واکنش مثبت بورسی ها به نتیجه انتخابات

واکنش مثبت بورسی ها به نتیجه انتخابات

بالاخره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار و نتیجه آن هم مشخص شد و ابراهیم ريیسی از چند هفته دیگر سکان اداره دولت سیزدهم را در دست می‌گیرد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ دیروز به محض اینکه اسم ابراهیم رییسی به‌عنوان منتخب اعلام شد، نماگرهای بورسی افزایش یافت و قیمت ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کرد. در بورس تهران شاخص کل بازار سهام با 25/ 1 درصد افزایش به یک‌میلیون و 161هزار و 985واحد رسید. البته نرخ فروش دلار آمریکا هم در بازار آزاد تهران عقب‌نشینی کرد.

این موضوع علاوه‌بر اینکه توجه سهامداران فعال در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت، موجب شد دیگر کاربران هم درباره کاهش نرخ دلار، کاهش قیمت سکه و در برخی موارد افزایش شاخص بورس بنویسند. اما توجه‌ها به این موضوعات، بیشتر از آن کاربران عادی و سهامداران خرد بود که در یکی، دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فعالان و چهره‌های اقتصادی و به‌طور خاص آنهایی که در حوزه بورس فعالیت می‌کنند، در برابر این واکنش‌ها موضع خاصی نگرفتند.

عده‌ای از آنها که قبلا در صفحه‌هایشان به این مساله پرداخته و نوشته بودند که بعد از اعلام نام رییس دولت جدید بازارهای سرمایه و به‌طور خاص بورس، واکنش مثبتی نشان می‌دهند، اما مساله اینجاست که نمی‌توان پیش‌بینی کرد این واکنش در این بازارهای سرمایه ماندگار است یا خیر. به اعتقاد آنها، ماندگاری یا عدم‌ماندگاری آنها در چنین وضعیتی، یعنی وضعیت رشد شاخص و کاهش قیمت دلار و سکه، به نوع رفتار و سیاست‌های دولت جدید در برخورد با بازار سرمایه بستگی دارد.

برخی از این افراد همچنین در نوشته‌هایشان که در گذشته منتشر کرده بودند، به تاثیر مساله مذاکرات بین‌المللی برجام و به نتیجه رسیدن آن، انتخاب رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و مشاوران اقتصادی دولت جدید در ادامه‌دار بودن این روند، پرداخته بودند. اما نه در هفته‌های گذشته، بلکه دیروز به طور موردی، برخی افراد درباره نوع نگاه ابراهیم رییسی به بورس و بازار سرمایه ‌نوشتند.

به اعتقاد این دسته از افراد اینکه رییسی که حالا برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شده است، کارزار انتخاباتی خود را با حضور در اتاق بازرگانی تهران شروع کرد، نشانه‌ این موضوع است که به بازار سرمایه و اقتصاد در دولت خود اهمیت ویژه‌ای خواهد داد. اما همه هم این‌طور خوش‌بین نبودند.

در سمت دیگر ماجرا، افرادی اعتقاد داشتند که باید از گمانه‌زنی و امید واهی دادن به مردم دست برداشت و اجازه داد زمان بگذرد. آن‌طور که آنها ‌نوشتند با یک روز مثبت‌شدن شاخص یا کاهش قیمت دلار، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

نکته جالب توجه این بود که اگر در گذشته خیلی از کاربران به دخالت‌های دستوری به بورس و رشد مصنوعی شاخص در این مواقع اشاره می‌کردند، دیروز چهره‌های فعال در حوزه بورس، حرفی درباره این موضوع در صفحه‌های خود مطرح نکردند. در نهایت حرف اصلی این افراد این بود که نباید به هیجان و نگاه‌های احساسی دامن زد که نتیجه‌اش ضرر مردم می‌شود.

اما خاصیت شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر این است که در آن خیلی کم می‌شود از هیجان دوری کرد. با این حال دیروز برخی از چهره‌های اقتصادی و فعالان حوزه بورس در صفحه‌های خود در مورد امیدواری‌‌شان نسبت به روزهای روشن برای ایران و بازار سرمایه نوشتند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد