خانه‌به‌دوش|‌ مالیات بر خانه‌های خالی‌ و سامانه املاک‌ بازار بی‌ضابطه اجاره مسکن را مهار می‌کند

خانه‌به‌دوش|‌ مالیات بر خانه‌های خالی‌ و سامانه املاک‌ بازار بی‌ضابطه اجاره مسکن را مهار می‌کند

یک کارشناس مسکن گفت: تکمیل سامانه املاک و عرضه خانه‌های خالی در کنار مالیات بر خانه‌های خالی، ترمز بازار بی‌ضابطه اجاره مسکن را خواهد کشید.

سیدسینا سعیدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار اجاره مسکن اظهار داشت: رشد بازار اجاره مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی رشدی قابل توجه است و به 50 درصد در یک سال هم در برخی مناطق می‌رسد.

این کارشناس مسکن در تشریح فشار مالی وارده به مستاجران گفت: در پایتخت بیش از 50 درصد از هزینه یک خانواده مرتبط با تامین مسکن است یعنی از هر یک میلیون تومان هزینه نزدیک به 500 هزار تومان هزینه اجاره و مسکن است؛ توجه شود که این 50 درصد از سبد هزینه است و نه هزینه درآمد، یعنی ممکن است درامد یک خانواده کمتر از هزینه باشد و سهم از درآمد بیشتر از 50 درصد شود.

سعیدی‌فر با اشاره با راهکارهای موجود برای ساماندهی بازار اجاره مسکن تاکید کرد: اولین و سریع‌ترین راهکار تکمیل سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که ظرفیت عرضه 1.6 میلیون مسکن به بازار اجاره و شکست قیمت را دارد.

وی ادامه داد: عرضه این تعداد واحد مسکن یعنی در بدترین حال رشد قیمت اجاره متوقف و مطابق سال گذشته تعیین خواهد شد.

این کارشنای مسکن تاکید کرد: متولی اخذ مالیات از خانه‌های خالی سازمان امور مالیاتی است و باید گزارش اقدامات را به مردم بدهد.

کاربران خبرگزاری فارس در بخش فارس من با ثبت پویش‌های متعددی، خواستار پیگیری درباره افزایش بی‌ حد و حساب قیمت اجاره‌ مسکن شده‌اند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد