کارنامه خرید و فروش کارگزاری ها در اردیبهشت 1400

کارنامه خرید و فروش کارگزاری ها در اردیبهشت 1400

کارنامه اردیبهشت ماه شرکت های کارگزای فعال در بازار سرمایه با خرید و فروشی در حدود 138 هزار میلیارد منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی، نخستین ماه سال 1400 را با خرید و فروش بیش از 185هزار میلیارد تومانی آغاز کردند. روند مزبور در اردیهشت ماه سال 1400 به حدود 138 هزار میلیارد تومان رسید.

جزيیات خرید و فروش های ثبت شده توسط این نهادهای مالی در اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد که در مجموع 138 هزار میلیارد تومان معامله توسط 111کارگزاری فعال در بازار سرمایه شکل گرفته است. در این میان 84.3 هزار میلیارد تومان از این رقم یعنی بیش از 60 درصد از کل دادوستد ها در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین 527 میلیارد تومان نیز به خرید و فروش از سوی بازارگردان ها تعلق داشته و مابقی نیز رقمی در حدود  53 هزار میلیارد تومان حجم معاملات عادی در خرید و فروش سهام در این نهادهای مالی بوده است.

همچنین بررسی عملکرد این کارگزاری ها به تفکیک فعالیت در انواع اوراق و بازار نشان می دهد که این نهادهای مالی در ماه گذشته خرید و فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومان در خرید و فروش اوراق در بازار بدهی داشته اند. همچنین در بخش بازار اوراق مشتقه نیز  معاملات این نهادهای مالی به بیش از 468 میلیارد تومان رسیده است. در همین راستا 18.5هزار میلیارد تومان از خرید و فروش کارگزاری ها در ماه گذشته مربوط به معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس بوده است.

بیشترین خرید و فروش ها در اختیار کدام کارگزاری ها بود؟

بررسی روند بیشترین خرید و فروش های صورت گرفته در این کارگزاری ها، نشان می دهد که درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود. به‌طوری‌که کارگزاری مفید به تنهایی حدود 20 درصد از کل خرید و فروش های ثبت شده را در اردیبهشت ماه به خود اختصاص داد و معاملات این کارگزاری به 26.7 هزار میلیارد تومان رسید. همچنین این کارگزاری بیشترین فعالیت را در حوزه معاملات آنلاین داشته است. به طوری که 26 هزار میلیارد تومان از خرید و فروش های کارگزاری مفید به صورت آنلاین بوده است. این عدد 97 درصد از کل معاملات ماه گذشته کارگزاری مفید را تشکیل می دهد.

در ادامه برترین کارگزاری ها در اردیبهشت ماه، نام کارگزاری آگاه قرار گرفت. این کارگزاری در ماه گذشته دادوستد حدود 11 هزار میلیارد تومانی را ثبت کرد. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به بیش از  4 درصد رسید. در ادامه نیز کارگزاری بانک پاسارگاد رتبه سوم را با خرید و فروش بیش از 9.3 هزار میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. البته 3.6 هزار میلیارد تومان از این رقم به بازارگردانی الگوریتمی این کارگزاری در بخش سهام تعلق داشت.

شرکت کارگزاری توسعه معاملات کیان نیز ماه گذشته را با خرید و فروش بیش از 4.4 هزار میلیارد تومانی سپری کرد و در رتبه چهارم جای گرفت. کارگزاری شرکت کارگزاری مبین سرمایه ، کارگزاری بانک پارسیان و شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن نیز هر کدام معاملاتی در محدوده 3 هزار میلیارد تومان، در رتبه های بعدی جای گرفتند. کارگزاری صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار نیز در ماهی که گذشت بیشترین فعالیت را در زمینه بازار اوراق مشتقه داشت. به  این ترتیب، در حالی معاملات این کارگزاری به 2.9 هزار میلیارد تومان رسید که 165میلیارد تومان از این رقم به معاملات بازار اوراق مشتقه تعلق داشته و مابقی خرید و فروش معمولی سهام بوده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد