ارزانی سکه ادامه دارد/ بورس بر مدار کاهش

ارزانی سکه ادامه دارد/ بورس بر مدار کاهش

در دومین هفته اردیبهشت، نرخ ارز و سکه به شدت ریزش کرد و بورس نیز همسو با دیگر بازارهای مالی دیگر، با افت شاخص همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دومین هفته اردیبهشت شاهد رکوردشکنی در کاهش قیمت بوده‌ایم به طوری که نرخ سکه به مرز 8 میلیون تومان رسید و دلار به کانال 20 هزار تومانی ریزش کرد.

بازار سرمایه نیز در این هفته با افت محسوسی همرا ه بود به طوری که شاخص کل از کانال یک میلیون و 201 هزار واحدی به پله یک میلیون و 172 هزار واحدی نزول کرد.

شما می‌توانید روند شاخص بورس را در تصویر زیر مشاهده کنید.

دلار و یورو بیش از 2 هزار تومان ارزان شدند

نرخ ارز در دومین هفته اردیبهشت با روند نزولی همراه بود به طوری که دلار از قیمت 22 هزار و 910 تومان به نرخ 20 هزار و 643 تومان رسید که در مجموع هر دلار آمریکا در این هفته حدود 2 هزار و 267 تومان ارزان شده است.

یورو نیز از قیمت 27 هزار و 670 تومان به نرخ 25 هزار و 249 تومان نزول یافت که این ارقام بیانگر کاهش 2 هزار و 421 تومانی است.

نمودار زیر بیانگر روند نزولی نرخ دلار در یک هفته است.

سکه به مرز 8 میلیون تومان نزدیک شد

قیمت سکه نیز همسو با نرخ ارز روند نزولی داشت و از قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان به 9 میلیون و 550 هزار تومان رسید. البته در روزهای پایانی هفته نرخ سکه به کانال هشت میلیون تومانی نزدیک شد اما مجدد از آن دور شد. هر گرم طلای 18 عیار از قیمت 972 هزار تومن به نرخ 939 هزار تومان رسید.

نمودار زیر تغییر نرخ سکه را در دومین هفته اردیبهشت 1400 نشان می‌دهد.

کاهش نرخ ارز سکه را ارزان کرد

محمد کشتی‌آرای، نايب‌ريیس دوم اتحادیه طلا و جواهر، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در دومین هفته اردیبهشت 1400 گفت: در این هفته با توجه به ادامه محدودیت‌های کرونایی و کاهش نرخ ارز و تقاضا در بازار شدت کاهش قیمت‌ها بیشتر شد به طوری که سکه تا مرز هشت میلیون تومان پیش رفت از طرف دیگر کاهش نقدینگی به دلیل رکود در بازار سبب شد از حباب انواع سکه کاسته شود.

او گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی حدود 42 دلار افزایش یافت اما برخلاف افزایش آن تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار بیشتر بود و سبب شد نرخ طلا و سکه کاهش یابد.

کاهش انواع حباب سکه در بازار

کشتی‌آرای بیان کرد: سکه طرح جدید به طور متوسط تقریبا بیش از 500 هزار تومان در این هفته ارزان شد. همچنین قیمت سکه طرح قدیم به طور میانگین کاهش 450 هزار تومانی را در این هفته تجربه کرد. نیم سکه نیز 300 هزار تومان ارزان شد و البته قیمت ربع سکه با کاهش 250 هزار تومانی مواجه بود از طرف دیگر سکه یک گرمی حدود 100 هزار تومان ارازن شد.

کشتی‌آرای افزود: با توجه به تعطیلی هفتگی بازار طلا و سکه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داد و ستدها به شدت کاهش یافته است و نزدیک به صفر است که در پی آن حباب سکه در حال کاهش است.

او درباره روند قیمت طلا و سکه در روهای آینده گفت: معتقدم پیش‌بینی نرخ طلا و سکه در شرایط موجود دشوار است اما نرخ آن با تغییر قیمت ارز رابطه مستقیم دارد به طوری که اگر کاهش قیمت ارز در روزهای آینده ادامه داشته باشد قیمت سکه و طلا کاهشی خواهد بود.

نرخ ارز بیشترین تاثیر را در نوسان شاخص بورس دارد

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه نیز، درباره روند شاخص بازار سرمایه در اولین هفته اردیبهشت 1400 گفت: کاهش نرخ ارز و تاثیر آن دارای چند بعد است که اولین گزینه آن جنبه روانی است و با توجه به اطلاعاتی که پیرامون مبحث تحریم و انرژی هسته‌ای مطرح است بر نرخ ارز تاثیرگذار است بعد دیگر به احتمال زیاد ارز پاشی است که در دو دهه گذشته شاهد آن بوده‌ایم و نمونه آن مربوط به ارز 4200 تومانی بود که برخی از این ارز دولتی سوءاستفاده کردند که اکنون مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

او افزود: از آن جایی که بیشترین محرک برای افزایش قیمت و شاخص بورس در سال 99 نرخ ارز بود که در این دوران نرخ ارز به صورت پلکانی جهش قیمت داشت در حال حاضر که بورس به مدار اصلاحیه رسیده است طبیعتا بازار سرمایه همزمان فرآیند اصلاح قیمت و تعدیل نرخ‌های افزایش یافته در 3 ماه پایانی سال 99 را ادامه می‌دهد و از طرف دیگر صحبت‌های مسيولان اقتصادی که دلالت بر کاهش شدیدتر نرخ ارز تا دامنه 15 هزار تومان است همگی تاثیرگذار است که به عامل بی‌ثباتی در فرآیند توزیع و صادرات تبدیل می‌شود.

آقابزرگی ادامه داد: کاهش نرخ ارز عاملی برای تشویق بیشتر واردات می‌شود و برعکس آن صادرات تضعیف می‌شود. تولید کنندگانی که در بازار متلاطم و شناور نرخ ارز قرار دارند و بخشی از نیازها و ساز و کار جاریشان به پیش‌بینی‌های نرخ ارز بر می‌گردد در شرایطی قرار می‌گیرند که ناگزیرند کار خود را متوقف کنند تا ارز به ثبات برسد و در نتیجه بازار دچار رکود می‌شود.

آخرین اخبار حوزه ارز، سکه و طلا را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد