5 پیش‌بینی از آینده دلار و طلا / سکه گران‌تر می‌شود؟

5 پیش‌بینی از آینده دلار و طلا / سکه گران‌تر می‌شود؟

در هفته اخیر هرچند بورس و دلار به ترتیب سه و چهار درصد بازدهی مثبت داشتند اما نسبت به طلا عقب ماندند. طلا و سکه به ترتیب هشت و 12 درصد بازدهی مثبت در هفته اخیر داشتند. اما در ادامه دو بازار طلا و ارز چه وضعیتی خواهند داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته اخیر هرچند بورس و دلار به ترتیب سه و چهار درصد بازدهی مثبت داشتند اما نسبت به طلا عقب ماندند. طلا و سکه به ترتیب هشت و 12 درصد بازدهی مثبت در هفته اخیر داشتند. اما در ادامه دو بازار طلا و ارز چه وضعیتی خواهند داشت؟ پیش‌بینی چند کارشناس و فعال بازار را در زیر می‌خوانید:

محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی: اگرچه برآیند تحولات اخیر در فضای پرابهام کنونی، سمت وسوی افزایشی را به نرخ دلار و سایر ارزها داده اما به نظر می‌رسد همانطور که بازیگران قدیمی بازار ارز استدلال می‌کنند ورود به این بازار در شرایط کنونی (نرخ ارز 25 هزار تومانی در بازار آزاد) حداقل در میان مدت سود چندانی را نصیب سرمایه‌گذاران نخواهد کرد.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز: بازار تابع اخبار است و قابل پیش‌بینی نیست. با این حال بعید می‌دانم قیمت دلار کاهش یابد. البته ممکن است قیمت دلار چند روزی افت کند اما روند کاهشی ماندگار نیست. البته احتمالا با شدت چند روز اخیر هم بالا نرود.

احمد مجتهد، ريیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی: طبیعتا در بازار ارز همواره هم عوامل سیاسی دخالت دارد هم اقتصادی. شکی نیست انتخابات 1400 در ایران عاملی بسیار مهمی است، چون در حال حاضر دیدگاه فردی که انتخاب می‌شود، نسبت به مسايل اقتصادی و به ویژه بین‌المللی ما اهمیت ویژه دارد. اگر دیدگاه او مبنی بر تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی باشد، بازار ارز در اثر انتظارات مثبت از ثبات بیشتری برخوردار می‌شود اما اگر فردی باشد که دیدگاهی منفی به تعاملات داشته باشد یا این مساله را در شرایط فعلی در اولویت خود نگذارد، پیش‌بینی می‌شود ما با کاهش ارزش ریال مواجه شویم.

سید محمود فضل آذر شربیانی،بازرس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران: مردم پول برای خرید طلا ندارند. به دلیل کاهش میزان تقاضا، تولید مصنوعات طلا در یک سال گذشته حدود 75 درصد کاهش یافته است. اکنون هم با توجه به نوسان انس جهانی طلا و افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال، پیش‌بینی می‌شود طلا در هفته پایانی بهمن ماه دوره باثباتی را طی نکند. این روزها تقاضا برای خرید طلای آب شده و سکه بیشتر شده است اما کسی مصنوعات طلا نمی‌خرد.

نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا : چنانچه بازار ارز آرامش داشته باشد و انس جهانی طلا هم تغییر نکند، احتمال دارد فردا قیمت طلا و سکه تغییری نکند.

مطالعه بیشتر: خیز دوباره بازارها در پایان سال / سکه در آستانه ورود به کانال 12 میلیون تومان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد