دلیل کمبود مرغ و روغن اعلام شد / مرغ و روغن قاچاق می‌شود؟

دلیل کمبود مرغ و روغن اعلام شد / مرغ و روغن قاچاق می‌شود؟

در یک ماه گذشته، کمبود روغن و مرغ در اکثر شهرهای ایران به سهمیه‌بندی این کالاها منجر شده است. اما حالا وزارت صمت می‌گوید دلیل کمبود این کالاها، قاچاق آنها به کشورهای دیگر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چند هفته گذشته، کمبود روغن آن را سهمیه‌بندی کرده بود. برخی از فروشگاه‌ها روغن تحویل سال 1400 را ثبت نام می‌کردند و برخی دیگر برای فروش روغن، کارت ملی می‌خواستند. در بسیاری از شهرها هم مردم برای خرید روغن باید در صف‌های طولانی می‌ماندند.

تشکیل صف به مرغ هم رسید. آن هم زمانی که قیمت مرغ در بازار آزاد به مرز 30 هزار تومان رسید. برخی از میادین میوه و تره بار مرغ دولتی با قیمت 20 هزار تومان توزیع می‌شد و مردم برای خرید آن باید ساعت‌ها در صف می‌ماندند.

حالا وزارت صمت می‌گوید مشکل این است که بخشی از مرغ و روغنی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شد، مجددا به خارج از کشور صادر می‌شده است. به عبارتی دلیل افزایش قیمت و کمبود کالا، قاچاق آن به خارج است.

آنگونه که ایلنا به نقل از مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت خبر داده صادرات رسمی کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، مانند روغن و مرغ ممنوع است ولی از هر روشی که استفاده می‌کنیم، بخشی از این کالاها از مرزها خارج می‌شود اما تلاش بر این است که به حداقل میزان ممکن برسد.

او گفته دلیل قاچاق مرغ و روغن، واردات این کالاها با ارز 4200 تومانی و اختلاف 5 برابری ارز بازار آزاد و ارز ترجیحی است.

میزان قاچاق چقدر است؟

اما مساله قاچاق مرغ و روغن به خارج از کشور در حالی رخ داده که دولت برای کنترل بازار این کالاها و تامین آن به اقدامات متعددی دست زده است. از ممنوع کردن خروج مرغ از برخی از شهرها تا ممنوعیت اعلام قیمت آن. چراکه معتقدند اعلام قیمت مرغ، بازار را تحریک می‌کند.

اما حالا یک مقام رسمی در وزارت صمت خبر داده که یکی از دلایل کمبود و افزایش قیمت این کالاها در هفته‌های اخیر، قاچاق آن به خارج از کشور است.

نکته مهم دیگری که در اظهارات این مقام مسيول وجود دارد، حجم قاچاق این کالاست. چراکه اگر دلیل کمبود مرغ و روغن قاچاق این کالا باشد، باید میزان قاچاق آن به شدت بالا باشد.

چون به گفته صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت متوسط نیاز ماهانه کشور به روغن تنها 130 هزار تن بوده اما در اسفندماه 200 هزار تن روغن تولید و توزیع شده است.

آمارها نشان می‌دهد در بهمن ماه هشت هزار تن روغن بیشتر از دی ماه تولید شده است. به گفته دبیر انجمن صنفی روغن نباتی، در دی ماه 177 هزار تن روغن تولید و در بهمن ماه هم 185 هزار تن روغن در سراسر کشور توزیع شده است. تولیدکنندگان هم بدون توقف روغن تولید می‌کنند و هیچ وقفه‌ای در تولید روغن وجود ندارد!

بر اساس این اظهارات در یکی دو ماه گذشته 50 تا 70 هزار تن روغن مازاد بر نیاز مردم تولید و توزیع شده است. حال باید پرسید آیا این میزان به خارج از کشور قاچاق شده یا تنها بخشی از آن قاچاق شده است.

اما نکته مهم و قابل توجه این است که دولت در این مدت تنها به حرف درمانی برای مدیریت بازار روی آورده و به جای ممنوعیت اعلام قیمت و خروج آن از تهران و سایر شهرها، احتمالا می‌توانست مدیریت بهتر و کارامدتری برای مقابل با قاچاق حجم بالای روغن و مرغ اتخاذ می‌کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد