آب خوزستان به کویت صادر می‌شود؟

آب خوزستان به کویت صادر می‌شود؟

با بحرانی شدن وضعیت آب در خوزستان شایعه فروش آب خوزستان به کویت دوباره داغ شده است اما آیا آب خوزستان واقعا به کویت صادر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خبر انتقال آب شیرین ایران به کویت، شایعه‌ای است که هر چند وقت یک بار و همزمان با تشدید مشکلات آب در کشور داغ می‌شود.

حالا همزمان با بحرانی شدن وضعیت آبی خوزستان ، این شایعه بار دیگر دهان به دهان چرخید. اما واقعیت ماجرا چیست؟

کویت یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای منطقه است که از قضا ثروت زیادی هم دارد. به همین دلیل در زمان دولت خاتمی و در سال 1382پیشنهاد فروش آب به کویت مطرح شده بود و ایران و کویت، موافقتنامه‌ آن را امضا کردند و این موافقتنامه به تصویب هیات وزیران هم رسید اما مجلس ششم این طرح را به تعویق انداخت و مجلس هفتم به دلیل خشکسالی در ایران و حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع، با آن موافقت نکرد و این طرح اجرا نشد اما حالا با تشدید شرایط بحرانی در خوزستان، این شایعه که دلیل کمبود آب در جنوب کشور، فروش آب به کویت است مطرح شد.

جزییات این قرارداد چه بود؟
طبق موافقتنامه میان ایران و کویت، قرار بود آب دریاچه‌ی سد کرخه، با لوله‌ای که 330 کیلومترش در ایران و 210 کیلومتر دیگرش در خلیج فارس و کویت باشد، به کویت منتقل شود و مقدار این آب روزانه 900 هزار مترمکعب آب شیرین بود؛ یعنی ایران، چیزی حدود 330 میلیون مترمکعب در سال به کویت آب صادر کند.

از شایعه تا واقعیت

این اولین باری نیست که شایعه فروش آب به کویت، افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است. قبلا، در سال 95 هم تصاویری از انتقال آب دز به خارج از استان منتشر شد و همان موقع، ریاست اداره حفاظت محیط زیست دزفول آن را تکذیب کرد و پس از آن هم مهدی سراج‌الدین میرقايد، ريیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک به همشهری گفت: تونل غدیر قرار است آب را به شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و روستاهای واقع در این مسیر منتقل کند که فقط مصرف آشامیدن دارد.

سال 97 هم یک بار دیگر، زمانی که خوزستان در بحران بی‌آبی به سر می‌برد، مردم خوزستان که شایعه فروش آب به کویت را در فضای مجازی شنیده بودند واکنش تندی به آن نشان دادند و لوله‌های آب استان را شکستند زیرا گمان می‌کردند دولت، حقابه آن‌ها را به مردم کویت داده است.

در همان سال هدایت فهمی که آن زمان معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو بود گفت:‌ وزارت نیرو معتقد به انتقال آب به کشورهای همسایه نیست و مهم‌ترین هدف وزارت نیرو تامین آب شرب برای شهروندان ایران است و در انجام این مسيولیت نیز کوتاهی نمی‌کنیم.

این بار چه کسی این شایعه را تکذیب کرد؟
محمدعلی ابطحی، ريیس دفتر ريیس جمهور در دولت آقای خاتمی در توییتر فارسی نوشت: «هر وقت تقی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع، هیچ قراردادی در مورد انتقال آب با کویت در مورد انتقال آب بسته نشده است.»

با این همه تداوم مشکلات مردم خوزستان و بحران گسترده بی‌آبی در این استان باعث شده یک بار دیگر این شایعه دهان به دهان بچرخد و مردم دوباره گمان کنند بی‌آبی در خوزستان به دلیل فروش آب ایران به کویت است.

برای اطلاع بیشتر از مشکلات خوزستان در زمینه آب، مطالعه گزارش «مشکل آب خوزستان» پیشنهاد می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد