه شده به بورس توسط پارس خودرو، این شرکت در 6 ماه ابتدایی امسال حدود 370‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخت کرده است. طبق برآورد پارس خودرو، این شرکت در نیمه دوم سال نیز حدودا 350‌میلیارد تومان دیگر باید به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کند. بنابراین در مجموع کل حقوق و دستمزدی که سومین خودروساز بزرگ ایران در امسال به کارگرانش پرداخت خواهد کرد، چیزی حدود 720‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که پارس خودرو در سال 99 کمتر از 475‌میلیارد تومان حقوق و دستمزد به کارگران خود پرداخته است، بنابراین هزینه این شرکت در این بخش حدود 51‌درصد بالا رفته است.

اما هزینه‌های پارس خودرو در بخش اداری، عمومی و فروش نیز طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد را به خود خواهد دید. این شرکت طی شش ماه امسال، بالغ بر 62میلیارد تومان حقوق و دستمزد در بخش مورد بررسی پرداخت کرده و پیش‌بینی‌اش این است که حدود 58‌میلیارد تومان دیگر نیز در نیمه دوم سال در این بخش هزینه خواهد شد. بنابراین مجموع حقوق و دستمزدی که پارس خودرو طی امسال در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد، به 120‌میلیارد تومان می‌رسد. پارس خودرو با در نظر گرفتن دیگر هزینه‌ها، برآورد کرده که در کل سال 1400 بیش از 432‌میلیارد تومان در بخش اداری، عمومی و فروش پرداخت خواهد کرد که نسبت به سال گذشته رشد 53‌درصدی داشته است. این شرکت در شش ماه ابتدایی سال بالغ بر 270‌میلیارد تومان در این بخش هزینه کرده بود اما پیش‌بینی کرده که در 6 ماه دوم امسال، این رقم به کمتر از 165‌میلیارد تومان برسد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد