دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام/چه سهامی در بورس سودآوری خواهند داشت

دلیل سینوسی شدن شاخص های بازار سهام/چه سهامی در بورس سودآوری خواهند داشت

بازار سرمایه در حالی در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی جا خوش کرده که ارزش معاملات خرد در سطح سه هزار میلیارد تومان تثبیت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته دوم تیرماه روند نزولی به خود گرفت و شاخص های عملکردی بورس به صورت یکپارچه در پایان هفته از هفته اول تیرماه عقب تر رفت.

بازار سهام چند هفته ای است که در کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی جا خوش کرده و میلی به حرکت ندارد. این وضعیت بازار سبب نارضایتی در سرمایه گذارانی شده که به امید بهبود روند این بازار، ریزش سنگین بورس در سال 99 و 1400 را تاب آورده بودند. این در حالی است که نرخ ارز نیمایی کماکان 25 درصد کمتر از نرخ بازار آزاد بوده و قیمت های جهانی فلزات اساسی در هفته های گذشته تا حدودی کاهش داشته است.

در شرایط فعلی خروج سهامداران از بورس به بزرگترین ریسک این بازار تبدیل شده است. البته کاهش ارزش معاملات خرد به کمتر از چهار هزار میلیارد تومان نیز به عمیق تر شدن رکود در بورس منجر شده است.

* سهم های دلاری و ریالی در سبد خود داشته باشید

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سهامداران خرد در این بازار باید صبر بیشتری داشته باشند و از روزهای متعادل بازار سرمایه می توانند به عنوان فرصتی برای اصلاح پرتفوی استفاده کنند.

وی ادامه داد: بهتر است در پرتفوی سرمایه گذاران سهم های دلاری به دلیل نوسان قیمت دلار وجود داشته باشد و سهم های ریالی نیز داشته باشند تا قیمت این سهام که بر اثر تورم داخلی رشد می کند، بتوانند از این بازار سود کسب کنند.

* افت شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته دوم تیرماه نزولی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص نزول 12 هزار و 84 واحدی را پشت سر گذاشت. اما پس از آن در روزهای بعدی وضعیت بازار متعادل شد و دامنه نوسان شاخص‌ نیز کوتاه ‌تر از روز اول هفته شد. روز یکشنبه شاخص صعودی شد و هزار و 355 واحد بالا آمد. روز دوشنبه شاخص به صعود ادامه داد و 4 هزار و 170 واحد افزایش یافت. شاخص روز سه‌ شنبه نیز 3 هزار و 919 واحد رشد کرد.

اما در روز چهارشنبه شاخص 8 هزار و 472 واحد ریزش کرد تا این شاخص در آخرین روز کاری هفته 11 هزار و 112 واحد پايین ‌تر از سطح هفته قبل قرار بگیرد. در پایان هفته گذشته شاخص کل در سطح یک میلیون و 502 هزار و 603 واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص در هفته دوم تیرماه منفی هفت دهم درصد بوده است.

* تبعیت شاخص کل هموزن از شاخص کل

شاخص کل هموزن در هفته دوم تیرماه سه روز رشد کرد و دو روز نیز با افت مواجه شد. این شاخص در اولین روز هفته با کاهش چهار هزار و 278 واحدی به کار خود پایان داد و در روز یکشنبه با رشد هزار و 162 واحدی و روز دوشنبه با افزایش دو هزار و 287 واحدی و روز سه شنبه با صعود 324 واحدی معاملات را پشت سر گذاشت.

شاخص کل هموزن در روز چهارشنبه مانند شاخص کل با افت دو هزار و 457 واحدی هفته را با کاهش دو هزار و 962 واحدی نسبت به هفته پیشین به پایان رساند. شاخص کل هم وزن در پایان هفته در سطح 418 هزار و 519 واحدی ایستاد تا بازدهی منفی 7 دهم درصدی را ثبت کرده باشد.

* رشد میانگین کل معاملات بازار سرمایه

در هفته گذشته میانگین ارزش کل معاملات هفته 37 هزار و 84 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 33 هزار و 125 میلیاردی هفته پیشین، رشد 11 درصدی داشته است.

اما در هفته دوم تیرماه ارزش معاملات خرد افت کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس سه هزار و 329 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم سه هزار و 665 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 9 درصدی داشته است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای متعدد و به ویژه ریسک های سیاسی و بین المللی و نامشخص بودن برنامه برخی وزارتخانه های دولت در قبال بورس قرار گرفته و در این شرایط ابهام در بازار سرمایه، سهامداران را به سمت خروج از بورس هدایت کرده است. ابهام همواره شرایط بازار سرمایه را در وضعیت سینوسی قرار داده است.

حال باید منتظر ماند و دید در هفته های آینده سهامداران خرد به چه سمتی حرکت می کنند و بازار سرمایه نیز به کدام سو حرکت می کند؟

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد