آغاز پذیره نویسی ششمین صندوق طلا به مدت 5 روز کاری

آغاز پذیره نویسی ششمین صندوق طلا به مدت 5 روز کاری

پذیره نویسی واحد‌های صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» از شنبه 27 آذر ماه در بورس کالای ایران آغاز می‌شود و به مدت 5 روز کاری ادامه می‌یابد تا مثقال به عنوان ششمین صندوق طلایی بورس کالا در کنار نماد‌های طلا، زر، عیار، گوهر و کهربا قرار گیرد.

به گزارش بورس نیوز، صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین آگاه در نظر دارد واحد‌های سرمایه گذاری این صندوق را براساس مجوز سازمان بورس از طریق بازار صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله بورس کالای ایران پذیره نویسی کند.


  • بیشتر بخوانید:  بازار قراردادهای آتی میزبان راه اندازی سررسید جدید صندوق طلا

صندوق طلای زرین آگاه از نوع صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا (ETF) بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان آگاه و شرگت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه است.

از دیگر ارکان این صندوق می‌توان به شرکت سبدگردان آگاه به عنوان مدیر، موسسه حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت ایران مشهود به عنوان متولی، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه به عنوان بازارگردان و موسسه حسابرسی آزمودگان به عنوان حسابرس اشاره کرد.

هدف از تشکیل صندوق، جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار مبتنی بر کالا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

موضوع فعالیت صندوق، سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا پذیرفته شده در بورس کالای ایران است. همچنین موسسان 100 درصد از واحد‌های سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد یک میلیون واحد را متعهد شده و مابقی واحد‌های سرمایه گذاری صندوق به تعداد 99 میلیون واحد به ارزش مبنای هر واحد 10 هزار ریال برای پذیره نویسی و خرید عموم عرضه می‌شود. به این ترتیب تعداد واحد‌های سرمایه گذاری قابل انتشار 100 میلیون واحد بوده و 99 میلیون واحد آن با ارزش اسمی هر واحد 10 هزار ریال پذیره نویسی عمومی می‌شود و هر یک از دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری به نسبت تعداد واحد‌های سرمایه گذاری خود در خالص دارایی‌های صندوق سهیم اند.

خرید واحد‌های ETF نیز مستلزم دریافت کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده و سفارشات خرید باید مضربی از یک ورقه باشد و محدودیت حجمی برای هر سفارش خرید یک ورقه تعیین شده است و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی بدون محدودیت است.

مدت پذیره نویسی اولیه از روز شنبه 27 آذر ماه و از طریق کل شبکه کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه اول دی ماه ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد