بازار خودرو در وضعیت رکود تورمی

بازار خودرو در وضعیت رکود تورمی

صنعتتجارت نیوز نوشت: افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. اما سطح معاملات پایین است. کارشناسان دلیل افزایش قیمت را وجود تورم عمومی در کشور می‌دانند.

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌چهارشنبه 8 آذر 1401 با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است.

قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش کرد. اما هنگامی که نوسانات دلار متوقف شد، اما خودرو درگیر افزایش قیمت‌ها بود که البته همچنان نیز ادامه دارد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

برخلاف ماه‌های گذشته که قیمت پراید ثابت مانده بود، اما بالاخره سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد. پراید پس از چند روز مقاومت امروز مجددا با افزایش قیمت همراه شد.

پراید 111 اکنون در قیمت 214 میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید 131 نیز اکنون به نرخ 196 میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو 207 اتومات هم که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، امروز نیز مجددا به قیمت 660 میلیون تومان رسید.

خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز نیز مانند روز گذشته، پنج میلیون تومان گران و با قیمت 445 میلیون تومان در بازار عرضه شد.

پژو پارس اتوماتیک که روزها در قیمت 500 میلیون تومان ثابت مانده بود، اکنون در قیمت 515 میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش رسید.

تارا اتوماتیک هم که در روزهای گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز شش میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ 638 میلیون تومان رسید.

اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز با چهار میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته در محدوده 228 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

قیمت پژو 206 تیپ دو صفر نسبت به روز گذشته چهار میلیون تومان افزایش قیمت داشت و حالا 345 میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو پنج سه میلیون تومان گران شد و در بازار کشور در نرخ 398 میلیون تومان به فروش رسید.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌ها همچنان فزاینده است. اما سطح معاملات پایین است و بازار در وضعیت رکود تورمی قرار دارد که هر روز تورم آن تشدید می‌شود.

او افزود: این افزایش قیمت‌ دلیلی جز تورم عمومی در کشور ندارد. تا زمانی که مشکلات موجود به تورم در کشور برطرف نشود، این روند افزایش قیمت ادامه دارد.

چندی پیش نیز، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دولت کمک می‌کند و کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند.

این کارشناس توضیح داد: از طرفی دیگر، سودی که از عرضه خودرو در این محیط به‌دست می‌آید نه به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود و نه خودروسازان که آن را در راستای پیشرفت خود استفاده کند.

او افزود: برای کاهش قیمت خودرو تنها باید دست واسطه‌ها را کوتاه کرد و عرضه خودرو در بورس کالا چنین کاری را انجام نمی‌دهد. در حال حاضر نیز هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد بازار به همین روند افزایش قیمت خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

  • چالش قیمت گذاری 3 نرخی خودرو / مسیر بهینه قیمت گذاری خودرو چیست؟

35220

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد