زنگ هشدار در بازار خودرو / خط تولید ایران خودرو تعطیل شد؟

زنگ هشدار در بازار خودرو / خط تولید ایران خودرو تعطیل شد؟

قیمت خودرو در دو هفته گذشته رکورد زده است. قیمت پراید، انواع پژو و سمند رشد قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی را تجربه کرده است. برخی از فعالان بازار می‌گویند علت افزایش قیمت خودرو،‌ افزایش دلار است. اما گویا ماجرا چیز دیگری است. در بازار خودرو چه اتفاقی افتاده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه همه خودروها – چه داخلی و چه خارجی- افزایش قیمت داشته‌اند. اما قیمت چند خودرو بیش از بقیه افزایش یافته است. مانند قیمت پژو 206 که به مرز 300 میلیون تومان رسیده است. قیمت سمند که از مرز 300 میلیون عبور کرد، قیمت رانا پلاس که رکورد افزایش 30 میلیون تومانی را زد و قیمت دیگر خودروهای خانواده پژو.

اما چرا قیمت این خودروها رکورد زده؟ جواب این سوال در گزارش اخیر وزارت صمت مستتر است. گزارشی که می‌گوید خط تولید پنج خودروی داخلی متوقف شده است. اما کدام خودروها؟

این گزارش می‌گوید تولید پنج محصول در ایران خودرو متوقف شده است، پژو 206 تیپ پنج،سمند سورن، پژو پارس، 207 دستی و رانا. اینها خودروهایی هستند که قیمت آنها در بازار رکورد زده و همزمان وزارت صمت می‌گوید تولید آنها متوقف شده است.

تولید کدام خودروها صفر شد؟

براساس آمارهای وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه 206 تیپ پنج تولید نشده است. گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌گوید قطعات خودرو پژو 206 موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است.

اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو 206 را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه‌دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود.

ایران خودرو، تولید سمند سورن ELX را هم متوقف کرده‌است. تولید پژو 207 هم مدتی است که متوقف شده است. خودرویی که قیمت آن در روزهای گذشته رکورد زده و افزایش یافته است. البته تولید پژو 207 در سال گذشته هم به شدت کاهش یافته بود. به گونه‌ای که بر اساس گزارش ایران خودرو، در سال 99 تنها 340 دستگاه پژو 207 تولید شده بود.

تولید پژو پارس LX هم متوقف شده است. تولید این خودرو هم از سال گذشته روند کاهشی داشت. پیش از سال 99، تولید پژو پارس در تهران، مازندران، فارس، سمنان و کرمانشاه متوقف شده بود و تنها در کرمانشاه تولید می‌شد. آن هم تنها در حد 460 دستگاه. اما حالا همین تعداد هم تولید نشده است.

پنجمین خودرویی که تولید آن در چهار ماهه امسال متوقف شده، رانا است. خودرویی که در سال گذشته هم تنها 178 دستگاه از آن تولید شده بود. اما در چهار ماهه امسال تولید این خودروها به صفر رسیده است.

اگرچه هنوز علت توقف تولید محصولات ایران خودرو مشخص نیست،‌ اما اگر علت آن، کمبود قطعه باشد، احتمالا به سادگی قطعات لازم تامین نمی‌شود و احتمال دارد که قیمت این خودروها در بازار روند افزایشی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: فروش اقساطی خودروهای ایران خودرو / خرید قسطی بدون ضامن!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد