افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا

افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالا

آیین افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور معاون اول ريیس جمهور، وزیر اقتصاد، ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس و ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل وزارت اقتصاد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، آیین افتتاح «معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران» در محل وزارت اقتصاد آغاز شد.

امیدواریم راه‌اندازی گواهی سپرده نفت و شمش طلا باعث ثبات در بازار ارز شود

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز طی این رویداد اظهار کرد: اتفاقی که صبح امروز در خصوص گواهی سپرده نفت افتاد و اتفاقی که اکنون در حوزه گواهی سپرده شمش طلا در حال رقم خوردن است، مدیون تاکیدات شخص ريیس جمهور و تلاش‌های دکتر مخبر بوده است. امیدواریم مقارن شدن این دو اتفاق در کنار ثبات در بازار ارز باعث شود که در آینده، شرایط هفته‌های گذشته را تجربه نکنیم.

گواهی سپرده کالایی مس نیز هرچه زودتر راه‌اندازی شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: اگر سال‌ها قبل به این فکر می‌افتادیم که دارایی‌های مصون از تورم ایجاد کنیم، بسیاری از مصیبت‌های سالهای گذشته که به صورت نوسانی گریبان‌گیر مردم بود، اتفاق نمی‌افتاد.

خاندوزی تاکید کرد: علت ضرر و زیان افرادی که در بازارهایی نظیر ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند آن است که بازارهای ما عمق نداشتند و ورود خروج تعداد معدودی، میتواند موج ایجاد کند.

وی ابراز کرد: اگر در حوزه بازار طلا، آقایان زودتر چنین ابزارهایی ایجاد می‌کردند، حراج ده‌ها تن طلا در دوره‌های قبل رخ نمیداد و همان طلا می‌توانست ذخیره و پشتوانه ابزارهای ما باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در نظامات مترقی دنیا به دارایی‌های بانک مرکزی چوب حراج نمی‌زنند تا اثرات کاذب حباب‌ها را مدیریت کنند! دوستان سازمان بورس همت کنند تا هرچه سریعتر گواهی سپرده کالایی مس نیز به این سبد افزوده شده و با اتصال این دارایی‌ها به سامانه توثیق ستاره امکان بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم فراهم شود.

حلقه مفقوده سرمایه‌گذاری در بازار طلا امروز رونمایی شد

مجید عشقی ريیس سازمان بورس در این آیین اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه سرمایه‌گذاری در طلا، ابزار معاملات برای شمش طلا بود که امروز مفتخریم این ابزار را در بورس کالا رونمایی کنیم.

ريیس سازمان بورس ادامه داد: بورس کالا در حوزه‌های مختلف از جمله محصولات پتروشیمی، کشاورزی، فولاد و سیمان توانسته به نقش خود عمل کند و بازار را به صورت شفاف کنترل کند.

وی افزود: وقتی کالایی در بورس کالا معامله می‌شود، یک ابزار قوی نظارتی در دست سیاست‌گذار است که می‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند.

عشقی گفت: اگر قیمتی رشد می‌کند، حتما ایرادی در مولفه‌های بازار از جمله عرضه یا تقاضا یا تولید و... ایجاد شده و سیاست‌گذار می‌تواند از این دماسنج استفاده کرده و مشکل را حل کند تا بازارهای کالاها تنظیم شود.

گواهی سپرده طلا به سرمایه‌گذار، تولیدکننده و ذخایر طلا کشور کمک می‌کند

ريیس سازمان بورس تشریح کرد: یک‌معضل جدی معادن طلا برای فروش شمش در بازار وجود داشت که در حال حاضر با قطعات کوچک یک دهم گرم افراد می‌توانند در حوزه طلا سرمایه‌گذاری کرده و به تولیدکننده شمش طلا کمک کنند.

عشقی گفت: این گواهی هم به مردم که می‌خواهند در حوزه طلا سرمایه‌گذاری کنند کمک می‌کند، هم به ذخایر طلا کشور کمک می‌کند که حفظ شود. این گواهی سپرده به راحتی می تواند حتی به صورت الکترونیک مورد وثیقه برای دریافت وام قرار بگیرد. امیدواریم با تکمیل این زنجیره سرمایه‌های خرد بتوانند خود را در مقابل نوسانات حفظ کنند.

اگر خواهان افزایش شفافیت هستیم، باید الزامات بورس را بپذیریم

محمدرضا پورابراهیمی ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این رویداد، اظهار کرد: توسعه بازار سرمایه موجب حذف رانت در کشور می‌شود؛ اگر خواهان ایجاد شفافیت و توسعه بورس هستیم باید الزامات آن را رعایت کنیم. متاسفانه اظهار نظرهایی بعضا در دولت صورت می‌گیرد که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر الزامات بورس رعایت نشود، این اقدامات به نتیجه نخواهد رسید.

پورابراهیمی تصریح کرد: گواهی سپرده شمش اقدام ارزشمندی است که موجب جذب و کنترل نقدینگی می‌شود. این ابزار شفافیت اطلاعات را به دنبال دارد.

نخستین شرط برای ایفای نقش درست بازار سرمایه، خودداری از تصمیمات و قیمت‌گذاری دستوری است

پورابراهیمی گفت: نخستین الزام پذیرش اساس بازار سرمایه، خودداری از تصمیمات دستوری در خصوص نرخ ارز و ... است. تجربه ناموفقی را در خصوص سیاست‌گذاری نرخ ارز دستوری طی ادوار گذشته و دوره‌های مختلف داشتیم.

وی اضافه کرد: دومین الزام حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه کالا و خدمات است؛ در حال حاضر تصمیماتی در خصوص قیمت‌گذاری اتخاذ می‌شود که به نفع مردم نیست.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری به‌معنای تولید رانت در اقتصاد کشور است؛ این اقدام منفعتی را نه به تولیدکنندگان و نه مصرف‌کنندگان نمی‌رساند.

وی ابراز کرد: بعضا گفته می‌شود که هدف از اقتصاد دستوری، انتفاع مصرف‌کننده است، اما در دولت قبلی آماری ارايه کردم که نشان می‌داد قیمت خرده فروشی بعضی‌ اقلام در مقایسه با قیمت همان کالاها در بورس کالا تفاوت فاحشی دارد.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر مسيولان تصمیم مناسبی برای مدیریت این آفت اساسی نگیرند، ساختار ‌و رویکرد اساسی بازار سرمایه زیر سوال می‌رود.

بابت رسیدن ارزش معاملات بورس کالا به 1000 همت، به مدیران بازار سرمایه تبریک می‌گوییم

وی اضافه کرد: با صراحت اعلام می‌کنم عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس ضوابط قانونی کشور، امکان پذیر است. دولت باید کمک و همراهی لازم را داشته باشد تا این مسيله به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمام بشود.

ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کد: امیدوارم رویداد امروز زمینه‌ای برای شکل‌گیری ابزار آتی طلا در سال آینده باشد.

پورابراهیمی با اشاره به افزایش حجم و ارزش معاملات در بورس کالا، بیان کرد: ارزش معاملات بورس کالا از 659 همت به هزار همت رسیده؛ این اتفاق مبارکی است که بابت باید به مدیران بازار سرمایه تبریک بگوییم. ظرفیت بورس کالا نسبت به سال گذشته از منظر میزان و تناژ 56 درصد رشد داشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد