بدترین فرودگاه‏‏‌های جهان کدامند؟

بدترین فرودگاه‏‏‌های جهان کدامند؟

«صف‌های طولانی، ناراحتی‌های شدید، تاخیرهای پی در پی و کنسلی‌های مداوم»، این روزها روال روزانه در اکثر فرودگاه‌های شمال...

دنیای‌اقتصاد نوشت: «صف‌های طولانی، ناراحتی‌های شدید، تاخیرهای پی در پی و کنسلی‌های مداوم»، این روزها روال روزانه در اکثر فرودگاه‌های شمال و غرب اروپاست که به دلیل کمبود کارکنان و افزایش چشمگیر ترافیک سفر، بحران جدیدی را تجربه می‌کنند.

اعتصابات و کمبود کارکنان، خطوط هوایی را مجبور به لغو هزاران پرواز کرده و باعث ایجاد صف‌های چند ساعته در فرودگاه‌های اصلی می‌شود که امیدها برای اولین تابستان گرم پس از قرنطینه‌های کووید-19 را از بین می‌برد. آژانس مسافرتی هاپر (Hopper)، با استفاده از داده‌های ارايه شده توسط راهنمای رسمی هوانوردی، فهرستی از فرودگاه‌های اروپایی را که با بدترین تاخیرها و کنسل‌ها مواجه هستند، جمع‌آوری کرده است.

بدترین فرودگاه اروپا در حال حاضر، «زاونتم بروکسل»، شلوغ‌ترین فرودگاه بلژیک است که تاکنون شاهد تاخیر72‌درصد از پروازها در این ماه بوده است که 5/ 2‌درصد آن‌هم لغو شده است. پس از بروکسل، «فرانکفورت اینترنشنال» با 68‌درصد تاخیر و 8/ 7‌درصد لغو و «آیندهوون در هلند» با 67‌درصد تاخیر و 8/ 1‌درصد لغو قرار دارند. پس از آن لوتون در بریتانیا، لیست فرنس بوداپست در مجارستان، لیسبون در پرتغال، شارل دوگل پاریس در فرانسه، اسخیپول آمستردام درهلند، ساحل نیس در فرانسه و گتویک لندن در بریتانیا در لیست اول بدترین فرودگاه‌های اروپا جای گرفتند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این هرج و مرج ممکن‌است بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و منجر به لغو و ایجاد محدودیت‌های بسیاری برای پروازها شود. «فرودگاه هیثرو»، یک مرکز مهم مسافرتی جهان، از خطوط هوایی خود می‌خواهد تا فروش بلیت را متوقف کنند و از این هرج و مرج کنونی ناشی از ازدیاد مسافران بکاهند. هیثرو که تا زمان همه‌گیری کووید-19 شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در میان هرج‌ومرج فزاینده در فرودگاه‌ها و خطوط هوایی در سراسر جهان، سقفی معادل صدهزار مسافر در هر روز در نظر گرفته است.

جان هالند کی، مدیرعامل هیثرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برخی از خطوط هوایی اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند، ما معتقدیم که اکنون اقدامات بیشتری برای اطمینان از سفر ایمن و قابل اعتماد مسافران موردنیاز است. بنابراین ما تصمیم دشواری برای معرفی سقف ظرفیت از 12 جولای تا 11 سپتامبر گرفته‌ایم.» باتوجه به اینکه، تعداد مسافران روزانه اغلب از صدهزار نفر فراتر می‌رود، منجر به صف‌های طولانی، گم شدن چمدان و تاخیر و لغو پروازها شده است.

هیثرو و خطوط هوایی به مشتریان توصیه کرده بودند در صورت وجود صف‌های طولانی برای پذیرش و امنیت، سه ساعت قبل از زمان پرواز خود در فرودگاه حاضر شوند. همچنین «اینسایدر» گزارش می‌دهد که چند مسافر در هیثرو خبر از لغو پروازهایشان آن هم چند ساعت مانده به پرواز را داده‌اند. از 12 پرواز بریتیش ایرویز که قرار بود از هیثرو به ادینبورگ انجام شود، پنج پرواز لغو شده و تنها یک پرواز به‌موقع انجام شد. همچنین برخی از مسافران گفتند چهار روز پس از پرواز به هیثرو چمدان‌هایش را تحویل گرفته‌اند، در حالی که برخی از مسافران گفتند که چند ساعت قبل به این فرودگاه رسیده‌اند و نمی‌دانند چمدان‌هایشان کجاست.

در ابتدای سال 2022، هیثرو چشم‌انداز خود برای سال‌جاری خدمات رسانی را به حدود 4/ 54‌میلیون مسافر برآورد کرده‌بود که این رقم 9‌میلیون بیشتر از پیش‌بینی اولیه در دسامبر و حدود دو سوم سطح سال 2019 بود. بر اساس این رقم، پیش‌بینی هیثرو به‌طور متوسط خدمات‌رسانی به 150هزار مسافر در روز است که این با تصمیم جدید هیثرو برای جابه‌جایی حداکثر صدهزار مسافر در طول روز متناقض است. بین سال‌های 2014 تا 2018، این فرودگاه به‌طور میانگین روزانه بیش از 200هزار مسافر را جابه‌جا می‌کرد. همچنین دیگر خطوط هوایی، برای مقابله با اختلالات در سراسر اروپا، از جمله بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ایزی جت، هزاران پرواز را از برنامه تابستانی خود حذف کرده‌اند، در حالی که فرودگاه‌های بزرگ نیز اقداماتی را برای محدود کردن ترافیک انجام داده‌اند. فرودگاه‌ها و خطوط هوایی در تلاش هستند تا کارگران بیشتری از خلبانان گرفته تا کارکنان امنیتی و کنترل مرزی و حمل‌کننده چمدان‌ها را پس از ترک بسیاری از افراد در طول بحران کووید-19 استخدام کنند.

مدیران این صنعت می‌گویند که استخدام برای کارهای سخت و با دستمزد نسبتا پایین در فرودگاه‌هایی که اغلب خارج از شهر هستند، دشوار است. آموزش استخدام‌های جدید و دریافت مجوز امنیتی برای کار در فرودگاه‌ها نیز ماه‌ها طول می‌کشد. هیثرو لندن در تابستان امسال با حجم بالای مسافران، بیشتر به دلیل کمبود نیروی کار، پروازها را محدود کرده و از خطوط هوایی خواسته است که فروش بلیت را متوقف کنند. طبق گزارش مجله ایرویز، فرودگاه اسخیپول آمستردام سقف مشابهی را برای ماه‌های جولای و آگوست اعمال کرد و شرکت هواپیمایی آلمانی «لوفت هانزا» 900 پرواز از فرانکفورت و مونیخ را به دلیل مشکلات کارکنان لغو کرد.

با وجود چالش‌هایی که در هر دو فرودگاه وجود دارد، هیچ‌کدام از 5 فرودگاه برتر اروپا در گروه اول با بدترین تاخیرها نیستند. به گفته هاپر، آمستردام در رتبه هشتم قرار دارد، در حالی که هیثرو در رتبه 15 قرار دارد. با این حال، طبق گفته بلومبرگ، داده‌ها فقط مربوط به 9 روز اول ژويیه است و نباید آن را عینی تلقی کرد. البته باید این را هم در نظر داشت که بر اساس حجم، هیثرو لندن بسیار بزرگ‌تر از اکثر فرودگاه‌هاست و رتبه‌بندی هاپر بر اساس «درصد تاخیر» است نه «تعداد افراد تحت‌تاثیر.»

به گفته هاپر، هیثرو در مقایسه با تابستان 2019 شاهد افزایش 78‌درصدی تاخیرها بوده است. بلومبرگ گزارش داد که در بدترین روز خود در ماه جولای تاکنون، فرودگاه به 62‌درصد تاخیر رسیده است که در آن روز، آن را در رتبه هشتم لیست قرار می‌دهد و احتمالا بر تعداد مسافران بیشتری تاثیر می‌گذارد. از آنجا که مسافران بیشتری از فرودگاه‌های بزرگی مانند هیثرو و آمستردام خارج می‌شوند، حتی اگر میزان تاخیر یا لغو کل کمتر از فرودگاه‌های کوچک‌تر باشد، افراد بیشتری تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت. مسافران باید انتظار داشته باشند که تاخیرها تا پایان تابستان ادامه داشته باشد و بدانند در صورت بروز مشکل چه کاری انجام دهند. در مقابل، برخی از فرودگاه‌ها شرایط بهتری را پشت سر گذاشتند و ‌درصد تاخیر و لغو آنها کم بوده است. بهترین فرودگاه در اروپا، «برگامو میلان» است که تنها 3‌درصد از پروازها با تاخیر و یک‌درصد لغو شده است. فرودگاه «گرن کاناریا» با 8‌درصد تاخیر و کمتر از نیم‌درصد لغو و فرودگاه بین‌المللی اوتوپنی بخارست با 10‌درصد تاخیر و 7/ 1‌درصد لغو از فرودگاه‌های قابل اعتماد اروپا به‌شمار می‌روند.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد