اتاق بازرگانی نباید آمار فروش نفت به چین را منتشر می‌کرد!

اتاق بازرگانی نباید آمار فروش نفت به چین را منتشر می‌کرد!

آمار منتشر شده از سوی گمرگ چین و رویترز خبر از کاهش 90 درصدی صادرات نفتی ایران به چین می‌دهد. با این حال حریری، رییس اتاق ایران و چین در همین باره می‌گوید: آمار منتشر شده به دلیل تحریم‌ها دقیق و کامل نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که بنا بر آمار منتشر شده اتاق ایران میزان صادرات نفت ایران به چین در 7 ماه اول سال 2021 حدود 11 میلیون دلار بوده است. مجیدرضا حریری، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین می‌گوید: این تنها بخشی از صادرات نفتی ما به چین است و میزان دقیق آن نیست.

حریری ادامه می‌دهد: صادرات نفتی ما به چین نسبت به سال‌های 94 و 95 کاهش پیدا کرده و این آمار با کمی شیطنت پخش شده است.

رییس اتاق ایران و چین توضیح می‌دهد: چین تنها کشور دنیاست که به صورت رسمی اعلام می‌کند تحریم‌ها علیه ایران را قبول ندارد.

این در حالی است که رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در همین باره به خبرنگار تجارت‌نیوز گفته بود: احتمالا دلیل عدم تمایل چینی‌ها، سیاست‌های بین‌المللی علیه ایران است. چین قبلا هم نشان داده‌ که می‌تواند از تحریم‌ها تبعیت کند.

حریری با تاکید بر محرمانه بودن این آمار می‌گوید: میزان واقعی خرید نفتی چینی‌ها از ایران هرگز منتشر نمی‌شود و جزو آمار محرمانه کشور است.

حریری اظهار تاسف می‌کند: مشخص نیست مرکز اتاق پژوهش‌های ایران این آمار را از کدام مجرا و با چه مجوزی منتشر کرده است. نباید روش‌ها و میزان فروش در دوران تحریم‌ها را افشا نکنیم.

البته رویترز هم در پایان ماه آگوست یعنی مرداد امسال گزارش داده بود که عربستان در چند ماه اخیر، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده است. بر اساس آمار اداره گمرک چین، صادرات نفت عربستان به چین در این ماه، نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش داشته است.

او توجیه می‌کند: سال گذشته حدود 30 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و حدود 17 میلیارد دلار ارز صادرات غیر نفتی برنگشته است. پس چگونه 40 میلیون دلار کالا وارد کرده‌ایم؟ وقتی صادرات غیر نفتی ما کفاف نیمی از واردات ضروری ما را نمی‌دهد پس بقیه پول آن را با فروش نفت تامین شده است.

حالا باید منتظر ماند تا فهمید آیا این خبر نشانه شروع سیاست‌های متفاوت چین است یا آمار منتشر شده به دلیل تحریم‌ها کامل نبوده‌اند.

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «چین، ایران را غافلگیر کرد» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد