چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت قطعا مثبت است

چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت قطعا مثبت است

ريیس سازمان بورس گفت: چشم‌‌‌‌انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده است و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت‌ها افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با شبکه خبر اظهار کرد: اعتماد به بازار صفر و صد نیست. قبول داریم مخدوش شده است و باید احیا و تقویت شود.

وی ادامه داد: صحبت کردن باعث اعتماد نمی‌شود و حتی ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بشود.

دهقان دهنوی گفت: باید نظارت ما بر بازار بیشتر شود. روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد و به سمت نظارت خودکار در حال حرکت هستیم که حتی پیشگیری نیز انجام دهند.

وی اظهار کرد: بخشی از بی‌اعتمادی به دولت مطرح می‌شود. دولت دو نقش در بازار سرمایه دارد: اول حاکمیت و متولی توسعه بازار سرمایه است که چنین اعتقادی وجود داد. دوم نقش نهادها و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه دولت است که یا شرکت‌هایی وارد بازار کرده‌اند یا رگولاتوری انجام می‌دهند. در این مورد ما همان همراهی را که از سایر ناشران می‌خواهیم از آن‌ها نیز می‌خواهیم.

ريیس سازمان بورس بیان کرد: در مورد حقوقی‌ها جمع بستن اشتباه است و نمی‌توان گفت همه‌شان یک کاری انجام دادند یا ندادند.برخی از آن‌ها وظایف خود را به صورت کامل انجام ندادند. در دوره صعود شاخص، تقاضا فزونی داشت. انتظار بر عرضه بیشتر بود.

وی با بیان اینکه در دوره نزولی عرضه بیشتر بود و برخی از حقوقی‌ها نیز در این دوره به عرضه‌های بازار پاسخ دادند، ادامه داد: برخی از حقوقی‌ها در دوره صعود وظایف خود را انجام دادند ولی در دوره نزول این کار را انجام ندادند.

دهقان دهنوی افزود: روابطی که در بازار سرمایه حاکم است، ایجاب می‌کند که مسيولیت‌پذیری حاکم باشد. تا جایی که بتوانیم آن‌ها را ترغیب و هدایت می‌کنیم به سمت ایفای نقش خود در بازار سرمایه.

وی گفت: برخی حقیقی‌ها نیز بازی‌هایی در برخی از سهم‌ها انجام دادند که در بخش حقوقی سازمان در حال بررسی است.

ريیس سازمان بورس اظهار کرد: بخشی به عنوان اداره دیده‌بان بازار ایجاد کرده‌ایم که گزارش‌ها را از مردم بگیرد. عمده کشف این موارد در دنیا نیز توسط مردم گزارش می‌دهد. در یکی از موارد حدود 2هزار میلیارد تومان از حقوق سهامداران از این طریق دفاع شد.

وی بیان کرد: بازار سرمایه عموما به اخبار، چه مثبت چه منفی، بیش از وزن خبر واکنش نشان می دهد. این موضوع می‌بایست در اظهار نظرهای سیاسیی درخصوص بورس دقت شود.

دهقان دهنوی افزود: با شیوع کرونا فشار معیشیتی در سال 99 به مردم وارد شد، این موضوع به ویژه برای قشرهای آسیب پذیر جدی بود، بخش قابل توجهی از این افراد یک دارایی ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند.

وی ادامه داد: ایده آزادسازی سهام عدالت بر همین اساس مطرح شد. تمایل و توصیه همه ما این هست که مردم عزیز آن را نگه دارند. در عین حال به دنبال روش‌هایی هستیم که هم فشار فروش به بازار سرمایه وارد نشود و هم نقدشوندگی بورس مد نظر نهاد ناظر است.

ريیس سازمان بورس اظهار کرد: سازمان بورس تلاش می‌کند هر حرفی که توسط نهاد ناظر عنوان می‌شود حتما به آن عمل شود، این موضوع موجب اعتمادبخشی به بورس می شود. در کنار آن جریان اطلاعات در بازار سرمایه می‌بایست تقویت شود، شرکت‌ها می‌بایست اطلاعات شفاف‌تر و به موقع به سهامداران ارايه دهند. نظارت ما بر فعالیت بازار نیز می‌بایست تقویت شود.

وی بیان کرد: در حال تهیه سیستم‌هایی هستیم که ضمن نظارت بتوانند حتی پیشگیری از تخلفات داشته باشند، این موارد می‌توانند اعتماد مردم به بازار را تقویت کنند.

دهقان دهنوی گفت: چشم انداز بازار سرمایه در بلند مدت همیشه مثبت بوده است و آمارهای جدید هم نشانگر آن است که اقتصاد کشور از رکود خارج شده و سوددهی و بازدهی شرکت‌ها افزایش یافته است. لذا فضای کلی مثبت است و سهامداران می‌توانند با ارزیابی و تحلیل صحیح و مدیریت ریسک، سود خوبی در این بازار تحصیل کنند.

وی اظهار کرد: قیمت گذاری برخی از نهادهای تنظیم‌گر در بعضی از صنایع و اظهارنظرهای سیاسی از عوامل مداخلات خارج از بازار بورس است که در سودآوری شرکت‌ها تاثیر منفی دارد.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد