قاچاق بابانويل از چین به ایران / بابانويل هم قیمت پراید سال 91!

قاچاق بابانويل از چین به ایران / بابانويل هم قیمت پراید سال 91!

در آستانه سال نوی میلادی خرید و فروش اقلام مربوط به کریسمس در ایران رونق گرفته است. قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده اما تقاضا برای اقلام کریسمس همچنان بالاست. اقلامی که فروشندگان می‌گویند از چین به شکل غیر رسمی وارد ایران می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خیابان میرزای شیرازی قلب مرکز خرید و فروش اقلام مربوط به کریسمس در تهران است. هر چند هشدارها درباره شیوع کرونای امیکرون زیاد شده اما این روزها میرزای شیرازی پاتوق خریداران اقلام مربوط به کریسمس است.

عصر زمستان است. هر چند عکسبرداری از مغازه‌ها ممنوع است اما مردم با شال و کلاه از ویترین مغازه‌ها عکس می‌گیرند و بعد برای اطلاع از قیمت وارد مغازه می‌شوند. حتی کسانی که برای تماشا آمده بودند برای خرید جذب مغازه‌ها می‌شوند.

امسال قیمت وسايل کریسمس نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. با این حال بازار جشن کریسمس شلوغ است. هر کسی به فراخور توان خود خرید می‌کند. برخی کاج و بابانويل می‌خرند با گوی‌های الکترونیک. اما برخی دیگر به تغییر رنگ گوی‌های درخت کریسمس بسنده کرده‌اند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: امسال مردم بیشتر گوی درخت‌های خود را تعویض کردند. سال گذشته رنگ گوی‌ها صورتی کمرنگ بود اما امسال سبز – آبی است.

برخی هم می‌گویند چون قدرت خرید مردم پایین آمده، فروشندگان ااز سود خود کم کرده‌اند تا بتوانند کالاهای جشن کریسمس را بفروشند.

قیمت عروسک‌های بابانويل از 450 هزار تومان شروع تا 12 میلیون تومان فروخته شده است
قیمت بابانويل چند؟

خریداران از جوراب با طرح‌های کریسمس گرفته تا درخت‌های کاج کوچک قیمت را جویا می‌شوند. حالا قیمت بابانويل هم قیمت پراید در سال 91 شده است. قیمت عروسک‌های بابانويل از 450 هزار تومان شروع می‌شود و به 12 میلیون تومان می‌رسد.

قیمت‌ها بالاست، اما متقاضی وسایل کریسمس زیاد است. نه فقط مسیحی‌ها که گویا غیرمسیحی‌ها هم خریدار وسایل کریسمس هستند.

تقاضا آن قدر زیاد است که برخی از مغازه‌ها لباس یا برخی سایزهای بابانويل را تمام کرده‌اند. خریداران ناامید نمی‌شوند. برای پیدا کردن کالا به سراغ مغازه‌های دیگر می‌رود.

درخت کریسمس 20 میلیون تومان!

درخت کریسمس تقاضای بالایی دارد و قیمت‌های مختلف. درخت کاج تزيینی کوچک فقط 120 هزار تومان است. درخت 60 سانتی‌متری از قیمت 450 هزار تومان شروع می‌شود تا 20 میلیون تومان. هر کدام از درخت‌های کریسمس مشتری خاص خود را دارد.

کسانی که قدرت خرید کمتری دارند به همان درخت‌های 60 سانتی یا کوچک‌تر که جنبه تزيینی و دکوری دارند، بسنده می‌کنند.

اما برخی مردم از خرید کاج صرف نظر می‌کنند و به جای آن گوی می‌خرند. اما قیمت برخی گوی‌ها هم زیاد است. از 850 هزار تومان تا سه میلیون و 500 تومان. البته این قیمت گوی‌های الکترونیک است که هم می‌چرخد و هم موزیکال است.

در این میان اما برای لباس‌های زنانه و مردانه، کلاه بابانويل یا جوراب هم تقاضا زیاد است. قیمت لباس زنانه کریسمس 220 هزار تومان و قیمت لباس مردانه 250 هزار تومان است. قیمت کلاه هم 50 تا 100 هزار تومان است.

قیمت درخت کریسمس از 450 هزار تومان شروع می‌شود تا 20 میلیون تومان!
قیمت شکلات و شیرینی چند؟

مغازه‌ها شلوغ است. آنقدر شلوغ که جای سوزن انداختن هم نیست. در پیاده‌روها برخی زنان شمع‌های مربوط به کریسمس را می‌فروشند. برخی دیگر شکلات و کوکی. قیمت شکلات‌ها هم ارزان نیست. برندهای خارجی از 150 هزار تومان شروع می‌شود تا بالای 200 هزار تومان.

کوکی‌های دست‌ساز هم هر کدام قیمتی دارد. قیمت این شیرینی‌های دست‌ساز هم از 60 هزار تومان شروع می‌شود اما گران‌ترین آن 200 هزار تومان است.

واردات بابانويل از چین!

اقلام کریسمس جزو کالاهای لوکس است. فروشندگان خیابان میرزای شیرازی می‌گویند کالاهای جشن کریسمس عمدتا به شکل غیررسمی از چین وارد ایران می‌شوند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: اگر قرار باشد این کالاها را از کشورهای اطراف وارد کنیم، قیمت آن زیاد می‌شود و نمی‌توانیم آن را در داخل بفروشیم. برای همین اکثر کالاها از چین وارد می‌شود. آن هم به شکل غیررسمی. اینگونه قیمت آن هم کمتر می‌شود. هم ما می‌توانیم سود کنیم و هم مردم می‌توانند خرید کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر شوتی‌ها در ایران را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد