ضرورت تامین مالی تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال

ضرورت تامین مالی تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال

بورستهران- ایرنا- عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال 1400 را 100 درصد مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار سرمایه با حمایت دولت و بانک مرکزی می‌تواند تامین مالی خوبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و از این...

«محسن علیزاده» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به شعار سال 1400 و راه‌های تحقق آن، اظهار داشت: سالهاست که رهبر معظم انقلاب در زمان اعلام شعار سال، اشاره مستقیمی به موضوع تولید دارند، این امر به معنای آن است که همه مسوولان باید تمرکز خود را برای تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات بگذارند.

وی به راه‌های تقویت و رشد تولید داخلی اشاره کرد و گفت: مانع‌زدایی و پشتیبانی‌ها یکی از مهمترین اقداماتی است که باید جهت تحقق شعار سال توجه ویژه ای به آن‌ها مبذول داشت.

علیزاده افزود: مانع‌زدایی به عنوان مهمترین موضوع برای افزایش تولید تلقی می‌شود که باید در سال جاری تلاش کرد تا همه موانع بر سر راه تولید را کاهش داده و در نهایت آنها را از بین ببریم.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خاطرنشان‌کرد: قوانین زايدی که در سال‌های گذشته تهیه و تدوین شدند مربوط به زمانی بودند که با جنگ اقتصادی روبه‌رو نبودیم؛ بنابراین لازم است تا هر چه زودتر آن قوانین و دستورالعمل‌ها شناسایی، قوانین زايد حذف و در صورت نیاز باقی قوانین اصلاح شوند.

لزوم هم‌گرایی دقیق بین قوای سه‌گانه

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا ضوابط، قوانین و دستورالعمل‌ها مطابق با شرایط جنگ اقتصادی که اکنون در آن واقع شده‌ایم تهیه و تدوین شود، گفت: لازمه این اقدام ایجاد یک هم‌گرایی دقیق بین دستگاه‌هایی مانند قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه است تا از این طریق بتوانیم همه موانع بر سر راه تولید را برداریم.

علیزاده با بیان اینکه تولیدکننده باید فقط دغدغه تولید داشته باشد نه اینکه در ابتدای کار با موانعی مانند تامین مواد اولیه، هزینه‌های کارگری، تسهیلات بانکی، بازار فروش روبه‌رو شود، ادامه‌داد: این مسایل جزو موانعی هستند که باید به‌طور حتم از سر راه تولیدکنندگان برداشته و پس از آن پشتیبانی‌های لازم انجام شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خاطرنشان‌کرد: باید تلاش کرد تا تولیدکننده فقط تولید را انجام دهد و مسوولان تلاش کنند تا بازار لازم برای تولیدهای انجام شده فراهم شود.

وی تاکید کرد: باید تلاش کرد تا مراودات مثبتی با کشورهای همسایه انجام و از این طریق بازار خوبی برای کالاهای داخلی در بازارهای خارج از کشور فراهم شود؛ تا به امروز این اقدام رخ نداده و لازم است در این زمینه همگرایی معقولی صورت گیرد.

علیزاده گفت: تولیدکنندگان حاضر در کشور بارها این موضوع را به اثبات رسانده اند که توانسته اند در کشور کالاهای باکیفیتی را تولید کنند و در همه جهان از مشتری برخوردار باشند. 

برنامه های مجلس برای تحقق شعار سال 1400

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در ادامه، به برنامه های مجلس برای تحقق شعار سال 1400 اشاره کرد و گفت: در کمیسیون اقتصادی و در ستاد رفع موانع تولید و مقررات‌زدایی تلاش می‌کنیم تا اقداماتی را برای رفع موانع موجود بر سر راه تولید  انجام دهیم.

وی افزود: راه اندازی کارگروه ویژه ای با عنوان تسهیل موانع و مقررات در دستور کار است که به‌طور حتم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب این کارگروه در سال 1400 فعال‌ترین و پرکاربردترین کارگروه کمیسیون اقتصادی خواهد بود.

علیزاده به فعالیت‌های مدنظر در این کارگروه اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم تا در این کارگروه با کمک همه دستگاه های مرتبط مانند قوه قضاییه، قوه مجریه و سایر ارگان ها مانند اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی قوانین زايد را شناسایی و در نهایت آن‌ها را حذف کنیم،  همچنین در صورت نیاز برای وضع قوانین جدید در راستای جهش تولید و تحقق شعار سال آن را در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.

نقش بازار سرمایه در افزایش تولید

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: بازار سرمایه با حمایت دولت و بانک مرکزی می تواند تامین مالی خوبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، امروز بسیاری از شرکت ها که به دنبال تولید هستند با سختی زیادی وارد بازار سرمایه می شوند.

وی، نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال جاری را 100 درصد مثبت ارزیابی کرد و افزود: یکی از اقدامات تاثیرگذاری را که می توان در حوزه بازار سرمایه انجام داد تسهیل شرایط ورود شرکت ها و واحدهای اقتصادی به بازار سرمایه است تا  از این طریق شرکت ها بتوانند تامین مالی خوبی را انجام دهند که حاصل آن منتج به تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب سال 1400 را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد