اختلال در روند ثبت سفارش موبایل / فروشندگان، موبایل را با ضرر می‌فروشند؟

اختلال در روند ثبت سفارش موبایل / فروشندگان، موبایل را با ضرر می‌فروشند؟

اختلال در روند ثبت سفارش موبایل باعث شده واردات موبایل به کشور کندتر از قبل شود. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: مغازه‌ها ممکن است موبایل را با قیمت بالا بفروشند اما شرکت‌های واردکننده موبایل‌ها را با ضرر به خرده فروشان می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان کالای وارداتی به ایران گوشی تلفن همراه بوده است. بیشترین ارزش واردات ایران طی نیمه نخست 1400 مربوط به گوشی تلفن همراه بوده که ارزش واردات این قلم حدود 1.8 میلیارد دلار است.

اما خبرگزاری مهر خبر داده که طی یک ماه گذشته واردات موبایل به کشور کاهش داشته و همین مساله قیمت موبایل را کمی افزایش داده است.

اگرچه قیمت موبایل افزایش یافته اما گویا شرکت‌های اصلی واردکننده، موبایل‌ها را با ضرر به واحدهای صنفی می‌فروشند. گویا افزایش قیمت برخی مدل‌ها به میزان واردات آنها ارتباط داشته است.

علت گرانی موبایل چیست؟

علت وقفه در واردات موبایل چیست؟ سخنگوی انجمن موبایل به تجارت‌نیوز توضیح داد: در چند وقت اخیر واردکنندگان با مشکل در تخصیص و ثبت سفارش مواجه شدند. ابتدا علت این وقفه در واردات یک مشکل سیستمی بود حالا تبدیل به مشکلی شده که ماهیتش هنوز برای واردکنندگان مشخص نیست.

محمدرضا عالیان گفت: در نیمه نخست امسال روند واردات براساس میزان تقاضا بوده است. اخیرا اما این اتفاق‌های جدیدی که در روند زنجیره تامین تا عرضه به وجود آمده باعث کند شدن واردات موبایل می‌شود و اکنون در حال بررسی است.

او اظهار کرد: با اختلال‌های پیش آمده اینکه در سطح بازار چرا موبایل گران شده است ما قادر به اظهار نظر نیستیم و خود فروشندگان باید پاسخگو باشند. ممکن است عده‌ای ادعا کنند قیمت موبایل در بازار افزایش پیدا کرده است این در حالی که قیمت‌ها در یک ماه اخیر در سطح عمده فروشی‌ها به حداقل رسیده است.

قیمت موبایل با دوبی همخوانی ندارد

عالیان ادامه داد: قیمت موبایل در ایران با کشورهای مبدا هم‌خوانی ندارد. شرکت‌های واردکننده برخی موبایل‌ها را با ضرر می‌فروشند. در بازه زمانی کنونی هیچ منطقی هم مبنی بر عدم فروش موبایل توسط شرکت‌های واردکننده وجود ندارد.

او بیان کرد: اکنون واردکنندگان روزهای سختی دارند. بعد از قانونی شدن واردات، شرکت‌ها رقابتی شدند و کالاهای خود را با کمترین قیمت می‌فروشند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت گوشی موبایل یک آذر را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد