وعده ریزش قیمت‌ خودرو / خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟

وعده ریزش قیمت‌ خودرو / خودروی خارجی هم قیمت پراید می‌شود؟

مجلس نهایتا رای به آزادسازی واردات خودرو داد. اما برای واردات خودرو شروط عجیبی وضع کرده‌اند. به همین دلیل مردم و فعالان بازار خودرو می‌گویند این طرح منجر به کاهش قیمت خودرو نمی‌شود و فقط رانت ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرط واردات خودرو بدون انتقال ارز از یک طرف واردات خودرو را محدود می‌کند. از طرف دیگر قرار است سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت تعیین شود.

همین دو شرط این سوال را ایجاد کرده که آیا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند قیمت‌ خودروهای خارجی را کاهش دهد؟

خودروی خارجی هم‌قیمت پراید می‌شود؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو به تجارت‌نیوز گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی را به طور مقطعی ارزان کند اما این طرح در بلندمدت نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه مشکل‌آفرین است و به رانت دامن می‌زند.

این در حالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته با آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی حتی تا 80 درصد هم ارزان شود!

این گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو به این معناست که قیمت یک خودروی واراتی یک میلیاردی باید به 200 میلیون تومان برسد و هم قیمت پراید شود. یا مثلا قیمت کیا سراتوی مدل 2018 که اکنون یک میلیارد و 550 میلیون تومان است احتمالا باید هم قیمت پژو 206 و سمند شود.

واردات خودرو برای دارندگان ارز دیجیتال؟

اما نگاه مردم به این مصوبه مجلس چیست؟ آیا آنها هم معتقدند با ازادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی نصف می‌شود و آنها به جای پرداخت 300 میلیون برای خرید سمند و پژو، می‌توانند خودروی خارجی سوار شوند؟

در ادامه نظرات برخی از مردم درباره قیمت خودرو پس از آزادسازی واردات را می‌خوانید:

«من قصد داشتم دست نگه دارم برای خرید خودرو ولی دیگه کاملا ناامید شدم و باید یه خودروی داخلی بخرم. چون این قانون فقط رانت میاره و سودش تو جیب یکسری آقازاده میره.»

«این فقط برای پولدارهاست. اونهایی که ارز دیجیتال دارن. ارز دیجیتال میدن و خودرو وارد می‌کنند. اینطوری ارز هم از کشور خارج نکردن!»

«اگر بخواهند دلال بازی جمع شود باید اجازه دهند هر شخصی با خودش یک خودرو وارد کند.»

«این نشد آزادسازی خودرو! مافیای خودرو مانع واردات میشود. باید آزادسازی به شکلی بود که رقابت شکل بگیرد نه انحصار واردات به دست عده‌ای بیفتد.»

شرط کاهش 50 درصدی قیمت خودرو

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفتگوی زنده اینستاگرامی به تجارت‌نیوز گفت: قیمت سانتافه در دبی 44 هزار درهم است که با نرخ روز درهم، 330 میلیون تومان می‌شود. تعرفه واردات و سهم نهادها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه 250 میلیون تومان اضافه می‌شود.

یعنی قیمت سانتافه 580 میلیون تومان می‌شود. حتی اگر واردکننده 300 میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار 800 تا 900 میلیون تومان می‌شود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و 800 میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد.

اما مردم معتقدند قیمت خودروهای وارداتی چندان تغییری نمی‌کند.

«آزادسازی واردات خودرو باید به شکلی باشد که قیمت خودروهای داخلی هم به واسطه آن ارزان شود و مجبور نباشیم پراید 10 میلیونی را 150 میلیون بخریم.»

«قیمت خودرو فقط در صورتی شکسته می‌شود که در عرض چند ماه چند میلیون دستگاه خودرو وارد شود. تنها با این شرط قیمت خودرو نصف میشود.»

«میگن قیمت خودروهای خارجی 80 درصد ارزان میشه یعنی یک خودروی یک میلیاردی میشه پول یک پراید! بعیده!»

«این طرح و مواردی که اشاره کرده اصلا به درد مصرف‌کننده واقعی نمیخوره و بازم انحصاری و در دست باندهاست.»

«با این طرح قیمت خودروی خارجی به نسبت داخلی ارزان‌تر میشه ولی باید صبور بود.»

«ریزش 20-30 درصدی یعنی برگشت به قیمت های خرداد ماه یعنی اواخر دولت قبل! به قول معروف نه خانی آمده و نه خانی رفته.»

مطالعه بیشتر: شورای رقابت نباید در بازار دخالت کند / خودروهای داخلی هم ارزان می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد