قیمت خانه در ترکیه یک سوم تهران / ایرانیان دومین خریدار خانه در ترکیه!

قیمت خانه در ترکیه یک سوم تهران / ایرانیان دومین خریدار خانه در ترکیه!

در یک سال گذشته معاملات مسکن در تهران 40 درصد کاهش یافته. اما در همین بازه زمانی ایرانیان 21 درصد بیشتر از سال گذشته در ترکیه خانه خریده‌اند. حالا ایرانیان دومین خریدار خانه در ترکیه‌اند و حتی چهار برابر آلمانی‌ها در بازار ملک ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ترکیه اخیرا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد شهروندان پنج کشور بیشترین خریدار ملک در ترکیه بوده‌اند. عراق رتبه اول را دارد و ایران رتبه دوم را. اما نکته جالب توجه این است که شهروندان عراق و ایران رقابت تنگاتنگی برای کسب رتبه اول با هم داشته‌اند و عراقی‌ها فقط 31 خانه بیشتر از ایرانیان خریده‌اند.

شهروندان عراق 4631 واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند و ایرانیان 4600 واحد.

اما آمار خرید خانه توسط سه کشور دیگر، اختلاف قابل توجهی با ایران و عراق دارد. چون شهروندان روسیه 2575 ملک در ترکیه خریده‌اند. این تعداد برای شهروندان افغانستان و آلمان هم به ترتیب 1819 و 1189 واحد بوده است. یعنی ایرانیان 2.5 برابر مردم افغانستان و چهار برابر شهروندان آلمان در ترکیه خانه خریده‌اند.

این آمار، مربوط به 12 ماه منتهی به اوت است. یعنی از مرداد سال 99 تا مرداد سال 1400. اما نکته مهم این است که دقبقا در این بازه زمانی که خرید ملک توسط ایرانیان 21 درصد بیشتر شده، معاملات مسکن در تهران 40 درصد کاهش یافته است. (گزارش مرداد بانک مرکزی)

خانه در ترکیه یک سوم تهران

متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در مرداد ماه به 30 میلیون تومان رسیده است. یعنی قیمت یک واحد 100 متری در یک منطقه متوسط تهران حدود سه میلیارد تومان است. در برخی از مناطق تهران قیمت هر متر واحد مسکونی به 100 میلیون تومان هم می‌رسد.

پیش از این هم تجارت‌نیوز در گزارشی قیمت خانه در تهران با گرانترین شهرهای جهان را مقایسه کرده بود. مقایسه‌ای که نشان می‌داد با پول یک آپارتمان 350 متری در ولنجک می‌توان یک آپارتمان متوسط در گران‌قیمت‌ترین شهرهای آمریکا خرید. یا اینکه قیمت یک سويیت کوچک در جنوب شهر تهران معادل یک سويیت در مرکز شیکاگو یا یک خانه 130 متری در دیترویت است.

این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت ملک در ترکیه عجیب‌تر است. به گزارش همشهری، متوسط قیمت یک واحد 70 متری در منطقه متوسط تهران 2٫2 میلیارد تومان است. اما همین خانه در استانبول حدود 700 میلیون تومان است. یعنی یک سوم قیمت مسکن در تهران!

خرید ملک برای مهاجرت

اما این همه ماجرای خرید ملک در ترکیه نیست. آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد ترکیه به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. البته مقصد مهاجرت موقت. چون ایرانیان ابتدا به ترکیه می‌روند و چند سال بعد به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند.

اما در میان پنج کشور متقاضی خرید خانه در ترکیه سه نام وجود دارد؛ عراق، افغانستان و ایران. دو کشور اول درگیر جنگ و بی‌ثباتی سیاسی‌اند و ایران درگیر مشکلات اقتصادی است. همین مساله نشان می‌دهد که چرا شهروندان این سه کشور مهم‌ترین متقاضیان خرید ملک در ترکیه هستند.

بر اساس قوانین جدید ترکیه اتباع خارجی می‌توانند با خرید خانه‌ای به ارزش 250 هزار دلار شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند.

اما گرانی و تورم تنها دلیل مهاجرت سرمایه از ایران نیست. مسعود خوانساری، ريیس اتاق تهران در توییتی گفته دلیل رشد خرید خانه در ترکیه علاوه بر تورم افسار گسیخته، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و وضعیت بدسرمایه‌گذاری است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد