افزایش امیدواری ها برای رفع مشکل نرخ خوراک پالایشی ها

افزایش امیدواری ها برای رفع مشکل نرخ خوراک پالایشی ها

امیدواریم دولت آینده که بحث اصلی خود در بازارها را شفافیت اعلام کرده است بتواند مشکلات فعلی کشور از جمله نرخ خوراک پالایشی ها را بعد از سال های طولانی که گریبان این صنعت را گرفته است، برطرف کند.

محمدرضا شهیدی تبار، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به مشکلات موجود در نرخ خوراک پالایشی ها اشاره کرد و گفت: سهامداران براساس محاسبات خود اقدام به سرمایه گذاری می کنند اما یکباره مبنای محاسبات تغییر می کند. این موضوع اکنون مختص به پالایشگاه ها نیست بلکه در باقی صنایع مانند معادن نیز.این موضوع حاکم است، شوک های ناگهانی که به صنایع مختلف وارد می شود آثار مخرب بر سهام شرکت های بورسی می گذارد و باعث ایجاد معضل در فعالیت بازار سرمایه می شود.

شهیدی تبار با بیان اینکه عدم وجود نرخ مشخص خوراک به نوعی باعث ایجاد ناامنی در سرمایه گذاری ها و ضرر و زیان سهامداران می شود، گفت: عدم وجود فرمول مشخص و ثابت برای خوراک پالایشی ها نزدیک به 20 سال است که وجود داشته است و فعالیت شرکت های پالایشی را تحت شعاع خود قرار داده است، هنوز هم با وجود چنین سابقه طولانی این مشکل در این صنعت وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع در شرایط نامفهوم و مبهم اقتصادی باعث ایجاد رانت می شود، اما در وضعیتی که شرایط کشور آرام است و هیچ مشکل تهدیدکننده ای وجود نداشته باشد به هیچ عنوان رانتی به افراد تعلق نمی گیرد و معاملات به خوبی انجام می گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اکنون وضعیت این صنعت به گونه ای شده است که میزان نرخ مشخص نیست و بهتر است دولت هر میزان درصدی را که صلاح می داند تعیین کند، گفت: مدنظر ما این است بتوان نرخ مشخص و فرمول ثابتی را برای نرخ خوراک پالایشگاه ها تعیین کرد و باید به طور حتم نرخی مشخص شود که سال آینده و براساس بودجه تصمیم به تغییر دوباره آن نگیرند، حتی در این میان باید نرخ های تعیین شده برای فولاد، نرخ صادراتی و عوارض گمرکی و وارداتی نیز مشخص باشد.

شهیدی تبار اظهار داشت: نخستین موضوعی که باعث سردرگمی سهامدار برای سرمایه گذاری در بورس می شود و زمینه ایجاد ناامنی هایی را فراهم می کند عدم وجود قاعده و فرمول در نرخ مواد اولیه است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دولت آینده وعده هایی را برای ایجاد ثبات در قوانین و قیمت ها به منظور ایجاد شفافیت عنوان کرده است که امیدواریم صحبت های مطرح شده هر چه زودتر به مرحله اجرا برسند.

وی یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری فعلی در کشور را عدم امنیت اقتصادی دانست و گفت: مشخص نبودن تکلیف مردم برای سرمایه گذاری ها به نوعی باعث عدم امنیت در سرمایه گذاری خواهد شد.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد