"بورس" در بلند مدت قطعا مثبت است

"بورس" در بلند مدت قطعا مثبت است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت انتظار ما در شرایط منفی بازار سرمایه از حقوقی ها این است که با خرید بیشتر، به عرضه سهام پاسخ دهند.

دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس در گفتگوی خبری امروز در مورد چشم انداز 1400 بورس اظهارکرد: چشم انداز بازار سرمایه در بلند مدت قطعا مثبت خواهد بود و هر چقدر ثبات در اقتصاد کلان بیشتر باشد، مقررات گذاری بر اساس منطق بازار دنبال بشود، نظارت و شفافیت در بورس کامل باشد، نوسانات در بورس کنترل می شود.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا فشار معیشیتی در سال 99 به مردم وارد شد، این موضوع به ویژه برای قشرهای آسیب پذیر جدی بود، بخش قابل توجهی از این افراد یک دارایی ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند.ایده آزادسازی سهام عدالت بر همین اساس مطرح شد. تمایل و توصیه همه ما این هست که مردم عزیز آن را نگه دارند. در عین حال به دنبال روش هایی هستیم که هم فشار فروش به بازار سرمایه وارد نشود و هم نقدشوندگی بورس مد نظر نهاد ناظر است.


ريیس سازمان بورس تاکید کرد: بازار سرمایه عموما به اخبار، چه مثبت چه منفی، بیش از وزن خبر، واکنش نشان می دهد، این موضوع می بایست در اظهار نظرهای سیاسی در خصوص بورس دقت شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا فشار معیشیتی در سال 99 به مردم وارد شد، گفت: این موضوع به ویژه برای قشرهای آسیب پذیر جدی بود، بخش قابل توجهی از این افراد یک دارایی ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند. ایده آزادسازی سهام عدالت بر همین اساس مطرح شد. تمایل و توصیه همه ما این هست که مردم عزیز آن را نگه دارند. در عین حال به دنبال روش هایی هستیم که هم فشار فروش به بازار سرمایه وارد نشود و هم نقدشوندگی بورس مد نظر نهاد ناظر است.

دهقان دهنوی افزود: تلاشمان این هست هر حرفی که توسط نهاد ناظر عنوان می شود حتما به آن عمل شود، این موضوع موجب اعتمادبخشی به بورس می شود. در کنار آن جریان اطلاعات در بازار سرمایه می بایست تقویت شود، شرکت ها می بایست اطلاعات شفاف تر و به موقع به سهامداران ارايه دهند. نظارت ما بر فعالیت بازار نیز می بایست تقویت شود. در حال تهیه سیستم هایی هستیم که ضمن نظارت بتوانند حتی پیش گیری از تخلفات داشته باشند. این موارد می توانند اعتماد مردم به بازار را تقویت کنند.

ريیس سازمان بورس، افزود: جمع بستن عملکرد حقوقی ها اشتباه هست، در برخی موارد حقوقی ها مسيولیت پذیری خود را نسبت به بازار انجام دادند، انتظار ما در شرایط منفی بازار سرمایه از حقوقی ها این است که با خرید بیشتر، به عرضه سهام پاسخ دهند، برخی از آن ها کار خود را به در درستی انجام دادند. در عین حال برخی از حقوقی ها مسيولیت خود را به خوبی انجام ندادند. این موضوع در قوانین و مقررات نمی گنجد، کاستی هایی در مقررات گذاری ها اکنون وجود دارد، اما اکنون سازمان از ابزارهای خود استفاده می کند که حقوقی ها به این سمت هدایت شود که نقش خود را به درستی ایفا کنند. البته این موارد برای حقیقی ها هم صدق می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه می بایست در نهایت اقتصاد کشور را توسعه دهد، این موضوع منفعت برای ناشرین، مردم، بورس و اقتصاد کشور دارد. صنایع بورسی می بایست توجیه پذیری اقتصادی داشته باشند تا سرمایه وارد کانال های صحیح شوند و اقتصاد یک کشور توسعه یابد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد