بورس کالا، گزارشگر کاهش یا افزایش قیمت کالاهاست

بورس کالا، گزارشگر کاهش یا افزایش قیمت کالاهاست

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است، گفت: بورس کالا در افزایش یا کاهش قیمت کالاها دخیل...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  کالا خبر، سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با تاکید بر این نکته که بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است، گفت: بورس کالا نه در بحث افزایش قیمت سیمان طی ماه های اخیر دخیل بود و نه اکنون که قیمت ها روند کاهشی دارد، دخالتی داشته است.

وی افزود: آنچه که در بازار سیمان یا هر محصول دیگری در حال وقوع است عملکرد عرضه و تقاضای بازار است که گاها قیمتی را افزایش داده یا نظیر شرایط فعلی روند را کاهشی می کند.

جهرمی با تاکید دوباره این موضوع که بورس کالا تنها سازوکاری است که عرضه و تقاضا را نشان می دهد خاطرنشان کرد: بورس کالا در هر دو حالت مداخله ای در بازار نداشته و صرفا گزارشگر فعالیت عرضه و تقاضایی است که در بازار اتفاق می افتد. لذا امروز که همه از کاهش قیمت های سیمان خرسند هستند اینطور نباشد که در صورت افزایش قیمت، این رشد را از چشم بورس کالا ببینند چراکه بورس کالا هیچ گونه مداخله ای در قیمت ها ندارد.

در روزهای نوسان به دنبال علل باشیم

وی ادامه داد: امیدواریم این نگاه در کشور جایگاه خود را پیدا کند تا هر زمان که افزایش یا کاهش قیمت کالایی گزارش شد درخصوص علل آن مذاکره کنیم و به دنبال اخذ تصمیماتی از سوی سیاست گذار باشیم  که به یک قیمت تعادلی برسیم نه آنکه برخی دلیل رشد قیمت را بستر معامله یعنی بورس کالا اعلام کنند.

11 هزار نفر کد بورسی دریافت کرده اند

به گفته جهرمی در حال حاضر پیش بینی آینده بازار مقدور نیست و وظیفه ما این است که عرضه مناسبی را در بازار داشته باشیم. طی چند هفته اخیر با تلاش های آقای فاطمی امین وزیر صمت عرضه های خوبی شکل گرفت و 68 شرکت پذیرش شدند و 3 یا 4 شرکت نیز در نوبت پذیرش هستند و با تسهیلاتی که در نظر گرفته شده بالای 11 هزار نفر کد بورسی دریافت کردند.

پیشنهاد آغاز فروش اعتباری و صادرات از بورس

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در ادامه به شرکت های سیمانی پیشنهاد داد که با توجه به احتمال رکود بازار در آینده به فکر فروش اعتباری سیمان در بورس کالا نیز باشند.

جهرمی گفت: همچنین به نظر می رسد وزارت صمت به عنوان سیاست گذار این حوزه نیز باید اجازه صادرات مازاد سیمان عرضه شده در بورس کالا از طریق رینگ صادراتی را صادر کند چراکه در عرضه این هفته 65درصد عرضه ها معامله شد و شاهد عرضه های بیشتر از نیاز بودیم.

او اظهار داشت: صادرات سیمانی از طریق رینگ صادراتی به شرکت ها در حوزه تاممین پایدار درآمدها و جلوگیری از رقابت منفی کمک می کند و بورس کالا با تمام توان در خدمت کمک به صنعت کشور و فراهم کردن بهترین شرایط برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

عرضه مستمر هفتگی 

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در بخش پایانی این گفت و گو تصریح کرد: عرضه هفتگی سیمان به حدود 1.3 میلیون تن رسیده و تاکنون 64 شرکت اقدام به عرضه محصول در بورس کالا کرده اند که با توجه به برگزاری جلسات آموزشی از سوی بورس کالا در حال حاضر عمده شرکت ها و خریداران با نحوه معاملات بورس کالا آشنا شده اند که این جلسات آموزشی ادامه خواهد داشت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد