20 میلیون دام آماده صادرات / کشورهای عربی دام ایرانی را نمی‌خواهند؟

20 میلیون دام آماده صادرات / کشورهای عربی دام ایرانی را نمی‌خواهند؟

بیش از یک ماه از لغو ممنوعیت صادرات دام‌ مولد در ایران می‌گذرد. 20 میلیون دام در قرنطینه و آماده صادرات هستند. اما هم تقاضا برای دام‌های ایرانی وجود ندارد و هم برخی از دستگاه‌های اجرایی مانع صادرات دام هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهر ماه امسال صادرات دام به کشورهای همسایه آزاد شد. علی رغم برداشته شدن این ممنوعیت اما هنوز دام‌های ایرانی صادر نمی‌شوند. به نظر می‌رسد هم دستگاه‌های اجرایی در صادرات دام سنگ‌اندازی می‌کنند و هم برخی از کشورها هنوز ابراز تمایلی برای خرید دام ایرانی نکرده‌اند.

حالا دام‌ها روی دست دامداران مانده است. در این مورد ريیس شورای تامین دام کشور به تجارت‌نیوز گفت: وعده دولت مبنی بر آزاد شدن صادرات دام محقق شد اما در بدنه دستگاه‌های اجرایی برخی ناهماهنگی‌ها وجود دارد که اجازه نمی‌دهد دام‌های ایرانی به کشورهای همسایه صادر شود.

منصور پوریان توضیح داد: اکنون با توجه به قرنطینه دام‌های صادراتی برخی از کشورهای عربی برای خرید دام ایرانی اعلام آمادگی نکرده‌اند. همین مساله باعث شده صادرات برای دامداران هزینه‌بر شود.

مشکلات پیش‌روی صادرات دام چیست؟

او ادامه داد: دو مشکل پیش‌ روی صادرات دام وجود دارد. در کشور هر کالایی که بخواهد صادر شود مستلزم برگشت ارز است. همچنین نقل و انتقال دام از بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکلاتی همراه است. به عنوان مثال خریداران اعلام کردند که دام‌ها نباید با لنج چوبی صادر شوند. از این‌رو استفاده از دیگر لنج‌ها هزینه صادرات را افزایش می‌دهد.

پوریان اظهار کرد: تمام دام‌ها پلاک و هویت‌گذاری شده و به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارند. اخیرا دامپزشکی به جای اینکه صادرات دام را تسهیل کند برخی بروکراسی‌ها را ایجاد کرده است که این باعث کند شدن صادرات دام می‌شود.

20 میلیون دام روی دست دامداران مانده

او گفت: حدود یک ماه است که دام‌ها را برای صادرات قرنطینه کردیم اما با این حال هنوز اتفاقی برای صادرات دام‌ها نیفتاده است. برخی فکر می‌کنند پروسه صادرات دام آسان است. در حالی که این دام‌ها ابتدا باید با تايیدیه از اتحادیه خریداری شوند. بعد فرایند قرنطینه شکل گیرد. این درحالی است که در این مسیر برخی سنگ‌اندازی‌ها می‌شود.

بنابراین گزارش حدود 20 میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است. قرار بود دام‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور صادر شود اما پوریان، ريیس شورای تامین دام کشور گفته بود:« ما نسبت به برنامه دولت انتقاد داریم.»

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات دام چه شد را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد