ارتباط با روسیه تحریم‌های ایران را تشدید می‌کند؟/ ایران تامین‌کننده صنایع سبک روسیه می‌شود

ارتباط با روسیه تحریم‌های ایران را تشدید می‌کند؟/ ایران تامین‌کننده صنایع سبک روسیه می‌شود

اقتصاد سیاسیتجارت‌نیوز نوشت: آغاز تحریم‌های گسترده علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین باعث شد تا ایران این موقعیت را فرصتی مناسب برای حضور در بازار این همسایه شمالی بداند. طوری‌که اخیرا هیيت 70 نفره اقتصادی از ایران عازم این کشور شد. گویا تامین کالاهای مورد نیاز صنایع سبک روسیه یکی از گفتگوهای اصلی دو طرف مذاکره بود. اما ارتباط با روسیه طرشده منجر به تشدید تحریم‌های ایران می‌شود؟

ایران که خود چند سالی است تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد، حالا می‌خواهد از تحریم‌شدن روسیه بیشترین استفاده را کند و در بازارهای این کشور حضور فعال‌تری داشته باشد. از این رو، هیيت 70 نفره اقتصادی هفته گذشته عازم این کشور شد. گویا بخش مهمی از مذاکرات مربوط به تامین مواد اولیه صنایع سبک روسیه توسط ایران می‌شد.

با این حال همچنان کشورهایی نظیر چین و هندوستان رقابت تنگاتنگی با ایران برای حضور در بازارهای روسیه دارند. بر این اساس ممکن است مسکو تنها بخشی از سهم غرب را در بازار این کشور که تحریم‌شده را به ایران واگذار کند. با این حال حضور در صنایع سبک و کوچک این کشور می‌تواند مهم‌ترین دستاورد هیيت ایرانی از این سفر باشد.

همچنین برخی نگرانی‌ها از این بابت است که شاید ارتباط ایران با روسیه طردشده از بازارهای جهانی باعث تشدید تحریم‌های ایران شود.

در همین زمینه ريیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: ما هر روز در حال صادرکردن محصول به روسیه هستیم. این انتقالات از طریق کشتی، کامیون و بخشی با قطار انجام می‌شود. صادرات شامل انواع مواد غذایی، صیفی‌جات، مرکبات و صنایع سبک است.

هادی تیزهوش تابان افزود: صادرات تنها محدود به صنایع سبک می‌شود و ما صادرات نهاده‌های وارداتی را انجام نمی‌دهیم. نهاده‌های وارداتی که با هدف ارزآوری وارد کشور می‌شوند اگر برای صادرات در نظر گرفته شوند حساب و کتاب جداگانه‌ای دارند.

تحریم ایران تشدید می‌شود؟

او ادامه داد: در حال حاضر نتیجه برجام مشخص نیست و نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. ایران و روسیه جزو کشورهایی هستند که مورد تحریم کشورهای غربی قرار گرفته‌اند. بعید است که مراودات ما با روسیه باعث تشدید تحریم‌ها شود.

تیزهوش تابان عقیده دارد: صادرات به بازار روسیه موقعیت بسیار خوبی را برای کشور به وجود آورد. هیيت افزایش از ایران نیز درباره موضوعات مختلف مذاکره شد. ازجمله آن‌ها می‌توان به تامین مواد اولیه صنایع سبک اشاره کرد. حال باید تمام سیستم‌ها اعم از بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر هماهنگ شوند و به سمت صادرات کالاهای دانش‌بنیان حرکت کنند.

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد