اصلاح ابلاغیه شرایط موسسین یا سهامداران نهادهای مالی

اصلاح ابلاغیه شرایط موسسین یا سهامداران نهادهای مالی

ريیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس گفت:براساس این ابلاغیه، موسسین یا سهامداران نهاد‌های مالی که درخواست صدور مجوز تاسیس/تبدیل نهاد مالی و انتقال سهام را دارند، ضروری است مدارک و مستندات لازم را طبق ابلاغیه مذکور به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

به گزارش بورس نیوز، محسن عرب‌زاده، ريیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس اظهار کرد: در تاریخ 9 شهریور ماه 1398 ابلاغیه شماره 12020142 مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع شرایط موسسین یا سهامداران نهاد‌های مالی شامل شرکت‎های سبدگردان، مشاوره سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی، رتبه‌بندی و گروه خدمات بازار سرمایه صادر شد. بند یک این ابلاغیه در 28 مهر ماه سال جاری اصلاح شد.


  • بیشتر بخوانید: برترین صندوق‌های سرمایه گذاری مشخص شد

وی افزود: براساس این ابلاغیه، موسسین یا سهامداران نهاد‌های مالی که درخواست صدور مجوز تاسیس/تبدیل نهاد مالی و انتقال سهام را دارند، ضروری است مدارک و مستندات لازم را طبق ابلاغیه مذکور به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند. همچنین موسسین و سهامداران حقیقی یا حقوقی نهاد‌های مالی باید حداقل شرایط لازم را طبق ابلاغیە مذکور احراز کنند.

ريیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس درباره مراحل بررسی درخواست­ها در سازمان بورس ادامه داد: پس از وصول مدراک و مستندات لازم، بررسی­‌های کارشناسی توسط کارشناسان سازمان انجام می‌شود. در صورت کامل بودن مدارک و احراز حداقل شرایط لازم موسسین و سهامداران حقیقی یا حقوقی نهاد‌های مالی مطابق ابلاغیه مذکور، استعلامات لازم در خصوص سوابق کیفری، تخلفاتی، پولشویی و حراست موسسین و سهامداران از مراجع ذی‌صلاح انجام می‌شود.

وی افزود: پس از دریافت پاسخ استعلامات مذکور، گزارش کارشناسی تهیه و در هیيت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طرح می‌شود و در نهایت در جلسات هیيت‌مدیره، مجوز موافقت/عدم موافقت اصولی با تاسیس این قبیل نهاد‌های مالی تصویب می‌شود.

به گفته عرب‌زاده، یکی از مواردی که در ابلاغیه جدید اصلاح شد، سوابق پرونده‌های انظباطی در حال رسیدگی بود. براساس این تغییر، استعلام پرونده‌های انظباطی که منجر به صدور رای نشده و در حال رسیدگی بودند، حذف شد. به بیانی دیگر، تنها موسسین و سهامدارانی که محکومیت‌های قطعی انظباطی تبعی و کیفری داشته باشند، با درخواست مجوز موافقت اصولی تاسیس نهاد مالی آن‌ها موافقت نخواهد شد.

وی توضیح داد: بنابراین، پرونده‌های انظباطی موسسین و سهامدارانی که در پروسه رسیدگی است، جزء شرایط بازدارنده صدور مجوز موافقت اصولی تاسیس نهاد مالی برای آن‌ها محسوب نمی‌شود، اما اگر این پرونده‌ها منجر به صدور رای قطعی شود، مجوز صادر نمی‌شود.

ريیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس، کاهش استعلام­‌ها از 8 استعلام به 4 استعلام را از تغییرات دیگر ابلاغیه یاد شده دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع کمک زیادی به بررسی و نهایی شدن درخواست­ها می‌کند؛ زیرا پرونده‌های بسیاری بلاتکلیف مانده بودند و موضوع یادشده، مانع صدور مجوز برای آن‌ها شده بود، در حالی‌که آنان رای قطعی دریافت نکرده بودند.

وی موضوع استعلام پولشویی را از دیگر تغییرات برشمرد و تصریح کرد: استعلام از دبیرخانه مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار، فقط به منظور رعایت موارد مرتبط با شناسایی موسسین و سهامداران طبق مقررات مربوطه انجام می­شود. در این راستا، در مصوبه جدید یادشده، موسسین و سهامداران نهاد‌های مالی ملزم به امضای تعهدنامه‌ای در خصوص رعایت مقررات مبازره با پولشویی شدند.

ريیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس در ارتباط با مهمترین تغییر بند یک این ابلاغیه ابراز داشت: «نداشتن بیش از 5 درصد سهام به همراه اشخاص وابسته در سایر نهاد‌های مالی با موضوع فعالیت مشابه» به «نداشتن بیش از 20 درصد از سهام یا توانایی تعیین یک عضو هیيت‌مدیره به همراه اشخاص وابسته در سایر نهاد‌های مالی با موضوع فعالیت مشابه توسط ذی‌نفعان تا سطح یک لایه سهامداری» برای اشخاص حقوقی متقاضی تاسیس یا سهامداری نهاد‌های مالی تغییر یافت.

به گفته عرب‌زاده شرط نداشتن بیش از 5 درصد سهام به 20 درصد سهام به همراه اشخاص وابسته در سایر نهاد‌های مالی افزایش یافت و این موضوع تنها در سطح یک لایه برای ذینفعان موسسین یا سهامدارن حقوقی نهاد‌های مالی است. این تغییر، تسهیلاتی را برای موسسین و سهامداران هلدینگ­ها و شرکت‌های بزرگ حقوقی فراهم می‌کند، زیرا تعدد در داشتن شرکت‌های زیرمجموعه، مانع از اخذ مجوز نهاد‌های مالی برای این هلدینگ­ها و شرکت‌ها شده بود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد