فرابورس دلایل انسداد دو ماهه کدهای معاملاتی را اعلام کند

فرابورس دلایل انسداد دو ماهه کدهای معاملاتی را اعلام کند

بازار سرمایه در هفته گذشته با ریزش دوباره مواجه شد. به گونه‌ای که بار دیگر شاخص بورس به زیر کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی وارد شد. هر چند روز نخست هفته اخیر،...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، شایان زهراکار درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بازاری که به خوبی در حال ایجاد شرایط نرمال بود، ناگهان و بر اثر اتفاقات دفعتی شروع به ریزش کرد. به گونه‌ای که چند سهم بزرگ شاخص‌ساز نزدیک به سه هفته در صف‌های فروش قفل شدند و صاحبان این سهم‌ها که عمدتا از مردم و سهامداران خرد هستند، شاهد به آب رفتن سرمایه‌های خود بودند.

وی افزود: باید دلایل این‌گونه فشارهای فروش ناگهانی بررسی شود و ببینیم چرا و چگونه چنین فشار عرضه‌ای بر بازار وارد می‌شود. هر چند معتقدم چندین مورد که پیشتر هم به آنها اشاره شده، در این جریان دخیل بودند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: خواسته بسیاری از سهامداران خرد از آقای دهقان، ريیس سازمان بورس این است که در آستانه سال نو و با توجه به اینکه بسیاری به نقدینگی خود برای خرید مایحتاج زندگی نیاز دارند، دلایل این قفل شدن در صف فروش، بررسی و از آن جلوگیری شود. همچنین کدهای بورسی که به دلایل نامعلومی مسدود شده‌اند و سرمایه‌های مردم در آنها قفل شده است، بازگشایی شوند.

زهراکار اظهار داشت: معتقدم یکی از دلایل وضعیت فعلی بورس، عملکرد فراقانونی مسيولان فرابورس است. از حدود دو ماه پیش و بدون اینکه قانونی برای این اقدامات ذکر و به آن استناد شود، مسيولان فرابورس به مسدود کردن کد سهامداران اقدام می‌کنند. بدون اینکه بعد از دو ماه بلاتکلیفی، دلیلی برای این اقدام اعلام کنند یا نسبت به رفع مسدودی این کدها اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: جالب اینکه برخی از کدهای معاملاتی با گذشت دو هفته از مسدود شدن، رفع انسداد شدند. اما برای برخی دیگر از کدها با وجود دو ماه بسته شدن، دلیلی اعلام نمی‌شود و اقدامی هم صورت نمی‌گیرد و در این بین، صاحبان این کدها هم نمی‌توانند اعتراض قانونی خود را به مرجع خاصی اعلام کنند.

وی افزود: از این رو معتقدم این اقدام که دامنه آن به بسته شدن کد بعضی از سهامداران بزرگ حقیقی هم کشیده شده است، باعث شده که حجم معاملات به شدت افت کند و از این رو، از ريیس سازمان بورس می‌خواهیم که در مقابل اقدامات سلیقه‌ای مدیران فرابورس و احقاق حق صاحبان سهام، اقدامی انجام دهد و حداقل باید قانون یا بخشنامه‌ای صادر شود که نحوه و دلایل انسداد کدهای معاملاتی و نحوه بازگشایی مجدد آنها را توضیح دهد تا صاحبان سهام از بلاتکلیفی خارج شوند.

زهراکار گفت: از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان دلایل فشار فروش بر سهام در هفته‌های اخیر ذکر کرد، افشای لیست خرید و فروش روزانه سهامداران حقیقی است. متاسفانه این اطلاعات در اختیار برخی از افراد قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود به محض فروش سهم از سوی برخی سهامداران، دارندگان این اطلاعات نیز شروع به فروش کنند که همین فشار فروش بر بازار را سنگین‌تر می‌کند.

این فعال بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: معتقدم این رانت اطلاعاتی که در اختیار برخی از افراد قرار می‌گیرد و بعد در فضای مجازی هم منتشر می‌شود، مصداق اخلال در نظام بازار است که اگر جلوی آن گرفته شود، می‌تواند فشار فروش بر سهام را کاهش دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد