بازار سرمایه ایران واقعا ارزنده شده است/طراحی 900 مدل صندوق سرمایه‌گذاری در دنیا و 10 صندوق در ایران

بازار سرمایه ایران واقعا ارزنده شده است/طراحی 900 مدل صندوق سرمایه‌گذاری در دنیا و 10 صندوق در ایران

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در دنیا 900 مدل صندوق سرمایه‌گذاری طراحی شده است، گفت: در ایران هنوز بیش از 10 نوع صندوق برای سرمایه‌گذاری طراحی نشده، در حالی که منابع این صندوق‌ها می‌تواند برای تامین مالی اقتصاد استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مواردی که عمده کارشناسان بر آن تاکید دارند،‌سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مردم در بورس و از طریق صندوقها و سبدگردان‌ها است.

احمد اتحادپور امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تمرکز اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی بر روی توسعه ابزارهای مالی است که فضایی برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند، اما هنوز برخی زیرساخت‌های لازم در کشور وجود ندارد.

به گفته وی در دنیا سبد مشاع عرف است و در برخی از کشورها 800 تا 900 مدل صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی وجود دارد، اما در ایران زیر 10 نوع صندوق وجود دارد، چون صدور مجوزها از سوی سازمان بورس بسیار سخت است.

وی گفت: زیرساخت‌هایی که به وسیله اپلیکیشن‌هایی مانند آپ برای صندوق‌های سبدگردانی فراهم می‌شود، برای این است که افراد بیشتری را تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کنیم.

مدیرعامل سبدگردانی آرمان اقتصاد با بیان اینکه سال 97 و 98 درخواست‌های زیادی برای تاسیس سبدگردانی وجود داشت، گفت: اما آن موقع مبالغ سرمایه‌گذاری زیر 500 میلیون و 250 میلیون تومان را نمی‌پذیرفتیم، بنابراین افراد تشویق می‌شدند به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس حرکت کنند، اما اکنون با توسعه ابزارها افراد با هر مبلغی می‌توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سبدگردان در بورس سرمایه‌گذاری کنند و بازدهی بیشتری به دست آوردند.

اتحادپور در مورد سود ثابت صندوق‌های سبدگردان گفت: یکی از این ابزارها اتحاد بین بورس و بیمه است که برای افرادی بیمه‌نامه‌هایی صادر شود که اصل پول و درصدی از سود را برای آنها تضمین کند و افراد با خرید آن بیمه‌نامه در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند و اصل و سود آن تضمین می‌شود. 60 درصد پول برمی‌گردد و مستقیم به سبد هر شخص واریز می‌شود. در غیر این صورت سبدگردان‌ها نمی‌توانند تضمینی برای سرمایه‌گذار داشته باشند.

وی این را هم گفت:‌ بازدهی صندوق‌های سبدگردانی بسته به شرایط بازار دارد در حال حاضر قیمت عمده سهام در حداقل‌ها قرار دارد با توجه به شرایط بنیادی بازار و تورم بالا و دلار حدود 30 هزار تومانی و همچنین سودآوری عمده شرکت‌های بورسی و بالا بودن قیمت‌های جهانی کالاها و نیز تورم بالا در دنیا، واقعا بازار سرمایه ایران ارزنده شده در حال حاضر سهام فولاد مبارکه و ملی مس با پی بر ای 4 واحدی معامله می‌شود که بسیار ارزنده است، اما متاسفانه اعتماد از بازار رفته است و بازار باید به شرایط تعادل و اعتماد برگردد. دولت باید به صورت واقعی از بازار حمایت کند و در بودجه حمایتی از صنایع داشته باشد.

به گفته این فعال بازار سرمایه دولت با فروش اوراق باید طوری رفتار کند که به بازار سرمایه ضربه وارد نشود.

* خروج 130 هزار میلیارد تومان از بازار طی یک و نیم سال

مدیرعامل سبدگردانی آرمان اقتصاد گفت: خروج نقدینگی از سال گذشته که ریزش بازار شروع شد تا کنون به 130 هزار میلیارد تومان رسیده و این معادل همان رقمی است که سال‌های 98 و 99 وارد بازار سرمایه شده است.

اتحادپور همچنین گفت: در همکاری سبدگردانی با نرم‌افزارهای موجود مانند آپ کار احراز هویت مشتریان در بازار سرمایه، صدور کد بورسی آنی که توسط همه کارگزاران انجام می‌شود قابل انجام است اما کد سبدگردانی حتما باید حضوری و با امضاء گرم افراد باشد.

این فعال بازار سرمایه هدف بازار سرمایه را خدمت به بازار واقعی یعنی تولید دانست و گفت:‌شرکت‌های بزرگ وقتی بازار سرمایه می‌شوند به عنوان مثال فولاد مبارکه 8 میلیون تن تولید دارد و اگر طرحی برای توسعه ظرفیت به 10 میلیون تن داشته باشد، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که ساختار بازار سرمایه می‌تواند کمک کند مثلا این شرکت 100درصد افزایش سرمایه بدهد و افراد بر اساس تحلیل داده‌های شرکت در این افزایش سرمایه شرکت کنند و به این وسیله پول‌هایی که از بازار جمع می‌شود زمینه توسعه خط تولید را می‌دهد و ظرفیت واقعی فولاد از 8 به 10 میلیون تن می‌رسد.

اتحادپور همچنین گفت: گاهی سهامدار عمده در یک شرکت بخشی از سهام خود را می‌فروشد و منابع آن را صرف توسعه می‌کند به عنوان مثال شرکت مادیران با فروش بخشی از سهام خود منابعی جمع کرد و خط تولید ماشین لباسشویی را راه‌اندازی کرد و در واقع منابع بازار سرمایه به این وسیله جذب تولید شد.

در این مراسم پیام سفیدلو مشاور مدیرعامل سبدگردان آرمان اقتصاد هم گفت:‌ از سال گذشته که تعداد زیادی از مردم به بورس آمدند چون این افراد عمدتا آشنایی لازم با بازار نداشتند باعث شد تعادل بازار به هم بریزد باید زیرساخت‌هایی فراهم شود افراد به صورت غیرمستقیم و از طریق سبدگردان‌ها و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند و سرمایه‌های اندک خود را در اختیار افراد حرفه‌ای قرار دهند تا بازار به صورت حرفه‌ای رشد کند.

همچنین الهام موسوی‌نسب از مدیران اپلیکیشن آپ در این مراسم گفت:‌در حال حاضر 30 میلیون و کاربر و 15 میلیون تراکنش ماهانه در پلتفرم آپ انجام می‌شود و ما یک تسهیل‌گر هستیم برای کسانی که با حداقل 10 میلیون تومان سرمایه‌ می‌خواهند به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند آنها را احراز هویت می‌کنیم و نوع سبد توسط مشتری انتخاب می‌شود و افراد با 12 نوع ریسک در سبدهای مختلف راهنمایی می‌شوند.

وی گفت:‌هر کد معاملاتی حداکثر می‌تواند 4 کد PRX یعنی 4 نوع صندوق سبدگردانی برای خود تعریف کند.

به گفته وی، کسانی که می‌خواهند وارد صندوق‌های سبدگردانی شوند بر اساس فرمتی که سازمان بورس تعریف کرده به 20 سوال پاسخ می‌دهند و پاسخ‌های آنها درجه ریسک‌پذیری آنها را مشخص می‌کند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد