بازار ارز تحت تاثیر سیگنال ريیس‌جمهور/ بازگشایی بازار هرات چقدر تاثیر داشت؟

بازار ارز تحت تاثیر سیگنال ريیس‌جمهور/ بازگشایی بازار هرات چقدر تاثیر داشت؟

به دنبال سخنان صریح شب گذشته ريیس‌جمهور درباره احتمال رفع تحریم‌ها و بازگشت به مذاکرات، بازار ارز امروز ریزشی آغاز شد. ظاهرا تغییر انتظارات تا جایی پیش رفته که فعالان بازار آزاد آینده را هم ریزشی پیش‌بینی می‌کنند.

« اگر دلار دستته نگه ندار. روند کاهشیه. الان بفروشی بهتر از دو ساعت دیگست. دیشب هم ريیسی حرف زده الان همه‌جا جو حرفاشه».

به گزارش تجارت‌نیوز، این‌ها جملات یکی از دلالان خیابان فردوسی است، بعد از این که اعلام می‌کند قیمت دلار برای خرید دوباره وارد کانال 26 هزارتومانی شده است. به گفته او آغاز بازار امروز، دلار با نرخ 26 هزار و 900 تومان توسط دلالان خریداری می‌شود.

این درحالی است که تحلیل‌گران فنی باور دارند رسیدن دلار به زیر محدوده 26 هزار و 800 تومان می‌تواند حجم فروش را در بازار بالا ببرد و باعث ریزش بیشتر شود.

یکی دیگر از دلالان نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام می‌کند که بازگشایی بازارهرات بر وضعیت امروز بازار بسیار موثر بوده است.

او می‌گوید:« بازار هرات مرجع و منبع معاملات ماست. وقتی باز شده یعنی اوضاع آرومه. نه تنها بخش زیادی از اسکناس که حواله ما هم از بازار هرات تامین میشه. تا الان هم بازار اصلی اونا بسته بود هم وضعیت پرتنش بود. الان هم بازار هرات باز شده هم دیشب ريیس‌جمهور صراحتا حرف از مذاکره زده. حتما یه خبرایی هست که انقدر مستقیم می‌گن دیگه»

البته آنطور که از حرف‌های او پیداست بساط تزریق ارز در بازار توسط صرافی‌ها همچنان پهن است. بنابراین با تغییر جهت انتظارات تورمی در پی سخنان ريیس‌جمهور بعید نیست که دلار موقتا مسیری ریزشی در پی بگیرد.

یکی دیگر از معامله‌گران بزرگ بازار فردوسی، که به آینده مذاکرات بسیار خوشبین است، نیز عنوان می‌کند:« با این وضعیت اقتصاد چاره‌ای جز مذاکره ندارن. مجبورن خیلی جاها هم حتی کوتاه بیان چون نیاز دارن که تحریم نباشن. با این وضعیت نقدینگی فقط برداشتن تحریم‌ها و ورود ارز هست که می‌تونه یکم بازار رو آروم کنه. الان هم ريیس‌جمهور سیگنال خوبی داده و بازار تا یه مدتی تحت تاثیرشه. توی این مدت اگه دلار داری و ارزون‌تر خریدی، طمع نکن و بفروش».

او البته در ادامه سخنانش سناریوی دیگری را مد نظر قرار داده و می‌گوید:« این احتمال هم هست که الان بازار تحت تاثیر حرف‌های ريیسی بریزه باز چند روز دیگه وزیر امور خارجه‌‌ش یه چیزی بگه و مثل سری قبل که گفت تا چند ماه دیگه از مذاکره خبری نیست، نگاه‌ها تو بازار برگرده. تا نرفتن پای میز مذاکره هیچی بعید نیست»

بازگشت انتظار به بازار

ظاهرا بازار ارز صبح روز یک‌شنبه را در حالی آغاز کرده که بشدت تحت تاثیر اولین سیگنال صریح مذاکراتی ريیس‌جمهور است.

ابراهیم ريیسی شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی موضع رسمی دولتش درباره مذاکره را عنوان کرد و با بیان این که خواهان رفع تحریم‌هاست، حتی به تولیدکنندگان گفت «تولید را افزایش دهید چون زمینه صادرات دارد مهیا می‌شود».

آن هم درحالی که همین چند روز پیش وزیر امور خارجه او اعلام کرده بود که درباره مذاکرات عجله‌ای وجود ندارد و حداقل دو تا سه ماه زمان می‌برد که موضع دولت درباره مذاکرات مشخص شود!

بنابراین به نظر می‌رسد بازار ارز باز هم تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی لحظه‌ای قرار گرفته و در حالت تزلزل انتظارات تورمی، هر پیامی درباره برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

البته علت ریزش امروز فقط این نیست. مسيله هرات و تاثیر دست کم روانی آن را نباید در بازار ارز داخل دست کم گرفت.

از دیروز با اعلام خبر آغاز به کار بازار صرافی کابل به نام «سرای شهزاده» توسط سخنگوی طالبان، وسترن یونیون، بزرگ‌ترین شرکت انتقال و حواله پول در جهان، اعلام کرد که خدمات خود به افغانستان را پس از حدود دو هفته تعلیق، از سر گرفته است. این مساله به آن معناست که احتمال آرام گرفتن فضای ارزی افغانستان بیشتر شده است.

مطالعه بیشتر: دلار وارد فاز احتیاطی شد / 30 شهریور چه خبر است؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد