رویکرد جدید برای افزایش جذب گردشگر / گران شدن...

رویکرد جدید برای افزایش جذب گردشگر / گران شدن...

مصطفی فاطمی: تحریم‌ها برای صنعت گردشگری هم فرصت بود و هم تهدید. ایران هراسی باعث کاهش گردشگر خارجی در کشور شد. سیل...

صنعت توریسم و گردشگری در سراسر جهان جزء یکی از صنایع مهم و پررونق در بعد کسب درآمد و حرکت جهش وار چرخه اقتصادی ممالک محسوب می‌شود. اما متاسفانه با تحریم‌های به وجود آمده، این صنعت پردرآمد برای ما کارایی به خصوصی ندارد. سیاست جدید دولت برای جذب گردشگر داخلی است تا این حفره را پر کند. بعد از کرونا سفر‌ها به حالت عادی بازگشته و امسال تابستان شاهد سیل عظیمی از سفرها بودیم.

گسترش نیوز برای اطلاع بیشتر با مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی به گفت‌وگو پرداخته است.با ما همراه باشید‌.

فرصت ویژه جذب گردشگر

مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، در رابطه با راهکارهایی که دولت در زمان تحریم برای حوزه گردشگری انجام داده است، گفت: تحریم‌ها برای کشور ما هم فرصت تلقی می‌شوند و هم تهدید. درزمینه تهدیدها می‌توان به این مسيله توجه داشت که، ایران هراسی به وجود آمده در کشور ما باعث شده است که تاثیر مستقیم بر کاهش صنعت گردشگری ما بگذارد و جلوی این صنعت پر سود گرفته شود. به‌طوری که خیلی از کشور‌ها ما را در لیست سیاه خود قرار داده‌اند و عملا به شهروندانشان توصیه می‌کنند که به کشور ما برای گردشگری سفر نکنند. البته این موضوعات برای گردشگران خارجی صدق می‌کند. همان‌طور که همیشه گفتیم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. فرصتی که در این زمینه برای ما ایجادشده، فرصتی است که سفر در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر تلقی می‌شود و از این‌سو گردشگران داخلی ما رشد چشم‌گیری داشته و گسترش پیدا کردند.

وی ادامه داد: امروزه شاهد تنوع در گردشگری داخلی هستیم. گران شدن سفر‌های خارجی و همین‌طور وجود 2 سال کرونا که باعث خانه نشینی مردم شده بود، پس از آن رونق گردشگری داخلی را به همراه داشت. ما باید به مدیریت سفرهای داخلی بپردازیم تا اینکه تعداد مسافر برای ما ارزش داشته باشد. رویکرد ما مدیریت سفر است. در سفرهای داخلی و مدیریت برخی شهرها که باید هم آستانه تحملشان حفظ شود و هم برای بالا بردن کیفیت گردشگری داخلی و حفظ آن تلاش انجام شود.

گردشگری سلامت بهبود پیدا می‌کند

فاطمی در رابطه با توسعه گردشگری سلامت خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری سلامت دارای یک کارگروه ویژه داخل وزارت خانه است و به صورت مشارکتی با وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و وزارت امور خارجه در حال انجام و برنامه‌ریزی و پیشبرد طرحی جدید هستند. متاسفانه گردشگری سلامت در کشور ما با مشکلات عدیده بسیاری مواجه شد، حضور دلال‌ها و مشکلاتی از این قبیل در این حوزه بر روی گردشگری سلامت نیز تاثیر گذاشت. هنوز کشور ما به طور کامل نمی‌تواند به‌صورت تخصصی بر روی گردشگری سلامت کار کند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: البته به نظر می‌رسد در این دور یک هم‌افزایی و همکاری خوبی بین فعالان گردشگری سلامت وزارت بهداشت و میراث فرهنگی به وجود آمده که همواره این عدم همکاری وجود داشت و در مقابل همدیگر قرار داشتند. اما در رویکرد جدید تقریبا با هم همکاری انجام می‌دهند و در قالب یک کمیته مشترک در کنار هم قرارگرفته‌اند. امیدواریم که تصمیماتی که در این کمیته گرفته می‌شود بتواند به بهبود وضعیت گردشگری سلامت کمک کند.

فاطمی در پاسخ به خبرنگار ما که چه کشورهایی بیشتر در حوزه گردشگری سلامت به کشور ما مراجعه می‌کنند گفت: ما درحال‌حاضر بیشترین گردشگرانی که در حوزه گردشگری سلامت وارد کشورمان می‌شوند کشورهای همسایه هستند. چه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چه کشورهایی که درهمسایگی ما قراردارند مثل افغانستان پاکستان. همسایگان ما بیشترین مراجعه را در این حوزه به کشور ما دارند.

به گردشگری باید به‌عنوان صنعت درآمدزا نگاه کرد

وی راهکارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رابطه با تاثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد کشور را این‌چنین بیان کرد: تکیه کشور ما روی نفت است. همیشه یک رودخانه‌ای به نام نفت در حال عبور بوده که به اسم موضوعات مختلف در حال مصرف از منبع بوده است. ما به حوزه گردشگری به‌عنوان صنعت درآمدزا به صنعت گردشگری کمتر توجه کرده‌ایم و هنوز هم من فکر می‌کنم به این واقعیت نرسیده‌ایم که این صنعت چه میزان می‌تواند بازدهی داشته باشد و برای کشور ارزآوری کند. ما نیازمند این هستیم که در تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دولتی پیوست‌های گردشگری به عنوان یک اصل تلقی شود. این موضوع را با کمک نهاد ریاست جمهوری باید نهادینه کنیم تا در این رابطه مشکلاتشان از بین برود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد