طرح ملی گوره-جاسک بدون توانمندی داخلی به سرانجام نمی‌رسید

طرح ملی گوره-جاسک بدون توانمندی داخلی به سرانجام نمی‌رسید

بورستهران - ایرنا - رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: طرح ملی گوره - جاسک بدون توانمندی داخلی به سرانجام نمی‌رسید، این طرح با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت...

به گزارش روز شنبه ایرنا از شرکت ملی نفت ایران، «علی کلاکی» درباره اهداف ساخت خط لوله گوره - جاسک و نقش ساخت داخل در مراحل اجرای این طرح اظهار داشت: تجلی ظرفیت 100 درصدی تولید داخلی در کشور یکی از مهم ترین شاخصه های طرح گوره - جاسک است که این طرح را در مقایسه با طرح های دیگر که در سطح جهانی انجام شده، مستثنی کرده است.

وی افزود: پروژه گوره- جاسک توانست به نحو احسن ظرفیت تولید داخل در راستای منویات مقام معظم رهبری در این خصوص را به منصه ظهور بگذارد و همچنین می توان گفت جنبه های هماهنگی میان شرکت های داخلی در این طرح واضح و مشخص است و قادریم از آن به عنوان مرجع یاد کنیم.

کلاکی با بیان اینکه این زنجیره از چند بخش مختلف شامل تختال، ورق، ساخت لوله و پوشش آن تشکیل شده است، اظهار داشت: تختال که لازم بود برای هر کدام اقدامات جداگانه ای انجام شود، در بخش تختال با توجه به تجهیزات و توانمندی دانشی موجود در شرکت فولاد مبارکه این همکاری آغاز و قرار شد این شرکت ضمن تقویت خطوط تولید،  خرید تجهیزات و دستگاه های جدید و اصلاح برخی از نواقص مانند اصلاح قسمت ریخته گری و تغییر سرعت ریخته گری نیازمندی های این طرح را در این بخش تامین کند.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه این طرح با گام بلندی که در حمایت از صنایع داخلی برداشته شد توانست زنجیره عظیمی از صنایع را به حرکت درآورد و گستره ای از سنگ معدن تا لوله را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: تامین این حجم گسترده از ورق و لوله آن هم با این شرایط اقتصادی و تحت این تحریم های ظالمانه حقیقتا کاری دشوار و بلکه ناممکن بود. این نگاه به داخل توانست ضمن جلوگیری از خروج مبالغ هنگفت ارز راهکاری برای این چالش بیابد. در ادامه باید جلوگیری از خروج  بیش از 400 میلیون یورویی این طرح برای کشور از طریق ساخت تجهیزات در داخل کشور اشاره کنم که حقیقتا سرمایه بزرگ و دستاورد عظیمی است؛ مورد دیگر فعال شدن سرمایه ها و امکانات موجود در داخل کشور است. شرکت فولاد اکسین خوزستان توانست از طریق دستیابی به این فناوری مشکلات قبلی خود را پشت سر گذارد. کارخانه لوله سازی ماهشهر پس از سال ها تعطیلی مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت این نگاه به داخل باعث شد از طریق فعال کردن کارخانه هایی که با این طرح همکاری می کردند چرخ بخش عظیمی از صنایع داخلی را به حرکت درآورده و از طریق ایجاد هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند.

کلاکی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه دشوارترین بخش از پیشبرد طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک در چه مرحله ای بوده است، اظهار داشت: تعداد مشکلات و دشواری های این طرح زیاد بود. به طوری که ما یک آیتمی را از قبل نداشتیم و با این که ظرفیت و امکان تولید آن در کشور وجود داشت، کسی نبود که این واحدها را در کنار هم قرار داده و زنجیره را تشکیل دهد.

رییس اداره بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت به مهم ترین دستاوردهای پروژه ملی و عظیم گوره- جاسک اشاره کرد و گفت: عمده اقدامات و فعالیت های این طرح مانند تولید آلیاژ API X60 برای لوله های سرویس ترش، تولید پودر FBE پوشش توسط شرکت های داخلی، ساخت ورق های داخلی، طراحی جوش و طراحی لوله توسط 3 شرکت لوله ساز بزرگ کشور، تولید ورق TMCP از تختال داخلی، تولید پمپ های ظرفیت بالای انتقال نفت خام و تولید شیرآلات 42 اینچ از نخستین هایی به شمار می روند که تا به امروز در این حوزه و در راستای به ثمر رسیدن این طرح صورت گرفته است که در کشور مشابه آن وجود نداشته است، سرآمد مهمترین دستاوردهای این طرح، تولید لوله از تختال، ورق، و پوشش آن است.

به گزارش ایرنا،  طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد