چرا بورس این روزها سبز است؟

چرا بورس این روزها سبز است؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مثبت بودن گزارش‌های شرکت‌ها می‌تواند در مثبت شدن شاخص نقش داشته باشند و سیر تحولات سبب شده است که انتظار بازگشت تورم به اقتصاد شکل بگیرد از سوی دیگر بعد از ریزش 9 ماهه‌ اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی رسیدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت انتظارات تورمی به اقتصاد می‌تواند عامل رشد شاخص در روزهای اخیر باشد.

وی با اشاره به اینکه مثبت بودن گزارش‌های شرکت‌ها می‌تواند در مثبت شدن شاخص نقش داشته باشند اما تنها دلیل این تغییر روند نیست، افزود: سیر تحولات سبب شده است که انتظار بازگشت تورم به اقتصاد شکل بگیرد از سوی دیگر بعد از ریزش 9 ماهه‌ی اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی رسیدند.

این کارشناس بازار سرمایه در توضیح این مطلب افزود: خیلی از نمادها شاید بیش از 60 درصد عقب نشستند که اتفاقا اغلب آنها نمادهای فاندامنتال بودند و این ریزش انها را در موقعیت جذاب قرار داد.

میرمعینی با اشاره به اینکه این اتفاقات در کنار هم سبب شده است بازار در روزهای اخیر روند مثبت داشته باشد، اضافه کرد: تداوم این روند بستگی به رویکرد دولت آینده دارد و ترکیب تیم اقتصادی و حتی سیاسی دولت آینده می‌تواند بر مسیر حرکت بورس تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه به اندازه آقای دارابی نسبت به رویکرد مثبت و تحقق وعده‌هایی که قبل و بعد انتخابات داده می‌شود، خوشبین نیست، اضافه کرد: برخی بازدید آقای رییسی از تالار بورس را مهم می‌دانند اما ورود یک فرد به تالار بورس، از نظر من مهم نیست. قبل از ورود به تبلیغات، تمام کاندیداها و تیم‌های تبلیغاتی آنها می‌دانستند ضریب نفوذ بازار سرمایه در خانوارهای کشور افزایش یافته و تبلیغ روی این محور می‌تواند جذابیت ایجاد کند پس بسیاری از صحبت‌ها می‌تواند در قالب تبلیغ ارزیابی شود.

میرمعینی گفت: صحبت‌هایی درباره قطع وابستگی دلار به فره مردم به گوش می‌رسد ، نکته اینجاست که نمی‌شود رابطه دلار با اقتصاد را قطع کرد اما از بازار سرمایه حمایت کرد. بازار سرمایه عصاره نظام بازار آزاد است. یعنی بازاری است که رد تعارض با قیمت گذاری و دخالت بی‌جای دولت است.

وی گفت: اگر قايل به اثرگذاری بازار سرمایه در اقتصاد هستیم باید حقوق سرمایه‌گذار را حفظ کنیم و بگذاریم طبق مکانیزم بازار آزاد رد کشور عمل شود و رقابت اقتصادی رخ دهد.

میرمعینی با اشاره به ضرورت التزام به بازار آزاد تاکید کرد: البته می‌دانیم بسترهای چنین کاری وجود ندارد . این برنامه، برنامه‌ای کار بسیار پیچیده و سخت است.وی با اشاره به اینکه سهم بازار سرمایه از تامین مالی در بهترین شرایط از 5 درصد بالاتر نرفته است، گفت: اگر قرار است بازار سرمایه رشد کند ، نقدینگی ورودی به بازار نباید صرف سفته‌بازی و بازی با اعداد و ارقام شود.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد داد: لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر جایگاه ویژه‌ای در دولت برای رییس سازمان بورس تعریف شود تا این فرد بتواند در دولت حضور داشته باشد و از بازار سرمایه دفاع کند.

وی تاکید کرد: ريیس‌جمهور نیز به نظرم باید خواستار تدوین دو برنامه 5 ساله و یا دو 10 ساله شود تا روشن شود در جهت توسعه بورس چکار می‌توانیم بکنیم .

منبع: خبرآنلاین

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد