از وعده حل یک شبه مشکل بورس تا تشکیل صندوق مال باختگان / نامزدهای انتخابات تنها به دنبال مثبت شدن شاخص هستند

از وعده حل یک شبه مشکل بورس تا تشکیل صندوق مال باختگان / نامزدهای انتخابات تنها به دنبال مثبت شدن شاخص هستند

در سال‌های اخیر، اثرگذاری بسیاری از رخدادهای سیاسی بر بازار سرمایه افزایش یافته است. مذاکرات برجام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، دو عامل مهم در تغییرات بورس در...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در دو گزارش ابتدایی حول محور اظهارات کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری درخصوص بورس، به تشریح وعده‌های برخی از نامزدها پرداخته شد. در این گزارش به مشروحی از اظهاراتی که نامزدها از ابتدای تبلیغات تاکنون داشته‌اند، پرداخته می‌شود.

عبدالناصر همتی: به دخالت در بورس، اعتقادی ندارم

بخش مهمی از مشکلات بورس به خاطر دخالت‌های غیرمنطقی است. در بازار سرمایه ما کارهایی شد که نباید می‌شد. حمایت‌های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل‌ساز شد. بازار سرمایه، تجلی بخش حقیقی اقتصاد است و بازاری است که بخش خصوصی خرید و فروش می‌کند. می‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز.

به دخالت در بورس اعتقادی ندارم. نباید یک روز دامنه نوسان متقارن بگذارند، یک روز بردارند و یا یک روز محدودیت خرید بگذارند و یک روز بگویند که باید 24 ساعت بگذرد تا بتواند درخواست خود را وارد سیستم کند. من اعتقاد صد درصدی به بورس دارم. سقوط بورس هم دلایل مختلفی دارد که در یک زمان مناسب مفصل در خصوص آن توضیح خواهم داد.

در بازار سرمایه ما کارهایی شد که نباید می‌شد. حمایت‌های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل‌ساز شد. بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد بوده و بازاری است که بخش خصوصی خرید و فروش می‌کند. می ‌شود بورس را احیا کرد، اما نه در دو یا سه روز. بورس باید شفاف شود. نمی‌گویم همیشه بورس بالا برود. مثل همین روندی که در روزهای اخیر دارد را باید پیش بگیرد. حمایت جدی از بازار سرمایه به عنوان رکن مهم تامین مالی تولید خواهم کرد.

با دخالت‌های سیاسی، بورس را به بازاری غیرقابل کنترل تبدیل کردند. اواسط تیر در نامه‌ای به رییس‌جمهور گفتم که قضیه بورس دارد خطرناک می‌شود و رونوشت این نامه را به رهبری هم دادم. بعد از نامه‌ی من باز مسيولان، مردم را تشویق به حضور در بورس کردند. رهبری نظر من را تایید کرده بودند و گفتند برای بورس تدبیر کنید.

وزیر اقتصاد گفت مشکلی نیست و حبابی وجود ندارد. در صورتی که عده‌ای محدود چند هزار میلیارد در بورس سود کردند. مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد و تعلل وزارت اقتصاد در فروش اوراق بود. 

قرار بود صندوق توسعه ملی یک درصد از منابع ریالی را به صندوق توسعه بازار اختصاص دهد. صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی ربطی ندارد. به خاطر اقدامات مهم بانک مرکزی در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، بهترین راه را در مقصر جلوه دادن ما در مورد سقوط بورس دیدند.

همه تصور می‌کردند ارز تا 40هزار تومان و 60هزار تومان بالا می‌رود و می‌گفتند سهام نیز باید با این قیمت محاسبه شود. از زمان بالا رفتن سود بین بانکی تا زمان سقوط بورس یک ماه و نیم فاصله بود. برخی می‌خواستند رییس بانک مرکزی را ناموفق جلوه دهند. شاید احساس کرده بودند که می‌خواهم کاندیدا شوم.

محسن مهرعلیزاده: کار بورس را به خود بورس بسپارند

بورس، یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه گذاری است. وقتی پول جایی جمع می‌شود، به سمت تولید می‌رود. در حال حاضر، یکی از مشکلات اساسی کشور ما، موضوع افزایش تولید و رونق آن و گرایش دادن نقدینگی در جامعه به سمت و سوی تولید است. اما آنچه که در فروردین ماه سال گذشته اتفاق افتاد، این بود که به هر دلیلی که به نظر من دلیل غیر کارشناسی بود، دولت در بورس دخالت کرد. صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده‌ای در قیمت سهام خودشان دارند، در یک هماهنگی با یکدیگر و دولت وارد معرکه شدند و با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری و آوردن پول در بورس، پول آن‌ها را جمع کردند.

این امر موجب هدایت پول به سمت تولید نشد، بلکه باعث چندین برابر شدن قیمت سهام به صورت حبابی و تمام شدن این افزایش به نفع سهامداران عمده تمام شد. بعد هم وقتی آن حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد، دیدیم که مردم متضرر شدند و بحران درست شد. تا اینجا که من اطلاع دارم، دولت هم مجبور شد از صندوق توسعه ملی دویست میلیون دلار برای جبران خسارت مردم اختصاص دهد که تبدیل به ریال بکنند که هر سه امر کار غلطی بود.

به نظر من بایستی کار بورس را به خود بورس بسپارند. دخالت دولت‌ها در بورس همواره در زمانی بوده که به شکست بازار، معروف است. مانند بحرانی که چند سال پیش در آمریکا اتفاق افتاد و در آن، از منابع مالی دولت به بانک‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها کمک شد.

باید نقش سهامداران عمده را در بورس به حداقل برسانند. از سوی دیگر، اگر 70 تا 75درصد اقتصاد در دست دولت را کاهش دهیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاهای بزرگ، نهادها و دستگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی در بورس دخالت نکنند، به طور حتم بورس وضعیت مطلوبی خواهد داشت. تنها راه استقلال بورس است که در چارچوب بازارهای بورس بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

اینکه ضرر و زیان مال باختگان بحران خودساخته بورس را جبران می‌کنید، خوب است. دیر هم شده. منطق کارشناسی را بپذیرید تا برای جبران سوءتدبیر مجبور به دست بردن به بیت‌المال نشوید.

بورس همانند سایر بازارها یک بازار اقتصادی مورد نیاز هر کشوری است و جایی است که می‌توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد. تنها مسيله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم. هرگاه دولت کوچک‌ترین مداخله‌ای در بورس بکند، ضرر و زیان وحشتناکی خواهد زد. مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد، غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، در آن دخالت کند. اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس، بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهامداران حقوقی بزرگ اجازه دخالت در آن را نباید داشته باشند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: یک شبه مشکل بورس را حل می‌کنیم!

سریع‌ترین راه برای جبران ضرر سهامداران، بازگشت پول‌های خارج‌شده به صندوق تثبیت بازار است. طبق مستندات 130هزار میلیارد تومان در اوج شاخص توسط 200 کد حقوقی خارج‌ شده است.

معضل بورس سه روزه قابل حل است و می‌توان مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد. به یک دستور حکومتی از رییس‌جمهور نیاز دارد. من در مورد بورس شکایت کردم و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام، مشکل بورس حل شود. کسانی که از مقصران اصلی ریزش بازار سرمایه هستند، خودشان کاندید انتخابات شده‌اند، از این موضوع تعجب کردم.

سهمی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را به کارگران، بازنشستگان و معلمان واگذار می‌کنیم که قابل عرضه در بورس باشد.‌ موضوع بورس را حل خواهیم کرد. همان‌طور که مردم یک شبه در بورس بدبخت شدند، یک شبه مشکل را حل می‌کنیم.

به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده است. قاضی زاده هاشمی پیش از این معضل بورس را قابل حل دانسته و گفته بود: سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رییس‌جمهور نیاز دارد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیرمولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه‌اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه‌های من برای حمایت از بازارسرمایه است؛ باید اقتصاد را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌پذیر کنیم.

علیرضا زاکانی: سوق دادن سود و نقدینگی گسترده در جامعه به سمت بورس

مسببان وضع اسفبار فعلی و حامیان آنها، طلبکارانه به عرصه آمده‌اند و سودای دولت سوم روحانی را در سر می‌پرورانند. وی همچنین در صفحه شخصی خود در توییتر، خواستار پاسخگویی درمورد علت نابود کردن سرمایه مردم در بورس شد.

با سیاست‌گذاری دقیق، شرایطی را در دولت فراهم خواهیم کرد تا تعادل و ثبات در بازار سرمایه شکل بگیرد. با آموزش صحیح و پیشگیری از منفعت طلبی بورس، امکانی فراهم  می‌کنیم تا مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق بدهند و با ارايه درست امکانات شرایط مولد شدن سرمایه‎های راکد در کشور فراهم شود. خودمان را مکلف می‌دانیم این سود و نقدینگی گسترده که در جامعه هست به سمت بورس سوق یابد.

محسن رضایی: با وصل تولید به بازار سرمایه، بورس را احیا می‌کنیم

صندوق مال‌باختگان بورس را تشکیل می‌دهم. دو برنامه برای احیای بازار بورس دارم که یکی تشکیل صندوق جبران زیان‌‌های مال باختگان است که در این صندوق، بخشی از زیان مال‌باختگان با استفاده از برخی منابع جبران خواهد شد. دوم، تشویق تولید و سرمایه‌گذاری و ارتباط آنها با واگن‌‌‌های سرمایه است و اگر تولید را به بازار سرمایه متصل کنیم، در آن صورت بورس احیا شده و ارزش سهام‌‌ها بالا خواهد رفت و به همین دلیل بسیار مهم است این که تولید به واگن متصل شود.

شرکت‌های بزرگی که تجربه و قدرت تولید زیادی دارند، باید سهام قدیم خود را نگه داشته و سهام جدید بفروشند و وقتی پول جدیدی از این راه به دست آوردند، آن را به سمت سرمایه و تولید ببرند. این کار موجب بالا رفتن ارزش سهام می‌شود. قصد داریم شاخص سهام بورس را به یک میلیون و 500هزار واحد برسانیم و به مرور زمان این شاخص افزایش پیدا خواهد کرد. سرمایه زیر 100 میلیون تومان را در بورس، بیمه خواهیم کرد. زیرا می‌دانید که 90درصد سرمایه‌گذاران، سرمایه‌ای زیر 50 میلیون تومان دارند.

سید ابراهیم رییسی: حقوقی‌های بورس باید کنترل شوند

اشکال بورس این بود که آگاهی بخشیدن به مردم با یک مدیریت جدی انجام نشد و وقتی مردم با تاکید دولت به بورس آمدند، کار‌هایی که باید انجام نشد. سازوکار نظارتی بورس درست عمل نکرد و صندوق توسعه و تتبیت از نوسانات جلوگیری نکرد. حقوقی‌های بورس که حضورشان مثل بچه پولدار است و باید کنترل می‌شدند. بازار بورس رها نیست و کنترل شده است و مردم به کنترل دولت اعتماد کردند.

بورس و بانک‌ها، یکی از منابع تامین تولید در کشور هستند و اگر این پول سمت تولید می‌رفت، این نوسانات را نداشتیم. بورس جای جبران کسری بودجه دولت نیست و نباید اجازه داد حقوقی‌ها آن را دچار نوسان کنند. باید صندوق جبران خسارت برای کسانی که بسیار هستند، فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است. تضمین خسارت هم با صندوق توسعه و هم صندوق تثبیت و هم با صندوق جبران خسارت قابل تامین است.

سعید جلیلی: بازار سرمایه باید محل جذب سرمایه به شمار رود

باید بین بازار پولی و بازار سرمایه هماهنگی ایجاد شود. این هنر رییس‌جمهور است که بتواند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس را با هم هماهنگ کند. باید تدبیری اتخاذ شود گه اگر کسی وارد این عرصه می‌شود، اطمینان حاصل کند که مشکلی نیست و ما در سه ماهه نخست برای سهامداران خرد این امنیت را ایجاد خواهیم کرد. در یکی دو سال گذشته، سوءتدبیر جدی در بورس صورت گرفت و مردم به خوبی درک کردند بازار سرمایه باید محل جذب سرمایه به شمار رود، نه کوره‌ای برای سوزاندن سرمایه مردم. نباید کاری کرد که مردم در این بازار، یک‎ شبه پولدار شوند یا ضرر کنند. می ‌‎توان از طریق بورس برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها، تامین مالی کرد و سود واقعی و تضمین‎‌شده به مردم رساند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد