بازار سهام استعداد روند صعودی را دارد/ نیازمند تغییر نگاه سهامداران در بورس هستیم

بازار سهام استعداد روند صعودی را دارد/ نیازمند تغییر نگاه سهامداران در بورس هستیم

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه می‌توان امیدوار به ایجاد روند مثبت در بورس بود، گفت: سهامداران، نوسان‌گیری را برای مدت کوتاهی به عنوان بهترین راه می‌دانستند، در حالی که بارها نسبت به اشتباه بودن این موضوع اشاره...

"قاسم کریمی" امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسان اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: نرخ تعادلی دلار در صورت توافق یا عدم توافق در مذاکرات برجامی، حدود 29 تا 30 هزار تومان است و به نظر می‌رسد دولت به‌منظور جلوگیری از وجود برخی تلاطم‌ها در کشور به سمت تک‌نرخی شدن ارز  حرکت کند که توصیه اکثر کارشناسان هم رخ دادن حتمی چنین موضوعی در اقتصاد کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون روند معاملات بورس به مسیر قیمت ارز گره خورده است، افزود: اگر گشایش‌های اقتصادی و برجام به حدی باشد که مسیر توسعه شرکت‌ها فراهم شود، می‌توان امیدوار به تفکیک آینده بورس و ارز از یکدیگر بود، زیرا در آن زمان بحث اصلی مربوط به رشد شرکت‌ها است و دیگر فعالیت آنها وابسته به نرخ تسعیر ارز نخواهد بود؛ همچنین دیگر شاهد افزایش قیمت ناشی از تورم یا افزایش قیمت ارز نیستیم.

کریمی با بیان اینکه در سال 90- 91 این مساله منجر به صعود بورس شد، اظهار داشت: در بلندمدت به هر میزان که شرایط آرام‌تر شود به نفع بازار سرمایه خواهد بود؛ البته درست است که برجام می‌تواند کنترل کننده قیمت دلار باشد، اما اگر قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش بروند به نفع بورس و رشد شرکت‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به طور معمول اگر روند معاملات بورس را در طی چند وقت گذشته مورد ارزیابی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که بازار در گام‌های با رشد شدید همراه می‌شد و در گام‌های بعدی تا حدودی ریزش داشت که اکنون این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: تک نرخی شدن دلار با قیمت 29 تا 30 هزار تومان به سیاست دولت بستگی دارد؛ چراکه قیمت تعادلی ارز در همین محدوده‌ها اعلام شده است. 

کریمی ادامه داد: شاخص بورس بر اساس شرایط موجود و نیز در صورت توافق در برجام در محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد تا 2 میلیون واحد در نوسان خواهد بود که البته این موضوع می‌تواند وابسته به شرایط اقتصاد داخلی هم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را در آینده مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در روند معاملات بورس می‌توان امیدوار به رونق معاملات بورس بود، اما اولین فاکتور این اتفاق رشد حجم معاملات است و باید زمینه ورود نقدینگی به بورس فراهم شود.

وی معتقد است که لازمه این اتفاق، ایجاد اعتماد در بین سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه به  بازار سهام است.

کریمی ادامه داد: با فراهم شدن زمینه حذف ریسک‌ها و ایجاد فضایی آرام در اقتصاد کشور می‌توان شاهد اعتماد دوباره مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای مدتی نوسان‌گیری در بازار از جمله اتفاقاتی بود که سهامداران آن را به عنوان بهترین راه می‌دانستند؛ در حالی که بارها نسبت به اشتباه بودن این موضوع اشاره کرده بودیم و اعلام کردیم که سهامداران باید به سمت تغییر نگرش‌ها در معاملات بازار پیش بروند.

وی اظهار داشت: بازار سهام برای ورود به مدار صعود نیازمند نقدینگی به میزان 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است که در صورت ورود این رقم به بازار به مرور معاملات بورس به سمت صعود حرکت می‌کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد