بورسی ها چشم انتظار رفع ابهامات

بورسی ها چشم انتظار رفع ابهامات

صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری وارد فضای جدی و رقابتی شده است. اگر در یکی، دو هفته گذشته خیلی به صحبت‌های نامزدهای انتخابات از سوی کاربران شبکه‌های...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ آنها از بین صحبت‌های مطرح شده موضوعات مدنظر خود را موردتوجه قرار می‌دهند و در صفحه‌های خود درباره مسايل مطرح شده از سوی نامزد‌ها می‌نویسند. در توییتر بورسی‌ها، بیشتر مسايل حول محور موضوعات اقتصادی، بازار سرمایه و بورس است که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

نکته سنجی کاربران شبکه‌های اجتماعی را گاهی می‌توان از این جهت متوجه شد که آنها با دقت و ریزبینی پای صحبت‌های نامزدهای انتخابات می‌نشینند. برای مثال دیروز در توییتر فارسی و در گعده فعالان بورس بحثی درباره اظهارنظرهای یکی از نامزدهای انتخابات درخصوص بورس شکل گرفته بود. کاربری در پاسخ به یکی از فعالان حوزه بورس که از برنامه‌های یکی از نامزدهای انتخابات در حوزه بورس دفاع کرده بود، نوشته بود که ایشان فرق بین بازار سهام و بدهی را نمی‌داند.

او در توجیه این ادعایش نوشت که این نامزد انتخابات بیان کرده است که «بورس برای تامین مالی تولید بیاید و سود معقولی دهد. مجری گفت یعنی اوراق مشارکت بفروشید؟ گفت بله.» و سپس خطاب به فعال حوزه بورسی که از این نامزد حمایت کرده بود این سوال را پرسیده بود که «از کی تا حالا فروش اوراق به رونق سهام کمک کرده است؟» این فعال حوزه بورس هم در پاسخ به این کاربر نوشت: «خیلی‌ها رونق بازار سرمایه را بزرگ شدن آن می‌پندارند که درست هم است و رونق بازار بدهی به توسعه بازار کمک می‌کند، فعالان بورس تهران فکر می‌کنند رونق بازار یعنی قیمت سهام مثل خط صاف بره بالا.» و این بحث ادامه داشت و کاربری که مخالف صحبت‌های نامزد مورد دفاع این فعال حوزه بورس بود، برایش نوشت: «از بهمن تا امروز کلی اوراق فروخته شده و بازار سهام قفل صف فروش بوده، دیگه همه ما می‌دانیم فروش اوراق و رونق بازار بدهی کمکی به رونق بازار سهام نمی‌کند.»

البته که صحبت‌های این نامزد انتخابات طرفدارانی هم داشت. برخی از افراد وارد این بحث شده بودند و به این مساله می‌پرداختند که آنچه در 10 ماه گذشته بر بورس گذشت، دستکاری در روندها، قیمت‌گذاری دستوری و وضع قوانین خلق‌الساعه و آزمون و خطا بود وگرنه فروش اوراق بدهی می‌توانست راهکار مناسبی برای رونق بورس باشد. در میان این صحبت‌ها و بحث‌ها،نوشته‌های چهره‌ها و فعالان اقتصادی هم اکثرا درباره انتخابات ریاست‌جمهوری است.

دیروز سیامک قاسمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «هر کسی که در انتخابات1400 رییس‌جمهور شود، در چهار سال آینده خواهیم داشت: میانگین رشد نقدینگی: بیشتر از 25 درصد.

میانگین نرخ تورم: بیشتر از 20 درصد. میانگین رشد اقتصادی: کمتر از 5 درصد.» او بعد از برشمردن این موضوعات نوشت: «اقتصاد ایران نیازمند تغییر بنیادین در اولویت‌های کشور و نگرش‌هاست، نه بازی‌های انتخاباتی.»

در آخرین روز کاری هفته، شاخص بورس مثبت شد و همین هم شد که بار دیگر بحث نوسان شاخص بورس از موضوع‌های نوشته‌ها و بحث‌های کاربران توییتر بورس باشد.

از جمله نگاه‌هایی که در این بحث‌ها و نوشته‌ها بیشتر به چشم می‌خورد و جلب توجه می‌کند، تاکید کاربران فعال در حوزه بورس به موضوع انتخابات و تاثیر آن روی شاخص بورس است. به اعتقاد این دسته از کاربران انتخابات و ترکیب نامزدهای آن باعث شده است که فضای حدس و گمان درباره نتیجه انتخابات مانند گذشته پیش نیاید.

برای همین یک نگاه کلی به نامزد مشخصی وجود دارد و همین هم باعث شده است که فضای دولت بعدی تا حدودی از ابهام خارج شود. در کنار این موضوع یک مساله حاشیه‌ای هم وجود دارد که توجه کاربران فعال در حوزه بورس را به خود جلب کرده است.

آنها معتقدند که برخی ابهامات درباره اعضای کابینه آینده و اینکه چه افرادی عهده‌دار سمت‌های وزارت اقتصاد، صنعت و نفت می‌شوند مطرح است و بنابراین مجموع این ابهامات باعث می‌شود که بازار واکنش‌هایی به این مساله نشان بدهد.

همچنین یکی دیگر از مسايلی که به آن پرداخته می‌شد و کاربران معتقد بودند که روی اوضاع و احوال بورس تاثیرگذار است، مذاکرات بین‌المللی برجام است که در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام رفته است و برای همین بورس هم هر از گاهی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. اما در کنار تمام این اما و اگرها و پیش‌‌بینی‌ها، هستند افرادی که معتقدند در رشد یا افت شاخص دخالت‌های دستوری نقش مستقیمی دارند.

آنها برای این ادعای خود دلایلی را هم ذکر می‌کنند ولی در کل حرف از این موضوع می‌زنند که تا وقتی دخالت و دستور، در افت یا رشد شاخص بورس نقش مستقیم دارد نمی‌توان تحلیل و پیش‌بینی درستی ارايه کرد. از طرفی این دسته از کاربران به این مساله هم کم و بیش در نوشته‌هایشان می‌پرداختند و البته سعی می‌کردند توجه سهامداران خرد فعال در فضای توییتر را به این موضوع جلب کنند که نباید چشم انتظار رشد یک شبه بورس بعد از حل و فصل موضوع مذاکرات یا انتخابات باشند.

برای همین به کاربران توصیه می‌کردند از حالا دلخوش به تغییرات آنی نباشند، چرا که گره گشایی از مشکلات بورس زمان‌بر است و باید دید چه افرادی در آینده سکان‌دار هدایت اقتصاد کشور و در زیرمجموعه آن حوزه بازار سرمایه می‌شوند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد