کسب بازدهی معقول در بورس با سرمایه‌گذاری بلندمدت

کسب بازدهی معقول در بورس با سرمایه‌گذاری بلندمدت

بورستهران - ایرنا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون قیمت سهام در بازار بعد از اصلاح‌های شدیدی که تجربه کرده‌ به نرخ های معقولی برای سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت رسیده و براساس پیش‌بینی‌ها دوباره این بازار به جایگاه خود برای تامین...

«امیرعلی امیرباقری» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا نرخ ارز را مهمترین عامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام دانست و افزود: چند نکته را باید در تحلیل و بررسی کنونی بازار و شرایط آتی معاملات آن در نظر گرفت که هر یک از آنها می توانند به تنهایی روند بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وابستگی نرخ ارز بر پارامترهای سیاسی و نیز افزایش دید مثبت نسبت به افق سیاسی، ممکن است برای مدتی کوتاه معاملات بورس تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و با نوسان همراه شود. 

وی به افزایش خوش بینی ها نسبت به مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: از آنجایی که چشم انداز تیره ای در افق سیاسی دیده نمی شود؛ بنابراین انتظار می رود که در کوتاه مدت شرایط تورمی سنگین و چشم انداز تورمی در اقتصاد کشور دیده نشود که همین امر می تواند روند معاملات بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

امیرباقری با بیان اینکه در بعد داخلی بحث انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد کاندیداها بعد از انتخابات از مهمترین مسایلی است که اکنون بازار با آن مواجه شده است، اظهار داشت: عده ای معتقدند کاندیداها بعد از پیروزی در انتخابات برای کوتاه مدت اقدام به تحقق شعارهای خود خواهند کرد و چه بسا حتی با ارزپاشی بتوانند جو بازار را کنترل کنند و تورم را در بازار کالاهای فیزیکی کاهش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون اکثر کاندیداها منتقد بر وضع اقتصادی موجود هستند و حداقل برای آنکه بتوانند در کوتاه مدت به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند ناچار هستند تورم را حتی با تزریق ارز به بازار کنترل کنند که این فشار می تواند تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام باشد.

وی با بیان اینکه قوانین و مباحث مالیاتی از دیگر مسایلی است که می تواند تاثیرگذار بر فضای سرمایه گذاری کشور باشد، گفت: یکی از مهمترین منابع بودجه در کشور بحث مالیات ها است که در بودجه دیده شده است و هر سال پررنگ تر از سال گذشته دنبال خواهد شد.

به گفته امیرباقری، فعالان اقتصادی باید این موضوع را به طور جد در محاسبات خود در بعد شرکت های بورسی و غیربورسی پیگیری کنند.

 وی با بیان اینکه پرهیز از هر گونه شوک از نوع سیاسی و اقتصادی برای سلامت بازارها ضروری است، افزود: در کنار این مسایل باید موضوعی مدنظر قرار گرفته شود و آن هم اینکه اکنون قیمت سهام در بازار بعد از اصلاح های شدیدی که تجربه کرده اند به نرخ های معقولی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت رسیده اند.

امیرباقری تاکید کرد: ممکن است در کوتاه مدت شاهد فشار فروش در برخی از نمادها باشیم اما انتظار می رود در میان مدت و بلندمدت با توجه به سطوح قیمتی که اکنون در بازار مشاهده می شود و تفکیک راه سهام و صنایع از یکدیگر روند معقولی در بازار دنبال شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار هفته گذشته شاهد ایجاد تعادل نسبی در بازار بودیم، تاکید کرد: با توجه به وضعیت معقولی که بازار دارد، پیش بینی می شود که بازار سرمایه دوباره به جایگاه خود به عنوان بازاری برای تامین مالی و بازاری برای سرمایه گذاری خرد و کلان بازگردد.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که این اتفاق در میان مدت و بلندمدت رخ می دهد  و نباید در کوتاه مدت انتظار چنین مسایلی را در بازار داشته باشند چراکه بازار باید بتواند فرصتی را پیدا کند تا خود را با اقلیم سیاسی و اقتصادی وفق دهد و دوباره در مسیر معقول و منطقی قرار بگیرد.

امیرباقری با اشاره به اینکه با توجه به چنین موضوعی سرمایه گذاران باید کلیه پارامترهای مشهود و نامشهود سیاسی و اقتصادی حاضر و آتی را در معاملات خود مدنظر قرار دهند، گفت: سرمایه گذاران باید براساس همین پارامترها و اتخاذ استراتژی مناسب مانند تهیه پرتفوی مناسب اقدام به سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سرمایه گذارانی که از دانش و مهارت کافی برای  سرمایه گذاری برخوردار نیستند باید از افراد دارای مجوز قانونی استفاده کنند تا بتوانند در میان مدت و بلندمدت بازدهی معقولی را در مورد بازار سرمایه کسب کنند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه توام با ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است که برخی از افراد از این موضوع بی بهره هستند و سرمایه های خود را در این مسیر از دست داده اند، بنابراین برای آنکه دوباره شاهد این اتفاقات و هیجان های منفی در بازار نباشیم باید مبحث تخصص گرایی در بازار سرمایه توسط ارکان و متولیان این بازار به جد پیگیری شود.

به گزارش ایرنا،  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، 12 خرداد ‌ماه) با 39 هزار واحد افزایش به عدد یک میلیون و 148 هزار واحد رسید و حدود 3.5 درصد رشد داشت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد