رونمایی از زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا

رونمایی از زنجیره ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا

رحمان آراسته گفت: معاملات زنجیره‌ای از ابزارهای مالی و مشتقه بر پایه شمش طلا در شرایطی ظرف روزهای آینده با معامله گواهی سپرده شمش آغاز می شود که در فاصله زمانی بسیار نزدیک نام شمش طلا بر تابلوی بازار مشتقه بورس کالا نیز نقش می بندد تا یک دارایی جذاب جدید به سبد سرمایه‌گذاران و البته صندوق های کالایی پشتوانه طلا اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از کالا خبر، رحمان آراسته، مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران درباره راه‌اندازی گواهی سپرده شمش طلا اظهار کرد: طلا یکی از دارایی‌های پرطرفدار در بین سرمایه‌گذاران در تمام دنیا به شمار می‌رود و بورس کالای ایران در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در دارایی طلا برای عموم به زودی معاملات گواهی سپرده شمش طلای خام را راه‌اندازی خواهد کرد. او افزود: ارزش بازار طلا در جهان در سال 2021 بیش از 216 میلیارد دلار بوده و در ایران نیز معاملات طلای خام، مسکوکات و مصنوعات طلا بازاری بزرگ و پرطرفدار دارد. فعالان بازارهای مالی در دنیا به ویژه در شرایط نااطمینانی نسبت به آینده بازارها بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به طلا اختصاص می‌دهند و ریسک سبد دارایی‌های خود را با نگهداری اوراق بهادار مبتنی بر طلا کاهش می‌دهند.

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا نیز فعالان بازار سرمایه و عموم مردم به راحتی امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری در بازار طلا به صورت مستقیم و بدون واسطه خواهند داشت.

امکان تحویل فیزیکی شمش طلا وجود دارد

به گفته آراسته، در این معاملات، شمش طلای خام مورد معامله به صورت استاندارد توسط تولیدکننده نزد انبار پذیرش شده در بورس کالا سپرده شده و اوراق بهادار به پشتوانه آن نیز به صورت مستقیم توسط تولیدکننده در بازار به متقاضیان عرضه خواهد شد. امکان تحویل فیزیکی طلای خریداری شده نیز فراهم است با این حال نگهداری طلا به صورت اوراق بهادار نزد انبار با هزینه اندک و امکان فروش آن در بازار ثانویه بدون درگیر شدن در فرآیند تحویل فیزیکی نیز مزیت قابل توجهی خواهد بود.

نقش مهم صندوق‌های طلا

وی تصریح کرد: علاوه بر این صندوق‌های کالایی پشتوانه طلا با جمع آوری سرمایه عموم، اقدام به خرید گواهی سپرده شمش طلای خام خواهند کرد و با توجه به نقدشوندگی بالای معاملات صندوق‌های پشتوانه طلا در بازار ثانویه، دامنه نوسان 10 درصدی و وجود بازارگردان، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار گواهی سپرده شمش طلای خام به معنی خرید واحدهای صندوق‌های پشتوانه طلا به جای خرید مستقیم گواهی سپرده شمش طلا نیز جذابیت بالایی خواهد داشت.

آراسته اظهار کرد: به صورت کلی صندوق‌های پشتوانه طلا دارای مدیریت فعال بوده و با توجه به تعدد صندوق‌های پشتوانه طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوق‌های با بهترین عملکرد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران ادامه داد: در بازارهای جهانی نیز طلا عمدتا به صورت شمش طلای خام مورد معامله قرار می‌گیرد و صندوق‌های طلا بین فعالان بازارهای مالی طرفداران زیادی دارد.

خرید شمش طلا با اندک سرمایه

به گفته آراسته، هر ورقه گواهی سپرده شمش طلای خام در بورس کالای ایران معادل 100 سوت طلا (یک دهم گرم) با عیار 995 خواهد بود که در خزانه بانک ملت نگهداری می‌گردد؛ با توجه به کوچک بودن اندازه هر ورقه پیش‌بینی می‌شود معاملات این اوراق با استقبال بی‌نظیری روبرو گردد.

وی عنوان کرد: یکی از مزیت‌های اصلی بازار گواهی سپرده شمش طلای خام در بورس کالا شفافیت در عرضه و تقاضا و وجود تابلوی معاملاتی و همچنین کشف قیمت در سطح مطلوبی از عرضه و تقاضا است.

وی افزود: علاوه بر این با توجه به سهولت انجام معاملات بدون نیاز به مراجعه حضوری و قبول ریسک حمل و نگهداری طلا و پیش‌بینی ورود گسترده صندوق‌های پشتوانه طلا و همچنین تاسیس صندوق‌های طلای جدید به منظور سرمایه‌گذاری در اوراق مذکور و نیاز فعالان بازار سرمایه به متنوع‌سازی دارایی‌ها، برآوردها حاکی از ظرفیت بالای این ابزار در جذب نقدینگی و سوق نقدینگی سرگردان از بازارهای غیرشفاف به سمت بازار رسمی است.

آراسته گفت: به صورت کلی نیز می‌توان اطمینان از استاندارد بودن و عیارسنجی معتبر طلا، سهولت تحویل فیزیکی، کارمزد پایین معاملات و امکان توثیق را به عنوان سایر مزایای گواهی سپرده شمش طلای خام نام برد.

وی در پایان تصریح کرد: با راه‌اندازی موفق گواهی سپرده شمش طلای خام و توسعه و تعمیق بازارهای مبتنی بر طلا، در آینده بسیار نزدیک با معرفی ابزارهای مشتقه جدید از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله و گسترش زنجیره ابزارهای دارایی شمش طلا، بازار سرمایه بهترین بستر برای سرمایه‌گذاران طرفدار بازار طلا خواهد بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد