تامین بیش از 100 درصدی آب و برق مورد نیاز پتروشیمی‌های عسلویه

تامین بیش از 100 درصدی آب و برق مورد نیاز پتروشیمی‌های عسلویه

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس گفت: بیش از 100 درصدی آب، برق، نیتروژن، بخار و هوای ابزار دقیق مورد نیاز...

مهدی فرزانه امروز در با بیان اینکه فعالیت اصلی شرکت، تامین یوتیلیتی متمرکز فاز 1 عسلویه است، اظهار کرد: سال 1400 سالی پر بار و پر دستاورد برای شرکت بوده به طوری که در برخی محصولات مثل تولید آب شیرین، بخار، نیتروژن و هوای ابزار دقیق به ترتیب 5 درصد، 16 درصد، 3 درصد و 11 درصد بیش از برنامه تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال 1400 در میزان تولید بخار، آب شیرین و آب تغذیه دیگ بخار رکورد 10 سال گذشته شکسته شد، گفت: درباره محصول اکسیژن، به‌دلیل مشکلات فنی و داخلی مربوط به مصرف‌کننده عمده و نیز قطع 45 روزه گاز در زمستان، تولید و فروش این محصول کمتر از پیش‌بینی بوده است.

به گفته فرزانه، ارزش روز پتروشیمی مبین در بازار سرمایه 670 هزار میلیارد ریال است و موفقیت نسبی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری و اخذ نرخنامه باستناد مصوبه 479 شورای رقابت موجب شد تا سود واقعی محسابه شده در سال 1400 به 13 هزار و 650 میلیارد تومان برسد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی لزوم سرمایه گذاری برای توسعه نیروگاه و پایداری شبکه برق از طریق اتصال به شبکه 400 کیلوولت سراسری وجود دارد، گفت: انجام این کار هزینه‌ای معادل ارزی 100 میلیون یورو در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با اشاره به دستاوردهای به دست آمده در سال 1400 اظهار کرد: گواهی عدم آلایندگی از سازمان محیط زیست در سال 1400 دریافت شد و بخش مکانیکال احداث آب‌شیرین‌کن جدید به روش RO به طور موفقیت‌آمیز به اتمام رسید.

فرزانه درباره مجتمع‌های پتروشیمی که محصولات یوتیلیتی مورد نیاز خود را از پتروشیمی مبین دریافت می‌کنند، گفت: پتروشیمی‌های زاگرس، جم، پردیس، پارس، برزویه، آریاساسول و ... از مشتریان محصولات تولیدی پتروشیمی مبین هستند.

وی در خصوص پروژه آپادانا اظهار کرد: برآورد کلی هزینه‌های پروژه بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر 7000 میلیارد تومان آن تا سال 1400 تامین شده و برای تکمیل این پروژه حدود 3132 میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است که این هزینه از محل تسهیلات تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس افزود: این پروژه تا پایان سال 1400 به پیشرفت 77 درصدی رسیده و پیش‌بینی زمان افتتاح پروژه آپادانا، سه ماهه پایانی سال 1402 است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد