جمع آوری 2400 مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز ظرف یک ماه

جمع آوری 2400 مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز ظرف یک ماه

شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: تاکنون 216 هزار و 386 دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز کشف و شناسایی شده است.

به گزارش بورس نیوز، براساس گزارش تازه شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز تاکنون پنج هزار و 342 مرکز کشف شده که این مرکز‌ها و دستگاه‌های کشف شده 611 هزار و 664 کیلووات ظرفیت برق را استفاده می‌کرده‌اند.


  • بیشتر بخوانید: جمع آوری 15 دستگاه ماینر در غرب مازندران

طبق این گزارش از یازدهم خردادماه امسال تا چهاردهم شهریور تعداد 2 هزار و 415 مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز کشف شده، همچنین در این تاریخ 37 هزار و 800 دستگاه استخراج غیرمجاز کشف شده که ظرفیت برق مصرفی آن‌ها معادل 85 هزار و 138 کیلووات بوده است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت کوین حدود 300 مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از 35 هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی (Cambridge, 2021) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدودا برابر 96 میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشور‌هایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

درصورت تامین برق مراکز استخراج رمزارز از طریق بورس انرژی یا با تعرفه صنعتی، به ازای استخراج هر بیت کوین حدود 450 میلیون تومان یارانه حامل‌های انرژی به استخراج کنندگان تعلق می‌گیرد.

شرکت توانیر در گزارش خود میزان توان مصرف برق توسط مراکز استخراج رمزارز‌ها در کشور در اردیبهشت 1400 را حدود 2 هزارمگاوات اعلام کرد این میزان توان (با فرض استفاده در طول یک سال) برابر با مجموع توان متوسط مصرفی سالانه سه کلان شهر مشهد، اصفهان و تبریز در سال 1399 است.

همچنین این میزان از توان متوسط مصرفی سالانه استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان‌های غربی و شرقی در سال 1399 بیشتر است.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد