اشتباهی که سیستم پرداخت کشور را زمین‌گیر کرد/...

اشتباهی که سیستم پرداخت کشور را زمین‌گیر کرد/...

غیبی پور، کارشناس اقتصادی گفت: مردم و رسانه‌ها باید به این نکته توجه کنند که مالیات بر تراکنش نداریم. تراکنش مالی یا...

خبر اتصال کارت‌خوان‌ها به سامانه مالیاتی حرف و حدیث‌های مختلفی را در بازار ایجاد کرد. تعدادی از کسب‌وکارها کارت خان‌های خود را پنهان کردند و تقاضای پول نقد یا واریز وجه به کارت داشتند. به تازگی نیز داوود منظور ريیس‌کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، یک‌میلیون و 400 هزار کارت‌خوان بلاتکلیف هستند و تاکنون نه به پرونده مالیاتی متصل و نه غیرفعال شده‌اند که بانک مرکزی تا یک ماه آینده آن‌ها را غیرفعال می‌کند. پیرامون این موضوع سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: بر اساس قانون بودجه امسال انطباق کارت‌خوان‌ها با شبکه مالیاتی مصوب شد. قانون مصوب کرده است که کارت خان را باید در شبکه مالیاتی استفاده کنید. عواقب خیلی از قوانین در مرحله اجرا مشخص می‌شود. در سال قبل اشخاص اظهارنامه تهیه می‌کردند. الزام به انطباق با کارت خان نیز نبود. دست سازمان مالیاتی باز بود و هر درصدی را می‌خواست برای مالیات خارج می‌کردند. بر مبنای تراکنش، مالیات رسیدگی می‌شد. در مرحله اظهارنامه خبری از کارت خان نبود.

غیبی پور اظهار کرد: در حال حاضر افراد زمانی که می‌خواهند اظهارنامه ثبت کنند، در سامانه به‌روزرسانی کارکرد کارت خان را انتخاب می‌کنند. کارت خان‌هایی که به اسم شما ثبت شده است و حجم تراکنش‌ها در این بخش مشخص می‌شود. نکته‌ای که حساسیت ایجاد کرده، افشا کارت خان‌ها و شفافیت فعالیت‌ها است. در این شرایط مالیات واقعی اخذ می‌شود. افکار عمومی این موضوع را رشد روند اخذ مالیات می‌داند. آهنگ مالیات ستانی تند شده است. آهنگ تند منجر به اعتراض کسب‌وکارها شده است.

مالیات بر تراکنش نداریم

وی افزود: مردم و رسانه‌ها باید به این نکته توجه کنند که مالیات بر تراکنش نداریم. تراکنش مالی یا گردش حساب، انعکاس فعالیت‌های یک شغل است. انعکاس کسب‌وکارها پول یا کالا است. کالا به‌واسطه عدم برقراری سیستم جامع فروشگاهی مشخص نیست. البته در بحث مالی می‌توانیم کنترل‌های لازم را انجام دهیم. این موضوع با کارت به کارت یا پرداخت نقدی برطرف نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با تفکیک حساب شخصی و تجاری، بحث کارت به کارت نیز شدنی نیست. همچنین پرداخت نقدی با توجه به شرایط بازار و محدودیت‌های بانکی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه هیچ گزینه‌ای نمی‌تواند جایگزین کارت خان شود. باید توجه داشته باشید که هر تراکنش و گردش حسابی نمایانگر سود واقعی نیست. در مرحله سامانه فروشگاهی این بحث کنترل شدنی است. با فراگیری این سامانه مشکلات کمتر می‌شود. با این کار کیفیت فروش کالا مشخص خواهد شد. شفافیت پولی داریم اما سود کسب‌وکارها الان معلوم نیست. قطع کارت خان‌ها برای کسب‌وکارها فضای رقابتی را از بین می‌برد. در نتیجه ضرورت استفاده از کارت‌خوان تعارف پذیر نیست.

غیبی پور در پایان گفت: بحث ثبت کارت خان‌ها در سامانه مالیاتی نیز مطرح شد. عده‌ای کارت خان داشتند اما به سامانه مالیاتی متصل نبودند. اتصال کارت خان به سامانه مالیاتی یک ضرورت است. بر اساس تصمیم بانک مرکزی یا باید کارت خان را قطع کند یا باید به یک پرونده مالیاتی الصاق شوند. در نتیجه هر کس کارت خان دارد، در سال آینده مالیات شفافی دارد. این روند عدالت کامل است. بازاریان این روند را پذیرفته‌اند. 2 میلیون پرونده مالیاتی جدید ایجاد شده است.

بزن به کارت چرا رونق گرفت؟

اگرچه در کسب‌وکارهای مختلف "بزن به کارت" رونق گرفته است اما با یک تحقیق کوچک متوجه می‌شویم که این راهکار خوبی برای فرار از مالیات نیست. جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده است که اساسا ملاک سازمان امور مالیاتی برای درآمد اصناف، فقط گردش مالی در دستگاه‌های کارت‌خوان و پوز نیست و تمام حساب‌های بانکی اصناف رصد می‌شوند. در این شرایط نیز کسب‌وکارها باید در مسیر عدالت حرکت کنند. کارگر، کارمند و قشر حقوق‌بگیر پیش از واریز حقوقش به اجبار مالیاتش را پرداخت می‌کند و روند مشخصی برای این قشر وجود دارد. در نتیجه کسب‌وکارهای دیگر نیز باید مالیات خود را به صورت شفاف پرداخت کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد