تورم فرانسه باز هم افزایش یافت

تورم فرانسه باز هم افزایش یافت

آمارهای اداره آمار ملی فرانسه نشان می‌دهد، به علت افزایش قیمت انرژی، نرخ تورم در فرانسه در ماه آوریل افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، آمارهای اداره آمار ملی فرانسه (Insee) نشان می‌دهد، به علت افزایش قیمت انرژی، نرخ تورم در فرانسه در ماه آوریل افزایش یافته است.

بر اساس این آمار جدید، قیمت مصرف‌کننده در این کشور ماه گذشته میلادی 5.9 درصد افزایش یافته و از 5.7 درصد ماه مارس بیشتر است.

قیمت انرژی در ماه آوریل 6.8 درصد افزایش یافته و این رقم در ماه پیش از آن یعنی ماه مارس نیز 4.9 درصد رشد داشته است که دلیل اصلی آن، افزایش هزینه‌های سوخت عنوان شده است.

در عین حال، افزایش قیمت گاز که ماه مارس افزایش سالانه 35.6 درصدی را ثبت کرده بود در ماه آوریل کاهش یافت اما 22.9 درصد از آوریل سال گذشته بیشتر است.

قیمت مواد غذایی هم 15 درصد افزایش یافت که اندکی کمتر از ماه مارس است. قیمت مواد غذایی در ماه مارس 15.9 درصد افزایش یافته بود. این کاهش به دلیل کاهش فصلی قیمت مواد غذایی تازه بود؛ با این وجود سرعت پایین‌تر رشد قیمت ها، اقتصاددانان اداره آمار ملی فرانسه معتقدند، افزایش هزینه‌های مواد غذایی تاثیر مهم‌تری نسبت به هزینه‌های انرژی بر تورم کلی داشته است.

نتایج نظرسنجی «Elabe»، یک شرکت تحقیقات بازار نشان داد، 43 درصد فرانسوی‌ها برخی از اقلام خاص را به علت تورم خریداری نمی‌کنند.

در میان کسانی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند، 43 درصد اعلام کردند که خرید گوشت، 34 درصد خرید ماهی و 27 درصد خرید کیک و بیسکویت را کاهش داده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، بیشتر فرانسوی‌ها عادت‌های خرید خود را تغییر داده‌اند و 44 درصد به عنوان مواد غذایی ارزان‌تر هستند و 30 درصد مقدار کمتری خرید می‌کنند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در ماه مارس پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم این کشور در تابستان امسال به اوج خود برسد و سپس کاهش یابد.

فرانسوا ویلروی دی گالهو، ريیس بانک فرانسه نیز اذعان کرد، نرخ تورم در سراسر منطقه یورو بسیار بالاست و همچنان نگرانی اصلی و اولویت نخست سیاست پولی است.

مقامات فرانسوی در ماه مارس به اصطلاح «سبد غذایی ضد تورم» را معرفی کردند که شامل حدود 50 قلم کالای اساسی بود و خرده‌فروشان بزرگ را موظف کردند تا قیمت این کالاهای اساسی را تا ماه ژوين افزایش ندهند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد