دولت دوازدهم منشا اصلی ریزش بازار سرمایه/ روند طبیعی بورس در سال نخست دولت سیزدهم

دولت دوازدهم منشا اصلی ریزش بازار سرمایه/ روند طبیعی بورس در سال نخست دولت سیزدهم

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه دولت دوازدهم را منشا ریزش بورس دانست و گفت: با توجه به تلاش دولت سیزدهم برای کنترل نرخ تورم، استفاده از ابزار انقباضی برای کنترل تورم و نیز نظم دادن به اقتصاد، طبیعی است که مسیر بورس در سال نخست...

«حسین عبدی» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسان اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: معاملات بورس در دی ماه 1400 روند خوبی را تجربه نکرد و حتی در برخی از مواقع با سطوح بحرانی مواجه شد.

وی بیان‌داشت: معاملات بورس در دی ماه از نظر افت شاخص و ریزش، بدترین روزهای معاملاتی را تجربه کرد.

عبدی خاطرنشان‌کرد: عمده مسایلی که این روزها روند این بازار را تحت‌الشعاع قرار داده، چالش‌های مرتبط با بودجه و بازار سرمایه است که همچنان این بازار با شایعات و مسایل مربوط به بودجه مواجه است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: قطع گاز چند شرکت پتروشیمی و نیز تعدادی از شرکت‌های فولادی باعث شد تا این خبر به بازار رسوخ کند، این امر در کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار بود و بحرانی فراگیر معاملات بازار را تحت شعاع قرار داد.

وی به دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بورس در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ ارز و نیز چشم‌انداز مذاکرات برجامی باعث شد تا تحلیگران، نرخ ارز را کمتر از سطح فعلی پیش‌بینی کنند؛ بازار سرمایه با توجه به عدم وجود نقدینگی، عدم ‌مشارکت بازارگردان‌ها و حقوقی‌های بزرگ بازار علاوه بر ریزش مداوم با حجم گسترده‌ای از ترس و نگرانی سهامداران در این بازار همراه شد.

پیش‌بینی روند بازار در بهمن ماه

عبدی، روند بازار در بهمن‌ماه را مورد ارزیابی قرار دارد و گفت: پیش بینی روند بازار برای بهمن ماه و در شرایط فعلی سخت است، اما اکنون قیمت سهام شرکت‌ها به کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده‌ است و به نظر می‌رسد چنین موقعیتی، شرایط خوبی را برای پول‌های تازه نفس فراهم کرده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نمودارها نشان‌دهنده کف قیمتی سهام شرکت‌ها در بازار است، افزود: به نظر می رسد کف قیمتی سهام همین محدوده‌ها باشد، همچنین سطوح حمایتی موجود در بازار تاییدکننده این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه ارايه گزارش شرکت‌های بزرگ نشان‌دهنده وضعیت بسیار خوب آنها در بازار است، ادامه‌داد: بسیاری از شرکت‌ها در سه ماه سوم سال، عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و همچنین در دی‌ماه فروش بسیار خوبی را تجربه کردند.

عبدی با بیان اینکه این عوامل نشان می‌دهد بازار دچار بیش واکنشی به اخباری شده است که حول محور بازار سرمایه در جریان است، افزود: در چنین شرایطی باید اعلام کرد که نقش عوامل روانی در روند بیش واکنشی بیش از عوامل بنیادی است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه‌کرد: در این شرایط سرمایه‌گذاران هوشمند می‌توانند از موقعیت فعلی استفاده و ورود کم ریسکی را در این بازار برای سرمایه‌گذاری تجربه کنند.

وی با اشاره به اینکه بازار در شرایطی قرار دارد که به نظر می‌رسد در کف‌های تاریخی خود قرار گرفته است، گفت: به احتمال زیاد سیگنال‌های قوی به بازار داده خواهد شد و با توجه به تناقض بین قیمت سهام و ارزش ذاتی آنها که تاییدکننده این موضوع است بازار از این به بعد مسیر جدیدی را تجربه کند.

عبدی اظهار داشت: اکنون برای بهبود روند معاملات بورس باید نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و حقوقی های فعال در بازار کمی پررنگ‌تر شود و تعامل میان فعالان بازار و دولت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در این خصوص بهتر است نحوه مدیریت شرکت‌های دولتی بهبود یابد، زیرا بسیاری از سهام شرکت‌ها اکنون در کمتر از ارزش ذاتی خود قرار دارند و خرید آنها برای دولت با ریسک چندان زیادی مواجه نخواهد بود.

نقش بازارگردان‌ها در بهبود روند معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه، به نقش بازارگردان ها در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازارگردان ها باید با بودجه بیشتر و اقدام موثرتر به بازار کمک کنند، تا از این طریق زمینه افزایش نقدینگی و بهبود نقدشوندگی بازار فراهم شود.

وی خاطرنشان‌کرد: نرخ نفت و قیمت جهانی کامودیتی ها اکنون در موقعیتی بسیار خوب قرار دارند و به نظر می‌رسد تزریق نقدینگی به بازار تاثیر زیادی را بر معاملات این بازار بگذارد و منجر به بهبود روند معاملات بورس شود.

عبدی، روند معاملات بورس تا پایان بهمن‌ماه را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: عدم وجود نقدینگی بزرگترین ریسک تهدیدکننده بازار است، افت شدید قیمتی چندان بازار را تهدید نمی‌کند زیرا کف قیمتی در سهام بزرگ شناسایی شده اند اما وضعیت نقدینگی بازار، بزرگترین ریسک تهدیدکننده معاملات بورس خواهد بود.

سابقه ریزش شاخص بورس در بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عواملی که به کلی روند بازار را با تغییر همراه کرد و منجر به ریزش معاملات بورس شد، اشاره کرد و گفت: در پله نخست باید به این موضوع توجه شود که به چه دلیل بازار سرمایه این مسیر را در پیش گرفت و کل معاملات آن در مسیری اشتباه قرار گرفت، زیرا بازار سرمایه می‌توانست روند بهتری را در پیش بگیرد و شکل بهتری را از خود به عنوان ویترین اقتصادی به نمایش بگذارد.

عبدی، اصلی‌ترین عامل ریزش بورس را تبلیغات و اقدامات گسترده دولت دوازدهم و دعوت سراسری مردم در دولت قبل بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و اظهار داشت: عدم کمک به آموزش و اطلاع رسانی عمومی باعث شد تا عموم مردم بدون آموزش‌های لازم وارد این بازار شوند و این افراد با بازاری مواجه شدند که هر روز با رشدی پرشتاب همراه بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم تلاش کرد تا نقدینگی لازم برای تامین کسری بودجه را از طریق این بازار و با فروش دارایی‌های خود انجام دهد که این امر زمینه‌ساز ریزش بورس در طول یک سال گذشته شد.

وی افزود: قرار گرفتن این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد تا بازار بعد از مدتی کوتاه دیگر توان و ظرفیت لازم برای ادامه روند صعودی گذشته را نداشته باشد؛ بنابراین این اتفاقات و تضاد منافع مابین وزارت اقتصاد، وزارت نفت و حاشیه‌های ایجاد شد ه در آن زمان باعث شد تا بازار ریزش شدید، گسترده و دامنه دار را تجربه کند.

عبدی با تاکید بر اینکه دامنه ریزش شاخص بورس به حدی بود که کنترل آن از توان همه مسوولان خارج شد، گفت: نقدینگی بسیاری از گروه‌ها، شرکت‌های بزرگ و نهاهای اصلی توانایی لازم برای اداره بازار سرمایه را نداشتند و این امر باعث شد تا بسیاری از نقدینگی‌ها در سهام قفل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه دولت دوازدهم را منشا ریزش بورس دانست و گفت: با توجه به تلاش دولت سیزدهم برای کنترل نرخ تورم، استفاده از ابزار انقباضی برای کنترل تورم و نیز نظم دادن به اقتصاد طبیعی است که مسیر بورس در سال نخست دوره ریاست جمهوری نوسانی باشد و نتواند وضعیت بهتری را تجربه کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد